Voordat
ik verder ga nog even het volgende. Ik hoor al vrouwen zuchten (ik verkeer even
in de illusie dat ook vrouwen dit stuk zullen lezen): “het gaat niet om
kuisheid of blauwtjes lopen maar om verkrachting en machtsmisbruik!” Maar in
zoverre is het een non-discussie en is de hele #metoo-campagne als bewustzijnscampagne
ook onzin: iedereen weet namelijk al dat verkrachting en machtsmisbruik fout
zijn en zelfs strafbaar. Verkrachters zullen echt niet stoppen met verkrachten
omdat de #metoo-campagne hen vertelt dat het fout is wat zij doen want dat
weten zij heus wel. Sommige vrouwen lijken de campagne als alternatief voor
aangifte bij de politie te zien: omdat het voor de vrouw zo moeilijk is om
aangifte te doen, moeten mannen door middel van de #metoo-campagne als gehele
groep worden aangesproken zodat ze uit eigener beweging ermee zullen stoppen.
Maar dat is natuurlijk hopeloos naïef: mannen die zich schuldig maken aan
verkrachting of machtsmisbruik zijn per definitie immorele mannen die juist
misbruik maken van het feit dat het bewijs tegen hen moeilijk te leveren is en
dus de pakkans klein, zodat juist bij hen een morele oproep als #metoo geen
effect zal hebben. Als zelfs het ‘nee’ van de vrouw voor hen die zij
verkrachten al geen effect op hen heeft, waarom zou een abstract, niet eens
persoonlijke ‘nee’ vanuit de #metoo-campagne dan wel effect op hen hebben?
Evengoed
is er discussie want verwarring ontstaan doordat de voorbeelden al vanaf het
allereerste begin – zoals bij de verhalen over Weinstein die begint te
masturberen in bijzijn van een jonge actrice – geen duidelijke gevallen van
seksueel misbruik zijn: is hier sprake van machtsmisbruik of kickt Weinstein erop te masturberen terwijl een vrouw
kijkt bij wijze van exhibitionisme of was dat gewoon een mislukte en onhandige versierpoging van Weinstein?
Dat het onderwerp sowieso verschoof naar seksuele intimidatie en
‘grensoverschrijdend gedrag’ heeft er ook mee te maken dat via de
#metoo-campagne mannen werden opgeroepen andere mannen die over de schreef gaan
aan te spreken. En dat kan onmogelijk ernstige zaken als verkrachting en
machtsmisbruik betreffen, want als een man een vrouw verkracht ziet worden dan
zal hij echt wel of zelf ingrijpen of de politie bellen. En als een
leidinggevende een ondergeschikte vrouw onzedelijk betast staat de
ondergeschikte mannelijke collega daar nog machtelozer tegenover dan de
ondergeschikte vrouw in kwestie. Dus moet het dan gaan over iets als het
nafluiten van een vrouw op straat waar andere mannen dan de fluiter op zouden
kunnen aanspreken. Maar dan komen we bij het probleem dat Daniela Hooghiemstra
terecht aansneed: de seksuele spanning en verwarring tussen man en vrouw gooit
roet in het eten en maakt de zaken complex en troebel. Voor de vrouw zal het
duidelijk zijn welk contact zij wel en niet wenselijk vindt, maar voor de
meeste mannen is de vrouw in dat opzicht een totaal mysterie. Omgekeerd: de man
fluit een vrouw niet na om zo de vrouw te ‘vernederen’ (zijn macht te doen
gelden) maar omdat hij geen andere manier kan verzinnen om aan de vrouw kenbaar
te maken dat hij haar aantrekkelijk vindt. Vanuit de man bezien is het dus een
compliment aan de vrouw (en onhandige toenaderingspoging) en misschien zijn er
wel vrouwen die dat ook zo ervaren of interpreteren. Sterker, ik als man weet
dat dus echt niet. En dus doen mannen maar wat: soms vernedert dit de vrouw
(bij seksuele intimidatie c.q. grensoverschrijdend gedrag), meestal echter vernederen
mannen alleen zichzelf en heel soms heeft de man eens een succesje bij een
vrouw met zijn onhandige pogingen tot toenadering.
Er
is dus een zee van misverstanden tussen de man en de vrouw. De #metoo-campagne
lost dit niet op maar vergroot dit alleen maar, hetgeen mijn probleem ermee is.
Om dit te verduidelijken wil ikzelf een iets andere insteek kiezen dan Daniela
Hooghiemstra maar ik word daarvoor wel geïnspireerd door haar Volkskrant-artikel.
Bij dat 19e eeuwse puritanisme, dat zij aansnijdt, hoort namelijk de
goedkope damesromannetjes zoals de Bouquet-reeks. Die reeks heb ik weliswaar
nooit gelezen, maar bij romantische films is me een min of meer vast stramien
opgevallen die ook de Bouquet-reeks zal kenmerken: de man wordt verliefd op een
vrouw, die vrouw moet niets van ‘m hebben (hij is lelijk, van lager komaf, een
lomperd, etc) maar de man laat haar niet los en gaandeweg beseft de vrouw, die
haar ogen op rijkere en beschaafdere mannen had gericht, dat hij de man is die
werkelijk van haar houdt en haar dus gelukkig zal maken waardoor zij zich nu
voor hem openstelt en ook verliefd op hem wordt. De boodschap voor de vrouw is:
het uiterlijk of rijkdom van de man doet er niet toe, het gaat erom dat de man
echt van je houdt hetgeen de man toont door na een eerste blauwtje niet
definitief te verdwijnen maar door telkens terug te komen. De boodschap voor de
man is: de aanhouder wint.
.
Vrouwen
zwelgen nog steeds in deze romantiek, maar geven daarmee ook een dubbele
boodschap aan mannen: je hoort vrouwen zeggen “het gaat bij #metoo niet om een
blauwtje lopen maar dat de man niet aandringt na een eerste ‘nee’” terwijl alle
romantische films erop zijn gebaseerd dat de man alleen maar de vrouw kan
krijgen als hij niet opgeeft na een eerste ‘nee’. Sowieso schept precies de
culturele grensvervaging tussen man en vrouw – waarbij het feministische dogma ‘mannen
en vrouwen zijn gelijk’ heilig is verklaard – aldoor verwarring en dubbele
boodschappen aan de man. Want enerzijds zouden vrouwen gelijk aan mannen zijn
en dus ook dol op seks zijn (“waarom is een vrouw een slet als zij met iedereen
het bed deelt en is een jongen die dat doet alleen maar een held?”) maar worden
de mannen tegelijk met campagnes als #metoo om de oren geslagen met als
boodschap dat je als man van vrouwen af moet blijven vanuit de suggestie dat een
seksuele aanraking het ergste is wat een vrouw kan overkomen.
Terugkerend
naar de Bouquet-reeks en om een lang verhaal kort te houden: vrouwen willen
aldus dat mannen op de dunne rand balanceren van aanhouden maar niet
aandringen, stoer maar niet respectloos zijn, zelfverzekerd maar niet
egoïstisch, assertief maar niet agressief, etc. Maar zo’n subtiele balans is
vrijwel geen man van nature gegeven: de man, zoals vrouwen willen dat de man
is, is zeldzaam. Overigens, er is een parallel met de ideale vrouw in de ogen
van mannen: de man zoekt instinctief naar een vrouw met rondingen maar
tegelijkertijd mag zij niet dik zijn. Dat is net zo zeldzaam als de ‘juiste’
man in de ogen van vrouwen: beide ideaaltypes zijn in wezen freaks of nature. Het verschil is
slechts dat het nu eenmaal nog steeds de man is die moet handelen (versieren)
en dus een foute of mislukte handeling kan maken terwijl de vrouw in al haar
passiviteit geen kwaad kan doen (een blauwtje lopen of zelfs uitgelachen worden
door een vrouw is overigens evengoed vernederend en kwetsend voor de man, maar
daar heeft niemand medelijden mee). In weerwil van de feministische
voorstelling is de positie van mannen en vrouwen allesbehalve symmetrisch,
zeker niet van nature. Maar in de huidige feministische tijd is hij wel telkens
de klos want hij moet handelen maar mag geen fouten maken in zijn omgang met
vrouwen terwijl nota bene vrouwen wezens zijn waarvan de man – zeker de jonge
man – niets begrijpt. Biologen menen overigens dat dit zelfs kenmerkend is voor de menselijke evolutie: paringstijd en tekenen van vruchtbaarheid bij de vrouw zijn verdwenen, precies om de man volledig clueless te maken...
Juist
mannen en zeker jonge mannen zijn niet zo verfijnd als vrouwen hen zouden
wensen, zoals ook hun motoriek grover is. Slechts een enkele man is zo’n
perfecte man die alle vrouwen aan zijn voeten heeft zonder hen te bedriegen,
zoals er ook maar een enkele keer een ‘perfecte’ vrouw als Marilyn Monroe in
beeld komt die alle mannen met haar verschijning hypnotiseert. De meeste mannen
zijn oftewel sociale lomperiken die het verschil niet kennen tussen aanhouden
en aandringen oftewel gewiekste gladjakkers die heel goed weten hoe ze vrouwen
in bed moeten praten maar daarin totaal niet oprecht zijn (zoals in films
vrouwen graag eerst wereldwijs opmerken ‘I bet you say that to all the girls’
waarna ze toch met hem meegaan).
Dit
werpt de vraag op wat de vrouw nu wil. Nu niet van elke man kan worden geëist
dat hij zo’n ideale man is, zoals ook niet van elke vrouw kan worden geëist dat
zij wulpse rondingen heeft en toch slank is, moet de vrouw realiter kiezen
tussen de sociale lomperik en de gladde bedrieger. De sociale lomperik is gedoemd
blauwtjes te lopen met – dat is de keerzijde van zijn gestuntel op amoureus
vlak – ongewenste intimiteiten voor de vrouwen als gevolg. De gladde bedrieger
krijgt wel moeiteloos de toestemming van de vrouwen maar die krijgen daar dan
later weer spijt van. De ideale wereld – die vrouwen eisen – waarin vrouwen
precies krijgen wat ze willen bestaat gewoonweg niet (zoals die ideale wereld
nog veel minder voor mannen bestaat: er zijn bv. nog altijd meer mannen dan
vrouwen die zelfmoord plegen). Dat vrouwen daar wel in geloven komt door hun
romantische karakter of indoctrinatie met ideeën als “op elk potje past een
dekseltje” (iedereen zal de ware tegenkomen en moet daar geduldig op wachten):
vrouwen zien de moeite niet die mannen aldoor doen om de intimiteit met vrouwen
te zoeken omdat de vrouw nu eenmaal de passieve partij is en dus aan de
geslaagde amoureuze avontuurtjes terugdenkt als dat het “vanzelf ging”. De
vrouwelijke inborst is ook meer een monogame, zodat al dat amoureuze
geavonturier niet zo hoeft vanuit vrouwelijk perspectief bekeken, maar de
mannelijke inborst is er nu eenmaal een van verovering. Daarin schuilt ook een
groot gevaar wanneer feministen bijvoorbeeld erin zouden slagen om een
verplicht vak voor jongens op school te introduceren waarin jongens wordt
geleerd hoe vrouwen benaderd en behandeld willen worden: de helft van de
jongens zou het geleerde aldoor in de praktijk willen brengen om met behulp van
de geleerde kunstjes zo veel mogelijk meisjes in bed te krijgen. Zo’n
opvoedingsoffensief zou dus in feite een opleiding tot loverboy zijn en de problematiek daarvan doen exploderen. Al met al
denk ik dat vrouwen daarom blij zouden moeten zijn dat de meeste mannen geen
goede versierders zijn hetgeen wel ongewenste intimiteiten als collateral damage met zich brengt.
Bij
deze tweesprong – de man als eerlijke lomperd of de man als gewiekste bedrieger
– die beide als ongewenst worden beschouwd, ontwikkelt zich momenteel een derde
alternatief: seks überhaupt wordt problematisch gemaakt dat als zodanig een
terugkeer naar de 19de eeuw is. En dit is een groot succes: jongeren
hebben steeds later en minder seks. Voor een deel wordt dit opgevangen en/of
veroorzaakt door meer seks op internet – waar de seks niet fysiek of emotioneel
dus veilig is – en deels lijkt het resterende fysieke contact in de richting te
gaan waarbij de minnaars vantevoren schriftelijke toestemming moeten geven tot
de seks zodat er ook achteraf juridische zekerheid is dat geen van de partijen
achteraf misbruik of schade kan claimen. Zo’n schriftelijk contract vooraf is
kenmerkend voor de porno-industrie en dat laat al zien wat er mis mee is: het
ondermijnt de essentie van seks, namelijk haar spontaniteit en oprechtheid. In
het verlengde hiervan ligt de ‘islamoptie’: elke vrouw wordt aan één man
toegewezen en zij mag en kan geen andere mannen zelfs maar ontmoeten zodat haar
eer niet in het geding kan komen en ongewenste intimiteiten tot het verleden
behoren.
Dan
nog een laatste woord over machtsmisbruik alwaar #metoo oorspronkelijk en
eigenlijk over gaat. Het is jammer dat feministen niets van biologie weten en
willen weten of zelfs niet eens naar de BBC-documentaires op TV kijken die met
name de EO daarna graag ook in Nederland uitzendt. Want dan zouden ze zien dat
bij nagenoeg alle dieren – zeker ook de apen waarvan de mens er ook een is – de
mannetjes vechten om de macht. En waarom vechten de mannetje om de macht? Omdat
de winnaar alle vrouwtjes krijgt en zich dus kan voortplanten. En waarom krijgt
de winnaar alle vrouwtjes? Omdat vrouwtjes veiligheid voor hun kroost wensen en
die veiligheid kan het sterkste mannetje – de winnaar in het gevecht met andere
mannetjes – het beste bieden. En bij de mens is dit duidelijk niet anders: waar
mannen (zoals alle mannetjes bij de primaten dat doen) de vrouwen beoordelen op
hun jeugdige schoonheid (=vruchtbaarheid), beoordelen vrouwen de mannen op hun
status en macht (=bescherming van kroost). “Macht erotiseert” en elke machtige
man is daarom gewend dat vrouwen zich seksueel aan hem aanbieden (zoals de
vrouwtjes van alle primaten dat doen). Logisch dus dat zij er ook vanuit gaan
dat een vrouw hen niet zal afwijzen en dus vrijpostig zijn in hun gedrag naar
vrouwen. En zoals gezegd, macht geeft bovenal de machtige man zelf bescherming
dus waarom zou hij niet vrijpostig zijn? Feministen kunnen wel geloven in de
gelijkheid van mannen en vrouwen maar daar komt vanwege de biologie
(uiteindelijk gedetermineerd door het wezenlijke verschil tussen zaadcel en
eicel) nooit iets van terecht. Het zijn nota bene de vrouwen zelf die de mannen
ook bij de mens eeuwig zullen voeren tot een onderlinge machtsstrijd doordat de
vrouwen alleen maar geïnteresseerd zijn in het zaad van het sterkste mannetje. De
biologie, meer in het bijzonder de seksuele selectie door vrouwen, stimuleert
zo precies datgene wat vrouwen in hun rationele abstractie en #metoo-campagne
tegelijkertijd afwijzen. En in die dubbele boodschap – nature vs. culture – zal
ongetwijfeld de biologie het laatste woord krijgen, zodat in die zin de
#metoo-campagne toch slechts een hype zal blijken te zijn. Tenzij de
#metoo-campagne een aanzet vormt tot discussie en een beter begrip tussen
mannen en vrouwen waartoe dit artikel wil bijdragen.
Dit is echt een geweldig artikel! Ik heb me verscheidene malen bescheurd van het lachen (de herkenning!)bij je pijnlijk realistische omschrijvingen van het probleem tussen mannen en vrouwen;
BeantwoordenVerwijderen"...Zo’n opvoedingsoffensief zou dus in feite een opleiding tot loverboy zijn en de problematiek daarvan doen exploderen. Al met al denk ik dat vrouwen daarom blij zouden moeten zijn dat de meeste mannen geen goede versierders zijn hetgeen wel ongewenste intimiteiten als collateral damage met zich brengt."
En zo staan er nog meer juweeltjes van zinnen in dit artikel.
Bijzonder leuk om te horen!
BeantwoordenVerwijderenAls ik eens een stuk van mezelf lange tijd later teruglees, dan valt het me op dat het ene stuk prettiger leest dan het andere en deze is inderdaad een van de eerste categorie. ;-)