Inleiding
Met
betrekking tot de coalitiebesprekingen tussen het ‘motorblok’ (VVD, CDA en D66)
en de ChristenUnie gaat het in de media slechts over de medisch-ethische
kwesties als eventuele struikelblok en meer in het bijzonder over wat het
‘progressieve’ D66 op dit punt allemaal zou willen – verruiming euthanasie, onderzoek met
embryo’s e.d. – en dat bij de ‘conservatieve’ ChristenUnie op bezwaren zal
stuiten en is er opvallenderwijs geen aandacht voor wat de ChristenUnie in zedelijk-reactionaire
zin allemaal wil – simpel gezegd is dat het volledig terugdraaien van de
seksuele revolutie – zodat het ook een raadsel is in hoeverre D66 dat op zijn
beurt zal gaan blokkeren. Ik denk echter dat wat de ChristenUnie allemaal wil terugdraaien meer discussie verdient dan wat D66 wil bij wijze van vooruitgang, want is het niet vooral een brede maatschappelijke discussie waard of we de seksuele revolutie geruisloos moeten laten afvoeren? En wie zijn hier eigenlijk de echte christenen? Ik heb wat ik hier ga zeggen al vaker gezegd in
artikeltjes en/of tweets een of andere vorm, maar nu de ChristenUnie in de
regering dreigt te komen en hooguit D66 dwars gaat liggen, wil ik nogmaals
uiteenzetten waarom ik denk dat de gangbare ‘framing’ van dit conflict –
christenen (ChristenUnie) vs. seculieren (D66) – op z’n minst misleidend is. Op
basis van de inzichten van onder meer Nietzsche en Girard geloof ik dat je kunt
stellen dat juist D66 de ware christenen zijn en de ChristenUnie fundamenteel
antichristelijk in zijn vermenging van moraal en politiek.
Voor
ongelovigen is het moeilijk voor te stellen dat iemand zich druk maakt om een
afbeelding van een sexy vrouw in de publieke ruimte, laat staan dat het een
halszaak is voor een politieke partij die zich met de wereldproblemen zou
moeten bezighouden, maar de ChristenUnie maakt zich echt druk om bv. een
reclameposter met een vrouw in een bikini:
https://www.trouw.nl/home/-een-bikini-kun-je-niet-op-een-noorse-trui-tonen-~a6ed0bf0/. Het staat daarin
niet alleen in Europa: bv. het Duitse CDU van Merkel heeft inmiddels
commercieel bloot in de publieke ruimte verboden (en tot zeer recentelijk altijd het homohuwelijk geblokkeerd om nog eens wat anders te noemen,
ter illustratie van wat zo’n nota bene ‘gematigde’ christelijke partij zoal wil
en doet), de Conservatieve Partij van Groot-Brittanië heeft internet verregaand
gecensureerd op porno, in steeds meer landen in Europa is prostitutie verboden
en de ChristenUnie strijdt al jaren om al deze strengere zedenwetgeving ook in
Nederland te realiseren. Krijgt de ChristenUnie haar kans nu het deel uit kan
gaan maken van de regering? De media besteedt hier geen aandacht aan maar ik
denk dat we niet moeten onderschatten hoe belangrijk al deze zaken zijn voor de
ChristenUnie: men dient notie te nemen dat de ‘goede zeden’ nooit een bijzaak maar een hoofdzaak zijn voor een
religieus geïnspireerde partij als de ChristenUnie. Je ziet het immers bij alle
religieuze partijen in de hele wereld: zelfs in straatarme Derde Wereldlanden
waar nota bene een oorlog woedt, maken de religieuze leiders en partijen er
zich veel drukker om een naar hun mening te bloot geklede vrouw dan om de
enorme armoede, corruptie of oorlog in hun land. Dat heeft er denk ik mee te
maken dat voor hen een te vrije seksuele moraal als het mogen toegeven aan je
‘dierlijke’ impulsen de basis vormt van alle ongeloof – de oerzonde als het ware – en dus van alle zonde en ellende in de wereld. Alle orde en vrede in
de wereld begint voor hen als het ware met de bewaakte kuisheid van de vrouw, al verpakt de
ChristenUnie dat altijd heel listig en modern in de seculiere en zelfs
feministische terminologie als dat de vrouw respect verdient en elk bloot of seksuele
vrijheid de vrouw degradeert tot lustobject (‘mensonwaardig’ noemt de
ChristenUnie dat altijd) zodat christenen en hedendaagse (‘intersectionele’) feministen
elkaars beste politieke maatjes zijn geworden (waar de echte feministe De
Beauvoir overigens van zou gruwen: zie http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2017/05/mijn-feministische-heldin-simone-de.html). Daarom heeft
het voor de religieuzen geen zin om zaken als armoede of oorlog aan te pakken
als niet eerst de Playboy en kussende stelletjes in het openbaar worden
verboden...
De
seksuele contrarevolutie
De
kern van het programma van de ChistenUnie is in mijn optiek niets minder dan het
geheel terugdraaien van de seksuele revolutie van de jaren ‘60. Daarmee handelt
zij in zekere zin wellicht in de geest van de tijd – nota bene de huidige
jongeren blijken immers, ogenschijnlijk als een soort rebellie tegen hun
vrijgevochten ouders, weer uiterst preuts en seksueel conservatief geworden (van
niet meer topless willen zonnen tot op latere leeftijd beginnen met seks) –,
maar volgens mij is er toch een belangrijk verschil tussen de tijdgeest en de ChristenUnie.
Zelfs als de huidige preutse jongeren niet gelovig zijn, dan denk ik dat je
kunt zeggen dat zij de christelijke moraal hebben verinnerlijkt omdat de reden
van hun nieuwe preutsheid bovenal lijkt te zijn wat zij zelf benoemen als het
respect voor de ander en zichzelf: zij willen zichzelf niet te makkelijk weggeven of de ander van diens intimiteit beroven. Tegelijkertijd is hun
preutsheid hun persoonlijke keuze van levensstijl en respecteren zij de
individuele keuzevrijheid: ze willen niet de ander hun (christelijke)
levensstijl opleggen. De ChristenUnie deelt met deze jongeren uiteraard de opvattingen als dat
seks geen consumptieartikel dient te zijn (maar slechts past bij echte liefde
in een monogame relatie), maar als politieke partij wil zij deze christelijke
opvattingen via de wet dus bij wijze van legaal geweld dwingend aan iedereen
opleggen. Dat is echter meer dan een (logische) aanvulling op wat de jongeren
en het christendom voorschrijft: het vernietigt tegelijkertijd de christelijke
kernwaarde van individuele autonomie en de scheiding van moraal en politiek.
De
individualistische revolutie van het christendom
Het
liberalisme, zoals dat in Nederland de laatste jaren vooral door D66 wordt
belichaamd, is de expressie van het hart van het christendom, in de eerste
plaats vanwege haar individualisme: de belangrijkste boodschap van het
christendom is dat geen enkel individu mag worden geofferd voor een hoger doel.
Elk individu heeft namelijk een absolute (‘oneindige’) intrinsieke waarde en moet op zichzelf worden
beschouwd; met ‘Ik kom het zwaard brengen’ beoogt Jezus niets meer of minder
dan elke familierelatie of nationaal verband door te klieven. Het individu is
vrij en die vrijheid moet worden gerespecteerd. De ChristenUnie heeft die
christelijke boodschap van de absolute respectwaardigheid van elk individu ter
harte genomen, maar vernietigt die onmiddellijk door de individuele autonomie
niet te erkennen. Dat heeft ermee te maken dat de ChristenUnie een tweede
christelijke revolutie zelfs volledig miskent: de scheiding van moraal en
politiek. Jezus leerde ‘Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld’. Jezus’
Koninkrijk is namelijk het koninkrijk der moraal (hetgeen een metafysische
wereld vormt, die de fysische wereld als het ware doorkruist, zoals Kant laat
zien). Typerend voor het christendom is bovenal dat het wraak wil vervangen
door liefde: wraak volgt de natuurlijk causaliteit (jij slaat mij dus ik sla in
reactie jou), maar onvoorwaardelijke liefde voor zelfs de vijand (hem zelfs ‘de
andere wang toekeren’) doorbreekt deze geweldsspiraal van de natuurlijke
causaliteit en kan zo vrede brengen. Moraal en vrede overstijgen als het ware
deze wereld waarin slechts een aaneenschakeling van geweld plaatsvindt. In de
morele keuze volgen we nooit de natuurlijke (op zelfbehoud en zelfbevrediging
gerichte) neiging, maar gehoorzamen we de (bovennatuurlijke) morele wet.
De
christelijke scheiding van moraal en politiek, individu en collectief, geloof
en natie
Dit
morele koninkrijk van Jezus staat niet alleen haaks op de natuur maar ook op de
politiek. Politiek gezien is het bv. absurd en in ieder geval zelfvernietigend
om de andere wang toe te keren als de vijand je aanvalt: moraal bekommert zich
niet om de gevolgen van het moreel goede handelen terwijl politiek precies gaat
om de gevolgen van je handelen omdat de staatsman zijn land goed moet
achterlaten voor zijn volk en als het even kan inclusief de volgende generaties
(en hij zal daarvoor ‘vuile handen’ moeten maken dus soms immoreel moeten
handelen). De morele wet eist onvoorwaardelijke
gehoorzaamheid, dus vereist een bepaald handelen ongeacht de gevolgen, terwijl
politiek juist gaat om het behalen van gestelde doelen en dus per definitie voorwaardelijk handelen vergt. Dat Jezus
met zijn morele lessen niet beoogde zich met politieke zaken te bemoeien blijkt
ook uit zijn beroemde Bijbelse woorden: ‘Geef de keizer wat van de keizer is en
de Heer wat van de Heer is’. Anders dan de meeste andere religies, meer in het
bijzonder de islam, beoogt het christendom geen politieke of maatschappelijke
ordening als de realisatie van het goede leven in de vorm van religieuze wetten te bewerkstelligen. Dat wil
zeggen: het christendom kan niet anders dan wel een invloed uitoefenen op de
politiek maar zij doet dat vanuit het gelovige individu en zeker niet vanuit de
staatsmacht. Het christendom sneed de band tussen geloof en natie door: waar
voorheen een natie werd gedefinieerd door haar religie (haar religieuze
gebruiken, normen en wetten), verving het christendom de religieuze riten en
wetten door geloof waardoor het christendom volledig onafhankelijk opereert van
naties en hun nationale wetgeving (zo kun je een Chinese christen of een Braziliaanse
christen zijn en zijn die twee geheel verschillend in hun nationale identiteit
maar identiek in hun geloof). Precies hierom is uit het christendom de vrijheid
van godsdienst ontstaan en benadrukte Luther de individuele gewetensvrijheid: anders
dan de gebruikelijke religies die worden gedefinieerd door hun wetten en
gebruiken, laat het christelijk geloof zich niet dwingen. Het christendom
streeft niet naar staatsmacht of wereldse wetgeving, maar naar moralisering van
het individu waardoor het Koninkrijk van Jezus op Aarde – het Duizendjarig Vredesrijk
– zal worden bewerkstelligd. Maar dit moet vanuit de individuen zelf komen: staatsdwang
zal uiteraard geen vrede maar slechts burgeroorlog opleveren. Hooguit de kerk
als geloofsgemeenschap – de reeds gemoraliseerde mensen – kan regels opstellen
voor haar eigen leden, maar het is onzinnig en contradictoir vanuit christelijk
oogpunt om die regels ook aan niet-christenen te willen opleggen. Het
liberalisme belichaamt al deze christelijke fundamenten als individuele
autonomie, godsdienstvrijheid en scheiding tussen moraal en politiek en kan dus
worden opgevat als de politieke expressie van het christendom. De ChristenUnie
daarentegen belichaamt de regressie naar voorchristelijke religie: door het
vanuit de staatsmacht dwingend willen opleggen aan iedereen van het ene
christelijk beginsel van respectwaardigheid van het individu vernietigt zij
tegelijk de ware christelijke boodschap en revolutie van individuele autonomie,
godsdienstvrijheid en scheiding tussen moraal en politiek (en tussen individu en collectief, tussen geloof en natie).
De ChristenUnie gedraagt zich zelfs zoals volgens de Bijbel Satan wil dat
mensen zich gedragen (zie als voorbeeld http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/07/de-ongehoorde-aanval-van-segers-cu-op.html#more).
Conclusie
Θάνατος, de doodsdrift, waar Freud zo door gebiologeerd was, is het uithangbord van D66. Abortus, euthanasie, organenroof van bijna dode mensen, het kan ze niet schunnig en onsmakelijk genoeg zijn. Daarnaast zijn ze tot op het merg onbetrouwbaar: de gekozen burgemeester en het referendum zijn achter de horizon verdwenen.
BeantwoordenVerwijderenDit schuim der natie verziekt de samenleving met vroom geprevel. Ze lijken inderdaad op een christelijke club, maar dan een heel zieke !