De
meesten zijn gewend de termen ‘links’ en ‘rechts’ te associëren met de Koude
Oorlog tussen de Sovjet-Unie of het Oosten (socialisme) en de VS of het Westen
(het liberaal-kapitalisme), zodat men zich dan afvraagt of de termen nog
betekenis hebben na de Val van de Muur en het einde van die Oorlog. Maar tot op
zekere hoogte verloren deze termen reeds ten tijde van die Oorlog al veel van
hun betekenis in de hier bedoelde zin doordat men ideologisch steeds meer naar
elkaar toe groeide en zeker ook de intellectuelen bewust een middenweg zochten
tussen de twee rivaliserende systemen (bv. bij de invloedrijke filosoof Rawls
en er is zelfs betoogd dat juist het Westen na de Tweede Wereldoorlog het
communistisch paradijs in hoge mate heeft gerealiseerd in de vorm van de
welvaarts- en verzorgingsstaat). Precies om die reden schreef Bell al in 1960
zijn beroemde boek ‘The End of Ideology’. Sterker nog, het Amerikaanse
liberaal-kapitalisme en het Sovjet-socialisme waren in wezen eigenlijk al vanaf
het begin beide links want ‘progressief’ om welke reden ze elkaar heel goed
konden begrijpen en elkaar ook zo heftig konden beconcurreren qua onder meer de
technologie waaronder de wapenwedloop. De VS en de Sovjet-Unie streefden
dezelfde progressieve doelen van welvaart, vrijheid en vooruitgang alsmede een vernietiging van de oude standenmaatschappij/wereld van kerk en koning na en
beconcurreerden elkaar om de titel ‘kampioen van de vooruitgang’ (die de VS
leken te hebben gewonnen met hun bemande maanlanding): hun strijd ging slechts
om de vraag naar de juiste middelen om hetzelfde doel te bereiken.
woensdag 27 april 2016
De relevantie van links en rechts voor dieren en andere politieke kwesties
De
Koude Oorlog en het einde van ideologie
zaterdag 23 april 2016
De bron van het kwaad op de snelwegen (of waarom subjectiviteit de waarheid is)
Een
verdrievoudiging van het aantal verkeersdoden
Vandaag
verscheen het bericht in de media dat het aantal verkeersdoden is
verdriedubbeld op de snelwegen waar de maximumsnelheid is verhoogd naar 130
km/u (bv. http://www.volkskrant.nl/binnenland/aantal-verkeersslachtoffers-op-130-wegen-verdrievoudigd~a4287791/?hash=7ebe41ef2e7f573b5a7852231b6b0122394d8a43).
Linkse partijen en ‘deskundigen’ zien dit als een bevestiging van hun standpunt
dat hogere maximumsnelheid leidt tot meer doden, zodat die verhoging een foute
beslissing van de verantwoordelijke minister was, terwijl die minister nog geen
conclusies wil trekken omdat alleen daar de maximumsnelheid is verhoogd op
grond van rapporten die uit hebben gewezen dat daar de maximumsnelheid kan worden
verhoogd zonder een verhoogd risico op ongelukken. Op grond van mijn ervaring
als automobilist (plus mijn denkkracht) wil ik echter wel conclusies trekken
maar die zijn onder meer dat de wetenschappers geen gelijk hebben en dat
Schultz dus gelijk heeft in de zin dat de oorzaak niet – althans niet de
primaire oorzaak – de verhoogde maximumsnelheid is.
donderdag 21 april 2016
Op naar het Zweedse model
De
export van het christenfundamentalisme uit de VS
De
ChristenUnie acht het de christelijke kern van haar politieke taak om zwakkeren
te helpen. Het onderscheidt zich echter van andere linkse partijen – die uiteraard ook voor de zwakkeren willen
opkomen – doordat de ChristenUnie qua zeden en normen conservatief is, zodat in
de combinatie ervan de ChristenUnie een opvallende aandacht voor de prostituee
heeft: de prostituee is bij uitstek de ‘zwakkere’ die de ChristenUnie wil
‘redden’ van haar ‘destructief’ losbandig bestaan in een ‘criminogeen’ milieu
(hetgeen ongetwijfeld met Jezus’ voorbeeld in de Bijbel te maken zal hebben: boven
alles wordt Jezus er geportretteerd als iemand die tollenaars en hoeren niet
uitstootte maar redde van hun dwaalweg). Eerder al heb ik er op gewezen dat
vanuit de VS een christenfundamentalisme is geëxporteerd naar de rest van de
wereld: in Afrika voert deze een opvallend succesvolle strijd tegen
homoseksualiteit en in Europa een opvallend succesvolle strijd tegen
prostitutie. De ChristenUnie is in wezen het Nederlandse filiaal van dit
Amerikaanse en onverdraagzame protestants fundamentalisme.
zondag 17 april 2016
Een geschiedenisje van hippiedom en onmaatschappelijkheid
Inleiding
Er
zijn twee redenen waarom de repressie jegens drugs, prostitutie e.d. me zo stoort (waardoor ik er veel over schrijf): die repressie is betuttelend dus antiliberaal
(ik geloof in ‘baas in eigen brein c.q. over het eigen lichaam’) en de gegeven argumenten
– met name de zo dominant geworden betuttelende argumenten – zijn oneigenlijk
waardoor er niet eens een eerlijk debat over deze zaken plaatsvindt. In plaats
van een ideologische analyse (die ik hier al heb gemaakt: http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/05/over-drugs-en-prostitutiebeleid-waarom.html) zal ik in dit
artikel vooral een historische analyse maken.
donderdag 7 april 2016
Waarom geluk zich niet laat dwingen (pleidooi om ongelukkig te mogen zijn)
In
de oudheid betekende vrijheid burgerschap en burgerschap betekende democratische
participatie in de macht. In de moderne tijd is het een illusie voor de gewone burger te
denken dat hij politieke invloed kan uitoefenen: zijn vrijheid is zijn recht
met rust gelaten te worden door een overheid die zich door middel van politie
en moderne technologie met alle details van het leven van elke burger wil bemoeien
(vroeger waren alle ogen gericht op de koning; in de moderne tijd keerde zich
dat om en heeft men de politie ingevoerd als alom aanwezige ogen en oren van de
koning). Maar de totalitaire neiging van de moderne Staat laat zich hooguit
afremmen maar niet stoppen: het probeert zich in onze tijd te legitimeren door
een ‘goede’ totalitaire Staat te zijn die ervoor zorgt dat elke burger een inkomen
en - door alle nieuwste wetenschappelijke en technische inzichten - in
toenemende mate ook gezondheid en geluk kan verwerven.
vrijdag 1 april 2016
Hoe slecht zijn onze journalisten?
NB.
Dit was eigenlijk bedoeld als mijn reactie op de reactie van Sven Snijer op
mijn http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2016/01/de-dissidente-mening-als-spam-over-de.html.
Omdat het wat lang is geworden, publiceer ik het hier als een apart artikeltje.
De
luie journalist
Terecht
wordt wel gesteld dat de hedendaagse journalisten – al dan niet noodgedwongen
vanwege krimpende budgetten – lui zijn geworden en zelfs niet meer over de
inhoud berichten maar louter nog over de politieke poppetjes: minister A zei
dit en fractievoorzitter B vond dat maar dom waarop partijgenoot C van A boos
werd op B etc. Zulk ‘nieuws’ is immers supermakkelijk, snel en goedkoop te
maken. Over de inhoud verslag doen is veel moeilijker en als dat al gebeurt
wordt maar al te vaak de verantwoordelijke minister, het OM of een vertrouwde
deskundige geciteerd zonder dit te interpreteren of zelfs maar een weerwoord op
dit verhaal op te zoeken.
Abonneren op:
Posts (Atom)