In
aansluiting op mijn laatste artikel over de ‘pseudowetenschap’ der psychologie
alsmede de huidige viering van Einsteins (algemene) relativiteitstheorie, wil
ik in dit artikeltje enkele basisconcepten van de wetenschapsfilosofie
overbrengen. Ik zal me beperken tot Popper en Kuhn (en een beetje positivisme):
hun theorieën zijn niet alleen zeer belangwekkend en tevens geschikt om de
waarde van Einsteins werk te verhelderen, maar ook heerlijk om te vertellen
omdat ze zo simpel zijn en zich zo goed lenen voor een sterk anekdotisch en
fascinerend verhaal.
zondag 30 augustus 2015
Enige wetenschapsfilosofie in het licht van de viering van 100 jaar relativiteitstheorie
Labels:
Duhem,
Einstein,
Gestalt,
Hegel,
inductieprobleem,
klimaatalarmisme,
klimaatwetenschap,
Kuhn,
Mach,
Marx,
paradigma,
Popper,
positivisme,
psychoanalyse,
wetenschapsfilosofie
maandag 24 augustus 2015
Waarom het feminismedebat metawetenschappelijk moet worden gevoerd
Asha
ten Broeke vindt mij geen serieuze gesprekspartner: volgens haar toont
psychologisch onderzoek aan dat vrouwen en mannen – in tegenstelling tot wat
het plebs gelooft – in eigenlijk niets verschillen en ik lever geen
psychologisch onderzoek dat het tegendeel bewijst. Zoals Melkert op Fortuyn
reageerde, zo reageert Asha op mijn stukjes: “waar zijn uw voetnoten,
‘professor’?”.
vrijdag 21 augustus 2015
De sadistische overheid
Eerst
hadden we de Valkenburgse zedenzaak en nu de Schiedamse zedenzaak. Opnieuw
verbaast het me dat publiek en media helemaal niet stilstaan bij de onrechtsstatelijke
en zonder meer gekke en dubieuze wet waarvoor de klanten terechtstaan. Anders
gezegd: als men vergelijkbare wetten zou maken voor gedragingen die de gemiddelde
Nederlander zou betreffen, dan weet ik wel zeker dat Nederland zou ontploffen
van woede. Alleen omdat het nu slechts een marginale groep van ‘vieze’
hoerenlopers betreft, haalt iedereen onverschillig zijn schouders op bij de
grove ondermijning van de rechtsstaat.
zaterdag 15 augustus 2015
Waarom rechts dom maar links fout is
Waarom
rechts dom is
Politiek wordt wel opgedeeld in levensbeschouwelijke en ethische kwesties (zeg maar zaken betreffende rechten en plichten) aan de ene kant en economische kwesties (zeg maar zaken betreffende generatie en rechtvaardige verdeling van welvaart) aan de andere kant (waarbij het een kenmerk van de moderniteit is dat de economische kwesties de kern van de politiek zijn gaan vormen, hetgeen voor de oude Grieken een ongerijmdheid zou zijn geweest: economie ofwel huishoudkunde is als het ‘huis’ betreffende per definitie privé en dus geen publieke dus politieke zaak, maar al bij de Romeinen werd de keizer dominus, dus ‘heer des huizes’, welke titel daarna ook aan Christus werd gegeven zodat de politiek en zelfs de religie opeens juist over het privédomein ging). Ikzelf ben meer geïnteresseerd in de levensbeschouwelijke en ethische kwesties, zoals de rechtsstaat en de in Nederland verworven liberale vrijheden zoals abortus, euthanasie, drugs, prostitutie en homoseksualiteit. Die kwesties zijn ook toegankelijker voor de leek of zelfs inherent belangwekkend voor de filosoof (de studie van ethiek is een filosofische discipline), terwijl het moeilijk is om met economische kwesties mee te praten als je zelf geen econoom bent.
Politiek wordt wel opgedeeld in levensbeschouwelijke en ethische kwesties (zeg maar zaken betreffende rechten en plichten) aan de ene kant en economische kwesties (zeg maar zaken betreffende generatie en rechtvaardige verdeling van welvaart) aan de andere kant (waarbij het een kenmerk van de moderniteit is dat de economische kwesties de kern van de politiek zijn gaan vormen, hetgeen voor de oude Grieken een ongerijmdheid zou zijn geweest: economie ofwel huishoudkunde is als het ‘huis’ betreffende per definitie privé en dus geen publieke dus politieke zaak, maar al bij de Romeinen werd de keizer dominus, dus ‘heer des huizes’, welke titel daarna ook aan Christus werd gegeven zodat de politiek en zelfs de religie opeens juist over het privédomein ging). Ikzelf ben meer geïnteresseerd in de levensbeschouwelijke en ethische kwesties, zoals de rechtsstaat en de in Nederland verworven liberale vrijheden zoals abortus, euthanasie, drugs, prostitutie en homoseksualiteit. Die kwesties zijn ook toegankelijker voor de leek of zelfs inherent belangwekkend voor de filosoof (de studie van ethiek is een filosofische discipline), terwijl het moeilijk is om met economische kwesties mee te praten als je zelf geen econoom bent.
maandag 10 augustus 2015
De mannelijke wrok en de onderdrukking van de vrouw
Nog
eens een stukje van mij over het feminisme, maar ditmaal wil ik de feministen niet zozeer
bekritiseren maar de vrouwen uitleggen waarom zij worden onderdrukt door
mannen. Ik wil de feministen dus helpen te begrijpen waar het probleem eigenlijk
vandaan komt. En omdat de man er slecht van afkomt, zou je het zelfs als een
feministisch stuk kunnen betitelen.
zaterdag 8 augustus 2015
Nietzsches ethiek achter en voorbij zijn immoralisme
Zoals al aangekondigd bij http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/05/de-mathematisering-van-de-ideeen.html is hier nog de paper over Nietzsche's ethiek die ik tijdens mijn studie schreef.
vrijdag 7 augustus 2015
Een lesje in theodicee en christelijkheid
Kan de christelijke God een mens bevelen zijn kind te doden?*
Een belangwekkende religieuze of theologische kwestie is het Bijbelverhaal van Abraham die van God zijn kind moet offeren. Zeker het christendom ziet God als goed (als moreel goed of als liefde) zodat dan de vraag rijst hoe we zo’n bevel – aangenomen dat God werkelijk dat bevel heeft gegeven – moeten rijmen met het idee dat God goed is. In feite is dit het scherpste geval waarvoor we een theodicee moeten zoeken: in het algemeen wordt gevraagd hoe God al het kwaad in de wereld kan toestaan (met Epicurus' paradox dreigend op de achtergrond) waarop het antwoord er dan meestal op neerkomt dat God niet almachtig is in de zin dat God wel alles kan wat mogelijk is maar dat hij niet het onmogelijke kan (zelfs God kan geen vierkante cirkel tekenen) en dat de ideale wereld helaas onmogelijk is en/of dat hij opzettelijk zijn macht heeft beperkt om de mens het grotere goed van vrijheid te geven waardoor de mens dan wel kan kiezen om kwaad kan doen. Deze uitwegen zijn in Abrahams geval niet meer mogelijk: hier heeft God zijn handen er niet vanaf moeten trekken maar beveelt hij zelf tot het kwade. Is hier een theodicee mogelijk? Ik denk dat we daarvoor moeten onderzoeken wat we eigenlijk bedoelen met ‘God is goed’.
Een belangwekkende religieuze of theologische kwestie is het Bijbelverhaal van Abraham die van God zijn kind moet offeren. Zeker het christendom ziet God als goed (als moreel goed of als liefde) zodat dan de vraag rijst hoe we zo’n bevel – aangenomen dat God werkelijk dat bevel heeft gegeven – moeten rijmen met het idee dat God goed is. In feite is dit het scherpste geval waarvoor we een theodicee moeten zoeken: in het algemeen wordt gevraagd hoe God al het kwaad in de wereld kan toestaan (met Epicurus' paradox dreigend op de achtergrond) waarop het antwoord er dan meestal op neerkomt dat God niet almachtig is in de zin dat God wel alles kan wat mogelijk is maar dat hij niet het onmogelijke kan (zelfs God kan geen vierkante cirkel tekenen) en dat de ideale wereld helaas onmogelijk is en/of dat hij opzettelijk zijn macht heeft beperkt om de mens het grotere goed van vrijheid te geven waardoor de mens dan wel kan kiezen om kwaad kan doen. Deze uitwegen zijn in Abrahams geval niet meer mogelijk: hier heeft God zijn handen er niet vanaf moeten trekken maar beveelt hij zelf tot het kwade. Is hier een theodicee mogelijk? Ik denk dat we daarvoor moeten onderzoeken wat we eigenlijk bedoelen met ‘God is goed’.
maandag 3 augustus 2015
De transcendente afpersing
Naar
aanleiding van dit stukje http://onrust.2fd.eu/2015/05/a-scary-view-on-the-roots-of-anti-semitism/
op de blog van Victor Onrust wil ik opnieuw iets (filosofisch) zeggen over
antisemitisme. Wat daar wordt gesteld is inderdaad een oude theorie en kan door
mij in een meer filosofisch kader worden geplaatst waarbij ik vooral de visie
van Nietzsche zal uiteenzetten zoals met name door Josef Simon in z’n artikel
‘Nietzsche on Judaism and Europe’ is verduidelijkt. Het intrigerende ervan is
dat hieruit volgt dat het jodendom de grootste revolutie in de menselijke
geschiedenis en daarmee ook in zekere zin de grootste ‘bedreiging’ voor de
mensheid heeft bewerkstelligd – waarvoor (dat is: voor de sublieme "grootse morele stijl") Nietzsche de joden overigens alleen
maar bewonderde (“wij artiesten onder de filosofen zijn de joden daarvoor
dankbaar”) maar dat tot ongenoegen van Nietzsche ook de grond van het
antisemitisme vormt.
zaterdag 1 augustus 2015
De religieuze onverdraagzaamheid jegens homoseksualiteit
Alle
drie abrahamische religies hebben met elkaar gemeen dat ze onverdraagzaam
jegens homoseksuelen zijn (met hierin toch ook wel onderlinge verschillen
zoals we zullen zien). Christenen willen geen actieve homo’s voor de klas,
moslims gooien homo’s van daken of hangen ze op en joden moeten ze ook niet
blijkens de recente steekpartij bij de Gay Pride Parade in Jeruzalem (althans de fundamentalisten onder hen). Uiteraard zijn ook veel (conservatieve) ongelovigen tegen homoseksualiteit
of achten ze die inferieur (niet voor niets is ‘homo’ nog altijd een breed gebruikt scheldwoord). Als liberale
atheïst heb ik me altijd afgevraagd waarom iemand intolerant jegens
homoseksualiteit zou zijn: wat kan jou het schelen waar een ander zijn seksueel
plezier aan ontleent (zolang die ander daarvoor niets tegen de wil van derden
doet)? Overigens, veel socialisten achten het homofoob als je persoonlijk liever
geen kussende mannen ziet, maar dat lijkt me doorgeslagen egalitarisme dat (het
recht op) persoonlijke smaak en preferentie miskent: iemand die niet homo is
zal homoseksualiteit onsmakelijk vinden (uiteindelijk is alle seks dus
intimiteit onsmakelijk maar is lust – het verlangen naar intimiteit – een
wonderlijke kracht die afkeer in genot verandert). Een liberaal wil echter zijn
persoonlijke smaak en preferentie niet aan anderen opleggen, zodat de
heteroseksuele liberaal het voor hem onsmakelijke beeld van kussende mannen
tolereert. Zoals bekend waren de oude Grieken allesbehalve homofoob, dus ‘homofobie’
lijkt een typisch kenmerk van de abrahamische religies te zijn. Zeker acht de
Bijbel homoseksualiteit een grote zonde (in het Oude Testament strafwaardig met
de dood en in het Nieuwe Testament meer een doodzonde waardoor de zondaar niet de
hemel in zal gaan bij geen berouw). De felle onverdraagzaamheid of zelfs haat
van joden, christenen en moslims tegen homoseksualiteit kan echter niet
simpelweg worden verklaard op grond van deze Bijbelpassages: er staat van alles
in de Bijbel dat men simpelweg negeert maar op een of andere manier is de
homohaat zo verbonden met het geloof als zodanig dat het om die reden niet kan
worden genegeerd. Ik hoor joden, christenen of moslims echter nooit helder
uitleggen wat hun probleem met homoseksualiteit is (geloof is immers ook gebaseerd op blinde gehoorzaamheid in plaats van filosofisch inzicht), zodat ik zelf een poging
zal wagen om het fenomeen te verklaren.
Abonneren op:
Posts (Atom)