Inleiding
Nergens
liggen de leugens er zo dik bovenop en daarmee is nergens de totalitaire dwang
zo sterk als in de linkse subdiscipline van het (gelijkheids)feminisme.
Bijna dagelijks worden we
overrompeld door een nieuwe brutale leugen die mannen en vrouwen gelijk moet
maken, zoals bijvoorbeeld recentelijk dat het immoreel zou zijn om borstvoeding
‘natuurlijk’ te noemen:
https://heatst.com/culture-wars/study-describing-breastfeeding-as-natural-is-unethical-because-it-reinforces-gender-roles/
https://heatst.com/culture-wars/study-describing-breastfeeding-as-natural-is-unethical-because-it-reinforces-gender-roles/
Feministen lijken er lol in te hebben om juist het meest natuurlijke en
evidente te ontkennen: daarin verraadt zich de christelijke wortelen van deze
ideologie (zie daarover meer in http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/06/over-biologie-als-tautologie-en-het.html).
De totalitaire dwang bestaat erin dat geen feminist bereid is tot discussie
over haar absurde opvattingen: haar opvattingen zijn immers bovenal morele
eisen, zodat een andersdenkende niet moet worden overtuigd maar vernederd als een
immoreel, inferieur mens die de vrouwonderdrukking in stand houdt en die door
middel van verboden in plaats van argumenten de mond moet worden gesnoerd. Het
resultaat zijn de universiteiten als ‘safe spaces’ waar politiek onwenselijke
meningen zijn verboden in plaats van debatcentra waar vrijelijk een strijd der
meningen woedt (en dat maakt weer dat steeds minder burgers de wetenschappers - met of zonder March for Science - nog
serieus neemt als kennisautoriteiten zoals in de Sovjet-Unie ook steeds minder
mensen ‘de Waarheid’ van de Partij en haar krant inhoudelijk nog serieus nam).
PS. Mijn grote liefhebberij, de filosofie, wordt ook wel eens gedefinieerd als
het in twijfel trekken van wat men evident acht, maar haar rationalistische en
dialectische methode behoedt haar voor totalitaire dwingelandij (zodat de filosofie
vaak zowel voorhoede als rem op de progressieve ideeën vormt).
Het
zal dan ook niet lang meer duren voordat het ook verboden wordt om nog hardop
te zeggen dat de meeste mannen een penis en de meeste vrouwen een vagina hebben
vanwege het rolbevestigende en dus stigmatiserende en onderdrukkend-seksistische
karakter ervan. Maar omdat het nu nog niet verboden is ga ik het nog even
zeggen in dit artikeltje! En omdat het nog mag meteen alvast een seksistische
uitsmijter: is het misschien typerend voor vrouwen om te dagdromen, zodat
daarom juist het feminisme het contact met de werkelijkheid volledig heeft
losgelaten ten gunste van een dromen van een gewenste wereld die voor de
werkelijkheid wordt gehouden (want ik begrijp dat feministen graag zouden
willen dat mannen en vrouwen gelijk zijn)? Het is op z’n minst opmerkelijk hoe
vaak je tegenwoordig, vooral hoogopgeleide, vrouwen ziet die de absurditeiten van
het hedendaags feminisme eigen hebben gemaakt (hetgeen helaas mijn achting voor
vrouwen dan weer niet doet stijgen). Zo zag ik het ook weer in de film Grave
(of Raw), die sinds gisteren in de bioscopen draait, die is geregisseerd/gemaakt
door een vrouw en die de vrouw voorstelt als een seksueel roofdier. Nu mag je
als kunstenares uiteraard fantaseren, maar ongeloofwaardig is de film daarmee
wel want een vrouw kan geen seksueel roofdier zijn. Dat zou immers volledig in
strijd met de biologie zijn, maar daar heb ik al vaker over uitgeweid: in dit
artikeltje zal ik een en ander meer vanuit literair-psychologische hoek
benaderen op basis van de culturele archetypen Casanova, Don Juan en de femme
fatale.
Casanova
Men
maakt in de psychologie soms onderscheid tussen het Casanova-complex en het Don
Juan-complex. Beide verwijzen naar een man met – obsessioneel – vele minnaressen
maar ze zijn toch heel verschillend (en beide zeggen minstens zo veel over de
psychologie van de vrouw als over de psychologie van de man zoals we zullen
zien). Nu zou ikzelf hierbij Casanova en Don Juan omwisselen, maar ik geloof
dat Casanova dan staat voor de man die simpelweg met zo veel mogelijk vrouwen
seks wil en daarin ook succesvol is, temeer nu het hem niet kan schelen hoe hij
die vrouwen in bed krijgt zodat ook betaalde seks en zelfs verkrachting toegestaan
zijn om de score alsmaar te verhogen (zoals Mozart/Da Ponte zo goed uitbeelden
in hun opera Don Giovanni). De Casanova is het seksuele roofdier bij uitstek
en in wezen de verpersoonlijking van de mannelijke oerdrift om zijn zaad
maximaal te verspreiden zoals in het dierenrijk mannetjes vaak met elkaar
vechten om te bepalen wie alle vrouwtjes mag bevruchten. In elke man zit iets
van de Casanova: ik vermoed dat popzangers die zingen dat ze van alle vrouwen
houden de Casanova in zich laten spreken en bijvoorbeeld Nescio weet in ‘Dichtertje’
het mannelijk verlangen naar seks met alle vrouwen op literair verantwoorde
wijze uit te drukken. Casanova is als het seksuele roofdier dat alle vrouwen
als gelijke, inwisselbare seksobjecten ziet en behandelt echter de ultieme nachtmerrie voor
vrouwen. Net als voor Casanova zelf maakt het voor vrouwen uiteindelijk niets
uit of ze door Casanova worden verleid of verkracht: al heel snel ontdekken ze
dat ze hoe dan ook zijn gebruikt en weggegooid als een gebruiksvoorwerp. Stokers
horrorverhaal over Dracula is precies op deze vrouwelijke oerangst – deze horror
– gebaseerd en heeft daarom zulke mythische proporties kunnen aannemen: Dracula
is als het seksuele roofdier de nachtmerrie voor elke (maagdelijke) vrouw omdat
hij haar onschuld wil ontnemen en haar leeg en gebruikt zal achterlaten.
Don
Juan
Waar
verleiding voor Casanova hooguit een middel is (zelfs een noodzakelijk kwaad
zoals het dat voor de meeste mannen is) om de begeerde vrouw tussen de lakens
te krijgen, is het type Don Juan juist verslingerd geraakt aan het
verleidingsspel zelf (en is de seks die erna kan volgen slechts van secundair
belang). Don Juan is de charmeur die met alle vrouwen flirt omdat hij van
flirten houdt en door alle vrouwen aanbeden wil worden. Voor Don Juan is het de
kick om elke vrouw in bed te kunnen krijgen, om hen om zijn vinger te kunnen
winden, maar zodra de vrouw is verleid en gereed is voor seks heeft hij zijn
interesse alweer op de volgende vrouw gericht. Omdat hier het accent ligt op
het verleidingsspel en aldus het plezieren van de vrouw in plaats van op de
seks, is Don Juan niet de nachtmerrie maar juist de droom van elke vrouw: het
is de Don Juan in haar leven - die charmeur die haar zich een echte prinses deed voelen - waarnaar elke vrouw met plezier terugdenkt en heimelijk
blijft verlangen.
De
femme fatale
De
vrouw is zeker geen seksueel roofdier zoals Casanova: ik geloof niet dat er überhaupt
ooit een vrouw heeft bestaan die geen ander of hoger levensdoel had dan om het
zaad van zo veel mogelijk mannen in haar vagina te verzamelen (hetgeen de
vrouwelijke equivalent van de man c.q. Casanova zou moeten zijn). Dat maakt het
hedendaags feminisme dat eist dat over mannen en vrouwen op dit punt niet
verschillend wordt gedacht zo absurd. Hooguit is er een vrouwelijke equivalent
van de Don Juan, nu vrouwen zeker ook aanbeden willen worden en dus van
bijvoorbeeld flirten houden, in wezen zelfs meer dan mannen (de man is
biologisch geprogrammeerd om te begeren, de vrouw om begeerd te worden). De
vrouw is biologisch gedoemd een (begeerd) seksobject te zijn, maar in elke
vrouw schuilt het bewustzijn dat zij dit ook ter eigen voordeel c.q. ter nadeel
van de man kan benutten want wie begeerd wordt heeft macht over wie haar
begeert. In het verlengde hiervan ligt de decadente (laat 19de eeuwse)
notie van de femme fatale: de vrouw die de man ruïneert doordat zij hem om haar
vinger windt door haar seksuele aantrekkingskracht zonder hem de verlangde seks
te geven maar hem alles te ontnemen. In de zin dat zij de man leegzuigt en
ruïneert is zij de vrouwelijke equivalent van Dracula (welk literair figuur uit diezelfde tijd
stamt), maar zij is geen seksueel roofdier: een femme fatale brengt mannen het
hoofd op hol zodat die zichzelf verliezen maar zij kan als maagd sterven. In
zekere zin is ze het tegengestelde van de hoer: waar de hoer zich seksueel
beschikbaar stelt in ruil voor een kleine financiële vergoeding of gunst,
vraagt de femme fatale de grootste opofferingen van de man door hem seks in het
vooruitzicht te stellen maar hem die niet te geven.
Conclusie
De
vrouw is nooit een seksueel roofdier. In zekere zin is de vrouwelijke
equivalent van Casanova (de hoer) voor de man simpelweg een pleziertje en de
vrouwelijke equivalent van Don Juan (de femme fatale) juist de nachtmerrie voor
de man, waarmee de tegenstelling in plaats van de gelijkheid van man en vrouw nog
maar eens wordt blootgelegd. De notie van de tegenstelling tussen man en vrouw (en
daarmee van de essenties van man en vrouw als supermannelijkheid en
supervrouwelijkheid) is behalve biologisch gefundeerd cultureel vooral een
romantisch-decadente inzicht die in de 19de eeuw floreerde en ons de
culturele archetypen als Casanova, Don Juan, Dracula en de femme fatale heeft
gegeven. Feministen mogen dit achterhaalde noties vinden ten gunste van een
politiek gedreven en moreel opgelegde gelijkheidsdenken, maar laten we hopen
dat er ruimte blijft voor verschillende opvattingen en de vrijheid van
meningsuiting om zo het debat en de open samenleving als voorwaarde voor elke echte
vooruitgang in stand te kunnen houden.
Een interessante beschouwing. Zeer nuttig voor moderne feministen om te lezen. Ik, als vrouw, heb bijv.nooit begrepen dat feministen zo tekeer gaan tegen Thierry Baudet. Hij breekt duidelijk een lans voor het betere verleidingsspel, iets waar vrouwen alleen maar meer plezier bij hebben. ( meer Don Juan, dus). Deze feministen maken van hem echter een Casanova. Iets waar geen enkele aanleiding toe bestaat. Ik raad hen daarom aan uw artikel te lezen.
BeantwoordenVerwijderenDank! Wel denk ik niet dat het ons zal lukken een feministe over te halen om een artikeltje op dit blog te lezen: de ervaring leert dat zij liever in hun eigen wereldje blijven waar geen kritiek op het feminisme bestaat...
BeantwoordenVerwijderen