Joop heeft ook altijd veel
antiracismeartikelen. Vandaag is het de beurt aan André Kajim en die bakt het
wel heel bruin (no pun intended): “Onze hele maatschappij is doordrenkt van
racisme” en “Racisme is niet iets irrationeels of iets gebaseerd op vage
emoties en gevoelens. Integendeel, racisme is een rationeel concept,
geïntroduceerd om ons kapitalistisch systeem vorm te geven en in stand te
houden.”
Curieuzer is echter de bewering van
André dat het racisme een rationeel concept is dat is geïntroduceerd om ons
kapitalistisch systeem vorm te geven en in stand te houden. Dat is natuurlijk
lariekoek. Allereerst is het simpelweg natuurlijk om eerst voor je moeder en
daarna pas voor je buurman te zorgen en om eerst voor je buurman en daarna pas
voor de mensen in Afrika te zorgen. Elk organisme streeft immers naar het
overleven van de eigen genen, zodat ‘bloedverwanten’ – met name onze kinderen –
voor ons belangrijker zijn dan de rest. En deze natuurlijke neiging is ook rationeel
in de zin dat zo de natuur de zorg voor elkaar het meest efficiënt organiseert:
de kosmopolitische situatie waarin iedereen even belangrijk is en iedereen zich
dus met iedereen moet bemoeien zal vooral alle zorg in het honderd doen lopen
ben ik bang. Oorspronkelijk was de koning de ‘vader’ van zijn volk: met de
opkomst van de Staat is dat gewijzigd in een territoriale aanspraak zodat bv. de
koning van de Spanjaarden de koning van Spanje dus van een stuk land werd. Dat
is gewoon een kwestie van efficiënte bestuurlijke organisatie. Zowel het
liberalisme als socialisme zijn niet racistisch en willen daarom van de racistische
landsgrenzen af, maar erkennen de tijdelijke noodzaak van natiestaten omdat je nu
eenmaal niet in één keer de hele wereld kunt verbeteren. Je zou kunnen zeggen
dat liberalen en socialisten delen in de stoïcijnse erfenis waarin men naar
wereldburgerschap streeft door een serie van steeds groter wordende concentrische
cirkels (bij de stoïcijnen gebeurt dat gedurende je persoonlijke ontwikkeling):
je maakt eerst (als baby) je lichaam ‘eigen’, daarna maak je je ouders eigen,
daarna je stadsgenoten, daarna de mensheid en tot slot de hele kosmos (zoals
kinderen het ook leuk vinden om te schrijven: ik woon in dit huis nr. 10 in de
Bloemstraat in de wijk Jordaan in de stad Amsterdam in het land Nederland in
het werelddeel Europa op de planeet Aarde in het zonnestelsel van de Zon in het
sterrenstelsel De Melkweg in het heelal). Daarom ontwikkelde bv. Stalin (in
conflict met Trotski die de wereldrevolutie bleef nastreven) het concept van “socialisme
in één Staat”. Maar het doel is om samen te gaan met steeds meer liberale resp.
socialistische landen zodat uiteindelijk er een wereldstaat zonder landsgrenzen
is. Ook het kapitalisme is net als het liberalisme beslist kleurenblind en op
geen enkele wijze racistisch: het zal de kapitalist een zorg zijn of zijn koper
een Eskimo of Palestijn is en of zijn goedkope arbeidskracht een zwarte
Nigeriaan of een blanke Pool is. André verwijst waarschijnlijk naar Lenins
doctrine dat de socialistische revolutie niet is uitgebroken in het hoog
geïndustrialiseerde westen (terwijl Marx had voorspeld dat de revolutie in
Engeland als het hoogst ontwikkelde land zou beginnen) doordat de uitbuiting
zich heeft verplaatst naar de koloniën waarmee de kapitalisten tijd hebben
gekocht, maar dat heeft niets met racisme te maken. Een interessant detail in
dit verband is dat in de 19de eeuw het proletariaat thuis een
argument tegen de afschaffing van de slavernij vormde: waarom zouden we ons
druk maken om de negerslaven in onze koloniën als onze eigen arbeiders het
misschien nog wel slechter dan die negerslaven hebben? Immers, naast het
moreel-christelijke argument tegen slavernij was er ook het zakelijke motief
dat een arbeider vaak eenvoudig goedkoper is dan een slaaf omdat je een slaaf
zelf moet onderhouden en huisvesten en dat ook moet blijven doen als het werk
door de conjunctuur verdwijnt terwijl een arbeider zichzelf maar moet zien te
redden en kan worden ontslaan als de fabriek moet sluiten.
Terwijl het socialisme is blijven
steken in het ‘socialisme in één Staat’, nu er van een wereldrevolutie nog geen
sprake is, is het liberalisme al een stuk verder: het liberalisme heeft de soevereiniteit
van de natiestaten al flink ondermijnd en uitgehold door de universele
mensenrechten (zodat natiestaten niet meer zelf mogen weten wat ze binnen hun
landsgrenzen met bv. minderheden doen) en door de supranationale instituties
zoals de EU en wat wij ‘globalisering’ noemen is in feite de liberaal gedreven vernietiging
van de landsgrenzen door middel van het kapitalisme dat zich nooit iets van
landsgrenzen heeft aangetrokken (tenzij je – letterlijk – een Muur bouwt). Zoals
de filosoof Žižek betoogt is het multiculturalisme juist een voortbrengsel van
het kapitalisme: het kapitalisme beschouwt alle volkeren als gelijkwaardig en
buit ze allemaal op dezelfde wijze uit. Een racistische kapitalist kan nooit
duurzaam succesvol zijn, want hij zou er slechts afzetmarkten door verliezen (want
een Angolees en Chinees willen ook een hamburger en een mobieltje) en onnodig
dure kosten maken als hij geen Angolees of Chinees wil aannemen die zijn
producten maakt. Het kleurenblinde en nooit oordelende kapitalisme is in feite
altijd het smeermiddel geweest waardoor bijna alle volkeren vrienden zijn en we
niet constant in oorlog zijn: zo is Nederland vriend van mensenrechtenschendende
landen als Saoedi-Arabië vanwege de handel. En de handel brengt ons zo op
respectvolle wijze met elkaar in contact waardoor we ook elkaars culturele
eigenaardigheden gaan kennen en begrijpen. Het fenomeen van het nationaal-socialisme
demonstreert dat anti-kapitalisme min of meer noodzakelijkerwijs gepaard gaat met
rassenhaat: om niet meer mee te willen doen met dat wereldwijde kapitalisme en
om toch een hoogwaardige economie te behouden moet je ‘autark’ worden hetgeen
alleen maar lukt als je zo veel grondgebied in handen krijgt dat je alle noodzakelijke
grondstoffen op eigen grondgebied hebt hetgeen impliceert dat je oorlog gaat
voeren tegen andere volkeren om zo hun landen te kunnen innemen.
Feodaal ´old money´, Kapitalistisch ´robber barons´, Neoliberaal ´post modern financialisme´, zijn 3 aspecten wat in Nederland onder ´liberaal´ valt. Excuse my terminology...
BeantwoordenVerwijderenWaardoor het oude klassen en standen principe, met de weerstand daartegen minimaal 2 x is getransplanteerd. Het is meer, want de animistische tribal jager-verzamelaars werden polytheistische, polygame herders, en daarna monotheístische, monogame boeren. Het lijkt erop dat zeker de post industriele maatschappij serieel monogaam of zelfs serieel polygaam wordt. (serieuze relaties van ca. 12 jaar, maar ook een rol voor 2nd love: buitenvrouwen en -mannen, vriendjes en vriendinnen.- als het ooit anders is geweest: Hebben de religies sexuele normen bepaald of zijn de sexuele normen- afgeleid van het type maatschappij- verantwoordelijk voor het type religie? Hint: let op de rol van de vader- en moederfiguur.
In het postmoderne ´tijdperk´ (het is hier tijd én plaats) is volgens mij geen ruimte meer voor traditionele religie. Ideologie, met shortcuts, als vervanging. Sentimentaliteit ipv spiritualiteit. Ik noem dat pseudoreligies en pseudosekten: Nationalisme, Communisme, Fascisme, Neoliberalisme. Allen met een aantal slachtoffers van tientallen tot honderden miljoenen. Pseudosekte: Ayn Rand. Uit respect voor duivels en heksen mag ik haar daarmee niet vergelijken!
Traditioneel, kleinschalig kapitalisme kan mensen inderdaad via wederzijds belang samenbrengen. Maar als het mondiale corporatisme ontdekt dat er onder zo´n succesvol maatschappijtje kobalt of zilver zit komt er snel een verwilderde (feral) militie de meest afschuwelijke wreedheden plegen.