Zoals
de (onder)titel van deze website suggereert, pretendeer ik hier dissidente meningen te
uiten: meestal tegen de linkse mainstream en dogma’s, soms tegen de rechtse
mainstream en dogma’s, maar in de kern tegen elk mainstream en dogma omdat ik
geloof in weerwoord als noodzakelijk element voor een progressieve beschaving
en dat elk idee moet worden ‘getest’ door ‘m aan te vallen (waarmee mijn linkse
afkomst wordt verraden). Ik pretendeer niet de waarheid te verkondigen, wel
een interessant tegengeluid en een opmerkelijk ander perspectief te openen.
Daarbij put ik niet alleen uit mijn eigen inzichten, maar vooral ook uit de
hele filosofiegeschiedenis. Filosofie is immers meer nog dan LSD
geestverruimend (zei geloof ik Merleau-Ponty al) en is daarom onontbeerlijk
voor een echte intellectuele ontwikkeling die een dialectische ontwikkeling is
waarbij elk idee weer wordt tegengesproken en het de kunst is om de tegenstellingen
te overwinnen in een voorlopige ‘synthese’. Ik denk dat mijn artikelen op die
manier kunnen bijdragen aan een meer intellectueel debat over actuele
politiek-maatschappelijke kwesties in Nederland, hetgeen hard nodig is omdat
steeds meer nog maar één verhaal wordt verteld, namelijk het verhaal van de
machthebbers (de journalisten zien zichzelf graag als ‘vierde’ macht die de
uitvoerende macht kritisch controleert, maar in werkelijkheid zijn zij meer nog
dan de rechters slechts de spreekbuis van de macht). Marx zei al dat de
heersende opvatting de opvatting van de heersende klasse is. Daarbij blijkt
het weinig uit te maken of die heersende klasse ‘rechts’ is, zoals in de tijd
van Marx, of ‘links’, zoals in onze tijd.
In
ieder geval vertellen de media in Nederland maar één verhaal of als je persé
heel genuanceerd wilt doen twee verhalen: het sociaal-democratische dan wel het
sociaal-liberale ‘verhaal’ (dus zeg maar het PvdA- dan wel D’66-wereldbeeld).
Die van andere ideologieën c.q. partijen, die door die media daarom structureel
als ‘extreem’ worden weggezet om daarmee voor zichzelf te rechtvaardigen dat ze
dat verhaal niet willen vertellen, komen in wezen niet aan bod. Naar aanleiding
van de massa-aanrandingen in Duitsland spreekt NRC met politicoloog Klaus
Schroeder: “Hij verwijt kranten en weekbladen als Der Spiegel, Die Zeit en de
Süddeutsche Zeitung dat ze vinden dat ze hun lezers moeten opvoeden en daarom
bepaald nieuws niet brengen.” (http://www.nrc.nl/handelsblad/2016/01/06/moffelt-duitsland-geweld-door-migranten-weg-1577607).
Maar de NRC en andere media zijn natuurlijk niet anders dan hun Duitse
tegenhangers. Integendeel, op 7 januari 2016 vertelde de baas van de NRC zelfs
schaamteloos en vol trots bij DWDD dat alle journalisten bij zijn NRC zijn
doordrongen van hun “grote verantwoordelijkheid” om altijd goed na te denken hoe men het nieuws brengt, omdat de media
zoals de NRC “de temperatuur van de samenleving bepalen”: volgens hem hebben de
media dus niet als primaire doel het neutraal brengen van het nieuws inclusief
alle relevante feiten maar het politieke doel (dat een typisch hedendaags
dominant geworden soort combinatie van conservatisme en socialisme is) om het
volk kalm te maken en spanningen tussen bevolkingsgroepen te verminderen om zo
een ideale, althans harmonieuze samenleving tot stand te brengen. In de
praktijk levert dat een continue en bijna hilarische strijd tegen de feiten op,
want juist omdat de media de sensatie, dus de rampen en het andere negatieve,
moeten brengen en dus constant feiten moeten brengen die niet passen in dat
harmoniemodel, moeten die feiten aldoor worden aangepast (men wringt zich bv.
in alle bochten om moslims en allochtonen in bescherming te nemen bij de weergave
van het nieuws). Maar omdat de feiten terugvechten naarmate er meer bekend
wordt (vanwege internet kan men niet alles blijven negeren of ontkennen), wordt
men dan telkens zeer tegen de eigen wil heel langzaam richting de feiten geduwd.
Maar zelfs als men dan toch de vervelende feiten (dat bv. de terrorist weer een
moslim is) moet toegeven, dan nog worden die onwelgevallige feiten overgoten
met zo’n dikke ideologische saus dat het Rechts, die aldoor protesteert tegen het
wegkijken dan wel de structurele manipulatie van de feiten door de ‘staatsmedia’,
evengoed niet kan smaken en de polarisatie alsmaar toeneemt. Men kan concluderen tot heuse ideologische indoctrinatie met het doel de bevolking tot
de juiste politieke ideologie op te voeden. Zo’n opvoedkundige indoctrinatie is
ook bijzonder effectief, omdat mensen intellectueel lui zijn: men is niet
geneigd nog van mening te veranderen zodra men zich een mening heeft gevormd,
omdat het veranderen van een mening veel intellectuele energie kost (meer in
het algemeen is de mens conservatief omdat überhaupt niet hoeven veranderen het
minste energie kost). Ironisch genoeg benadrukten daarom al de
Verlichtingsfilosofen het grote belang van een ‘goede’ opvoeding en onderwijs,
want jong geleerd is oud gedaan.
Het
gebrek van diversiteit op de universiteiten en het ontbreken van het
alternatief
Maar
ook op de universiteiten zien we hetzelfde beeld: het politiek-correcte dus
linkse discourse is er allesoverheersend en in toenemende mate worden andere
meningen ‘geband’ omdat ze kwetsend voor een minderheid zouden kunnen zijn.
Universiteiten geven grote prioriteit aan meer diversiteit, omdat de waarheid
niet zou kunnen zijn voorbehouden aan de Blanke Man (omdat men de foute
gevolgtrekking maakt dat dit zou impliceren dat het blanke ras en het mannelijk
geslacht dan superieur zouden zijn), welke Blanke Man nota bene de Onderdrukker
is en we van Marx hebben geleerd dat slechts de onderdrukte de Waarheid kan
bezitten. De ironie is dat het academisch bedrijf inderdaad is vastgelopen
tegen de rots van vooruitgang vanwege een enorm gebrek aan diversiteit, maar
dat betreft niet een gebrek aan vrouwen en allochtonen: het betreft een gebrek
aan ideologische diversiteit waarbij de overheersende ‘linkse’ (veelal zelfs
neomarxistische) ideologie juist die voor de (sociale) wetenschap zo essentiële
diversiteit met wortel en tak probeert uit te roeien. Ten slotte zien we in de
media voortdurend academisch geschoolde deskundigen die het PvdA- en
D’66-wereldbeeld komen bevestigen, waarbij het liefst hun ‘geleerde’ mening
wordt afgezet tegen de rechtse mening van de gewone (domme) man in de straat
die uiteraard moeiteloos onder tafel wordt geouwehoerd door de academicus,
zodat elke kijker wordt ingeprent dat hij hartstikke dom is als hij niet de
linkse want ‘geleerde’ opvatting overneemt.
Drie
fasen van beschaving
Alvorens
het betoog te vervolgen, moet ik even een Nietzscheaans geschiedenisje van de
moraal vertellen. Een beschaving kan drie fasen doorlopen. In de eerste fase is
zij georganiseerd als een bavianengroep: in het midden de heerser/koning, om
hem heen de vrouwen en kinderen en in de buitenste schil de mannen die het
territorium moeten verdedigen en de groep moeten beschermen tegen aanvallers
van buiten. Moed en veel vijanden kunnen afslachten (en het tot seksslaaf maken
van hun vrouwen) in de oorlog zijn dan de hoogste deugden. Als het gevaar van
buiten is geweken, ontstaat er een ander soort maatschappij en keren de deugden
om: omdat dan het gevaar van binnenuit komt – de buurman die je hersenen zou
kunnen inslaan of je vrouw zou kunnen verkrachten – worden moordenaars en
verkrachters als het grote kwaad gezien en wordt het ‘no harm’-principle het
algemene gebod. De Staat wordt een rechtsstaat.
De
totalitaire Staat als eindpunt van de beschaving
Maar
uiteindelijk – als de maatschappij maar lang genoeg geen oorlog meer heeft
gekend – wordt het ‘no harm’-principle ook in psychische zin uitgelegd en
ontstaat er aldus een verbod op kwetsen. Dit vernietigt het fundament van de
rechtsstaat, namelijk de vrijheid van meningsuiting (dat is het fundament van
de rechtsstaat omdat zonder dat recht de rechtsstaat überhaupt niet kan worden
verdedigd). We zien het begin ervan duidelijk in de ‘Salman Rushdie-affaire’
toen Britse moslims de facto de westerse vrijheid van meningsuiting vernietigden
op grond van het ene argument: ‘niemand heeft het recht om anderen te kwetsen’.
En Rushdie’s roman was klaarblijkelijk kwetsend voor (sommige) moslims.
Uiteindelijk is elke mening wel voor iemand mogelijk kwetsend, zodat dit
argument elke mening kan doen verbieden. Omdat uiteindelijk de machthebbers
bepalen wat wordt verboden, betekent dit dat uiteindelijk elke mening wordt
verboden behalve (het bevestigen van) die van de machthebber. Samen met een
grote eenzijdigheid van ideologische discourse
die alle media – de journalisten, ondersteund door TV-deskundigen – inmiddels
al uitdragen, ontstaat zo de volmaakte totalitaire Staat als het eindpunt van
de beschaving.
Cognitieve
dissonantie
Maar
de betekenis van ‘gekwetst zijn’ laat zich bovendien eindeloos oprekken. Elke
mening die een onaangename psychische toestand veroorzaakt kan om die reden als
kwetsend worden opgevat. Dat maakt elke ongewenste mening al ‘kwetsend’. En
reeds elke andere mening dan die jezelf hebt geeft cognitieve dissonantie en
dus een onaangename psychische toestand en is dus ‘kwetsend’. Alleen een
intellectueel houdt van een andere mening omdat hij ervan houdt intellectueel
te worden uitgedaagd en aan het werk te worden gezet. Filosofie in het
bijzonder is in zekere zin zelfs de liefde voor de paradox, dat wil zeggen voor
de intellectueel prikkelende puzzel van de paradox. Maar de niet-filosoof wil
alleen zijn eigen mening horen omdat er dan geen cognitieve dissonantie
optreedt en er dus geen intellectueel werk hoeft te worden verricht (en hij
zijn tijd daarentegen kan besteden aan ‘leuke’ dingen).
Pijlers
van de nieuwe totalitaire Staat: verbod op hate
speech en op spam
Mensen
haten het daarom om met een andere mening te worden geconfronteerd: veel mensen
haten bv. de Jehova’s Getuigen omdat die ongevraagd hun mening willen
verkondigen aan je deur, een mening “waar men niet op zit te wachten”. Wat
Jehova’s Getuigen doen is wat we nu spammen
noemen: ongevraagd een bericht proberen af te leveren. Ikzelf probeer door de
Muur van Indoctrinatie in de huidige media te breken door mensen naar mijn
website te leiden: mensen laten zich echter niet zo makkelijk verleiden en
sommigen worden zelfs boos omdat ik spam
want ook op mijn ongevraagde mening zit men niet te wachten en al helemaal niet
als die mening anders is dan de hunne (maar anders dan de Jehova’s Getuige
pretendeer ik niet de Waarheid te brengen maar hooguit ‘de andere kant van het
gelijk’ te laten zien). Het aanbieden van een andere mening als spam geeft denk ik de totalitaire
overheid nog een bruikbaar wapen om dissidenten de mond te snoeren naast het
verbod op discriminatie, ‘hate speech’ en ander ‘kwetsend’ taalgebruik: een
verbod op spam kan het voor de
dissident onmogelijk maken zijn mening gehoord te krijgen omdat reeds de
toezending ervan wegens spam kan
worden verboden (dat zo het complement van het afschaffen van netneutraliteit
kan vormen om effectief nog slechts de gevestigde, wenselijke mening bij de
burgers te krijgen).
De media doen flink aan zelfoverschatting met hun idee dat ze 'de temperatuur van de samenleving bepalen', alsof ze daarmee de feiten kunnen tegenhouden. Het kan altijd helpen als een krant met een goed achtergrondartikel het dagelijks nieuws in perspectief zet, maar de dieper gravende artikelen worden per definitie minder gelezen en minder begrepen. Uiteindelijk gaat het volgens mij om de vraag in hoeverre de uitvoerders van de macht en de 'deskundigen' in de studio, zowel de realiteit van de problemen kunnen onderkennen, als ook persoonlijk een deel van de oplossing willen zijn met hun (getrainde) visie. Maar meestal vertellen de politici dat het volk toch vooral 'rustig' moet blijven en de deskundigen vertellen nagenoeg hetzelfde als wat de journalist al zei/vroeg. "Denkt u dat de situatie in Syrië en Irak kan escaleren?' Deskundige: 'Het lijkt erop dat het nu onder controle is, maar als men niet oplet zou het kunnen gaan escaleren.' Het probleem is dat veel journalisten voor hun werk zo afhankelijk zijn van goede relaties met politici, dat ze nagenoeg dezelfde agenda hebben. Het schijnt dat er te weinig geld beschikbaar is voor onderzoeksjournalistiek, waardoor we worden afgescheept met letterlijke weergaven van wat de minister, de AIVD of een (door de overheid bevolen) onderzoeksrapport gezegd heeft.
BeantwoordenVerwijderenHier is mijn reactie (wat lang geworden):
BeantwoordenVerwijderenhttp://gebandvanjoop.blogspot.nl/2016/04/hoe-slecht-zijn-onze-journalisten.html