Mijn blog heeft nauwelijks
bezoekers, maar blijkbaar wordt een enkele keer toch een artikeltje gelezen.
Tot mijn verbazing is de reactie dan dat het stuk ‘moeilijk’ is terwijl degene
die het moeilijk vond nota bene op een universiteit doceert dus gewend moet
zijn de moeilijkste teksten te lezen. Misschien schrijf ik gewoon slecht – dat kan
natuurlijk ook, maar ikzelf vind, zoals ik al eerder heb gezegd, dat ik me op
deze blog van mijn popiejopie-kant laat zien met populaire onderwerpen zoals
politiek en kunst en een toegankelijke, columnachtige stijl zonder bronvermelding e.d. (welke stijl ook
voor mij prettig is omdat het me zo weinig tijd kost artikeltjes te schrijven).
Voor de grap heb ik eens naar een paper gekeken die ik als bachelorstudent
schreef en het verbaasde me eigenlijk zelf hoeveel filosofische kennis,
diepgang en waarschijnlijk ook ‘moeilijkheid’ ik inmiddels ben kwijtgeraakt.
Misschien is het aardig om zo’n paper hier te plaatsen om mezelf zo ook eens
van mijn ‘serieuze’ kant te laten zien (waarbij ik dan wel helaas van mijn
voetnoten eindnoten heb moeten maken – ikzelf heb een hekel aan eindnoten omdat
die de tekst moeilijk leesbaar maken omdat je telkens heen en weer naar het
eind toe moet - en waarbij onder meer het inspringen bij de citaten overigens niet correct is overgekomen maar daar komen jullie wel uit). Deze paper gaat over de metafysica van Plato, zodat het
onderwerp belangwekkend is voor eenieder die in filosofie is geïnteresseerd:
wat mij betreft begint de filosofie met de voorsocratici zoals Pythagoras,
culminerend in Plato, en eindigt die in de 19de eeuw met onder meer
Hegel, culminerend in Nietzsche. Van alle filosofen moet je mijns inziens in
ieder geval met name Plato en Nietzsche - als zeg maar de alfa en de omega van een denktraditie - hebben begrepen als je iets van
filosofie wilt begrijpen (en ik geloof dat hier al een groot struikelblok ligt
voor de gemiddelde filosofiestudent). Over Nietzsche’s ethiek heb ik ook een paper
geschreven waarvan mijn docent erg onder de indruk was, dus misschien ga ik die
ook nog hier posten.
zondag 31 mei 2015
donderdag 28 mei 2015
Schrijvers en lezers
Ik begrijp niets van lezers. Ikzelf
hou niet van lezen, want ik schrijf veel liever. Voor mij is lezen een
noodzakelijk kwaad: om te kunnen schrijven, moet ik ideeën aangereikt krijgen
die ik kan jatten gebruiken of tegenspreken en daarvoor moet ik helaas
af en toe toch wat lezen. Mijn geest is – zoals elke geest die is als we de ‘tabula
rasa’-filosofen moeten geloven – als een machine die grondstof, dus input, nodig
heeft om te kunnen werken en ideeën te vormen. Daar staat dan wel tegenover dat
mijn geest een goede, productieve machine is: zodra ik iets lees dan gaan alle
radartjes bij mij werken, dan maak ik het gelezene me ‘eigen’, integreer ik het
in mijn totale wereldbeeld en voor ik het zelf weet heb ik weer een nieuw
epistel als product dus output geschreven als het resultaat van dit creatief
proces. Lezen is voor mij zeer inspirerend maar daarom ook erg vermoeiend.
woensdag 27 mei 2015
Hells Angels, Marokkanen en de bedreiging van de rechtsstaat
Op twitter reageer ik vaak op
gebeurtenissen en tweets door naar mijn artikelen hier te linken. Uiteraard doe
ik dat in de hoop om publiek naar deze blog te trekken, maar je kunt omgekeerd in die
actuele gebeurtenissen of tweets ook bevestigingen zien van wat ik hier al in mijn
artikelen schreef. Zo las ik dat de minister van V&J, Van der Steur, ten strijde trekt tegen de
Outlaw Motorcycle gangs (OMG’s) want hij laat “de rechtsstaat niet bedreigen”.
Maar in werkelijkheid is het Van der Steur zelf die de rechtsstaat bedreigt. Net
als zijn voorganger Opstelten wil Van der Steur alles wat hem niet zint “keihard
aanpakken”, hetgeen helaas altijd wel ten koste van de rechtsstaat gaat maar
dat maakt hem of de meerderheid van de Nederlanders niet uit: als ‘kleine’,
gedegenereerde mensen verlangen we naar veiligheid (en comfort) en willen
daarvoor graag al onze vrijheid inleveren (in tegenstelling tot de ‘echte’ mens
die naar zijn wezen – dat is de vrijheid – leeft en liever sterft dan dat hij in
een fluwelen slavernij wordt geleefd). Dit is zo’n voorbeeld dat bevestigt wat
ik http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/04/de-vernedering-van-de-rechtsstaat-en-de.html
al schreef. Zoals ik daar schrijf is de rechtsstaat een liberale liefhebberij
en is het conservatisme (en z'n ‘zwijgende meerderheid’) sowieso tegen de
rechtsstaat (omdat men orde en veiligheid belangrijker vindt dan de vrijheid en rechten die door de rechtsstaat worden beschermd), maar dat maakt het wel tot een gotspe dat nota bene een zeer
conservatieve minister meent de rechtsstaat te beschermen. Criminele motorclubleden overtreden de wet maar de steevast zeer conservatieve ministers van Veiligheid en Justitie treden telkens de rechtsstaat met voeten.
maandag 25 mei 2015
De vrijheidslezing van A.H.J. Dautzenberg: over waanzin en nationalisme
Inleiding
Joop.nl heeft de tekst van de vrijheidslezing die de schrijver Dautzenberg op vrijdag 22 mei 2015 uitsprak ook op de eigen website gepubliceerd: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32319_de_waanzin_schuilt_in_de_massa/
Wat opvalt aan de lezing is – zoals ook anderen op Joop.nl opmerken – dat Dautzenberg goede punten aanvoert maar die verschillende punten onnavolgbaar verbindt, alleen maar om tot de bekende linkse conclusies c.q. het bashen van de PVV (en de VVD als 'partner in crime') te kunnen komen, welke conclusies logisch gezien dan ook volstrekt willekeurig zijn hetgeen het uiteindelijk tot een buitengewoon zwak verhaal maakt. Met name de reageerder Pepijn Nostrinite slaat de spijker op de kop met zijn reactie:
Joop.nl heeft de tekst van de vrijheidslezing die de schrijver Dautzenberg op vrijdag 22 mei 2015 uitsprak ook op de eigen website gepubliceerd: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32319_de_waanzin_schuilt_in_de_massa/
Wat opvalt aan de lezing is – zoals ook anderen op Joop.nl opmerken – dat Dautzenberg goede punten aanvoert maar die verschillende punten onnavolgbaar verbindt, alleen maar om tot de bekende linkse conclusies c.q. het bashen van de PVV (en de VVD als 'partner in crime') te kunnen komen, welke conclusies logisch gezien dan ook volstrekt willekeurig zijn hetgeen het uiteindelijk tot een buitengewoon zwak verhaal maakt. Met name de reageerder Pepijn Nostrinite slaat de spijker op de kop met zijn reactie:
“Een mooie en ware verzameling van
feiten. Helaas zijn de verbanden ertussen slechts eigen interpretaties en
overtuigingen. Gaandeweg lees je de politieke overtuiging van de auteur en
glijdt het stuk weg van een bijna wetenschappelijk en objectieve waarneming
naar subjectieve aannames en politieke standpunten. Dat is wel zonde. Een
ketenredenering kan zo tot de gekste conclusies leiden.”
In feite laat Dautzenberg zien dat
hij zijn opinie vormt over zaken waar hij geen verstand van heeft en om die
reden de verkeerde verbanden legt, zoals ik zal laten zien.
maandag 18 mei 2015
Alle moderne kunst is romantisch en christelijk - een filosofische reflectie op moderne kunststromingen
Inleiding
Volgens de 19de eeuwse filosofen als Kant en Hegel – al verbind en simplificeer ik hier uiteraard wel hun opvattingen – is in wezen alle kunst ofwel klassiek, welke kunst typisch heidens is, ofwel romantisch, welke kunst typisch christelijk is. Volgens Hegel vormde de klassieke kunst het hoogtepunt van de kunstontwikkeling omdat zij het artistieke ideaal van eenheid van lichaam en geest (of object en subject) volmaakt realiseerde en is de romantische kunst die er (als een soort antithese) op volgde en die al in de middeleeuwen zou zijn ontstaan, het natuurlijke einde van de kunst omdat hier – onder invloed van het christendom – de geest het lichaam heeft overwonnen en zij daarmee de (artistieke) vrijheid volledig heeft gerealiseerd, resulterend in onder meer fantasie en poëzie als ultieme uitdrukking. Op de romantische kunst kan er nog slechts de uitdrukking van het geestelijke in haar eigen vorm dus in de vorm van de gedachte – de filosofie – volgen, zodat daarmee de zelfontwikkeling van de geest in een zuiver zelfbewustzijn is voltooid omdat het dan niet meer de omweg van haar uitdrukking in het lichamelijke dus het externe, dat de kunst kenmerkt, nodig heeft. Maar na de Romantiek is de kunst natuurlijk niet opgehouden te bestaan en zich te ontwikkelen. Evengoed denk ik dat Hegel gelijk heeft: wat wij ‘moderne’ kunst noemen is in wezen slechts de verdere ontplooiing van de Romantiek (en dus van het christendom in de kunst). Eerst zal ik een uiteenzetting geven van wat klassiek en romantisch van elkaar onderscheiden – waarbij ik hen aan Kants esthetische categorieën van het schone vs. het sublieme verbind – en daarna zal ik de belangrijkste moderne kunststromingen kort beschouwen.
Volgens de 19de eeuwse filosofen als Kant en Hegel – al verbind en simplificeer ik hier uiteraard wel hun opvattingen – is in wezen alle kunst ofwel klassiek, welke kunst typisch heidens is, ofwel romantisch, welke kunst typisch christelijk is. Volgens Hegel vormde de klassieke kunst het hoogtepunt van de kunstontwikkeling omdat zij het artistieke ideaal van eenheid van lichaam en geest (of object en subject) volmaakt realiseerde en is de romantische kunst die er (als een soort antithese) op volgde en die al in de middeleeuwen zou zijn ontstaan, het natuurlijke einde van de kunst omdat hier – onder invloed van het christendom – de geest het lichaam heeft overwonnen en zij daarmee de (artistieke) vrijheid volledig heeft gerealiseerd, resulterend in onder meer fantasie en poëzie als ultieme uitdrukking. Op de romantische kunst kan er nog slechts de uitdrukking van het geestelijke in haar eigen vorm dus in de vorm van de gedachte – de filosofie – volgen, zodat daarmee de zelfontwikkeling van de geest in een zuiver zelfbewustzijn is voltooid omdat het dan niet meer de omweg van haar uitdrukking in het lichamelijke dus het externe, dat de kunst kenmerkt, nodig heeft. Maar na de Romantiek is de kunst natuurlijk niet opgehouden te bestaan en zich te ontwikkelen. Evengoed denk ik dat Hegel gelijk heeft: wat wij ‘moderne’ kunst noemen is in wezen slechts de verdere ontplooiing van de Romantiek (en dus van het christendom in de kunst). Eerst zal ik een uiteenzetting geven van wat klassiek en romantisch van elkaar onderscheiden – waarbij ik hen aan Kants esthetische categorieën van het schone vs. het sublieme verbind – en daarna zal ik de belangrijkste moderne kunststromingen kort beschouwen.
vrijdag 15 mei 2015
Wie redt ons van de zesjescultuur?
Joop.nl houdt ervan de wereld op
z’n kop te zetten. Ditmaal betoogt docent en columnist Pascal Cuijpers dat –
samengevat – we in een prestatiecultuur leven (we “moeten uitblinken” en
“gewoon zijn” is een “ongeaccepteerd gegeven geworden”) waarbij
staatssecretaris Dekker “met het oog op de kenniseconomie” “niet schroomt om te
investeren in de top der excellentie” “ten koste van de grote massa onder de
metaforische wateroppervlakte”: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32158_de_nationale_grootheidswaan_van_het_moeten_uitblinken/. Niet alleen lees
ik hier een hoop onzin (en slecht Nederlands) maar er worden ook allerlei zaken
door elkaar gegooid die niets met elkaar te maken hebben. In werkelijkheid zijn
we afgegleden naar een bedroevende ‘zesjescultuur’ en dienen getalenteerden
juist meer mogelijkheden tot zelfontplooiing te krijgen.
zondag 10 mei 2015
Ex Machina: filmrecensie en uiteenzetting over kunstmatige intelligentie
Onderstaande is mijn filmrecensie van de film 'Ex Machina' (http://www.moviemeter.nl/film/98608) die momenteel in de bioscopen draait. Omdat het niet alleen een recensie maar ook vooral een uiteenzetting over kunstmatige intelligentie - het onderwerp van de film - is, heb ik besloten om het niet alleen op moviemeter.nl maar ook op deze blog te plaatsen.
zaterdag 9 mei 2015
Over drugs- en prostitutiebeleid: waarom links en rechts elkaar nooit zullen overtuigen
Inleiding
Wat mij altijd opvalt inzake de politieke discussies over drugs- en prostitutiewetgeving is dat de argumenten voor en tegen legalisatie in beide gevallen identiek zijn, maar dat links het desondanks presteert om bij beide kwesties de tegengestelde positie in te nemen op grond van de tegengestelde argumenten zodat links op het ene dossier precies de argumenten hanteert die het op het andere dossier verwerpt. Maar dit leert ons veel over de aard van politiek (en een wezenlijk verschil tussen links en rechts überhaupt), zoals ik met onderstaande analyse van de politiek inzake drugs- en prostitutiebeleid wil laten zien.
Wat mij altijd opvalt inzake de politieke discussies over drugs- en prostitutiewetgeving is dat de argumenten voor en tegen legalisatie in beide gevallen identiek zijn, maar dat links het desondanks presteert om bij beide kwesties de tegengestelde positie in te nemen op grond van de tegengestelde argumenten zodat links op het ene dossier precies de argumenten hanteert die het op het andere dossier verwerpt. Maar dit leert ons veel over de aard van politiek (en een wezenlijk verschil tussen links en rechts überhaupt), zoals ik met onderstaande analyse van de politiek inzake drugs- en prostitutiebeleid wil laten zien.
zaterdag 2 mei 2015
Wat is nou toch dat ‘neoliberalisme’ dat iedereen verkeerd begrijpt?
Op Joop.nl verschijnt een eindeloze
stroom artikelen waarin men groteske onzin over het liberalisme debiteert op
grond van een klaarblijkelijk universeel onbegrip over het ‘neoliberalisme’: telkens
wordt het neoliberalisme aangewezen als de bron van al het kwaad in de wereld
maar men begrijpt niets van de relatie ervan met het liberalisme of wat het
neoliberalisme (of liberalisme) überhaupt is. Zo meent bv. Caspar Visser ’t Hooft dat
liberalisme synoniem is met neoliberalisme en daarmee antidemocratisch is (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31926_de_democratie_ligt_voor_ons/)
en meent Theo Brand op omgekeerde wijze dat het liberalisme juist tegenover
kapitalisme staat en dat het socialisme het echte liberalisme is (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31951_hoelang_verwarren_we_liberalisme_nog_met_kapitalisme/).
Ik zal daarom uitleggen hoe het zit en als nu de auteurs van Joop.nl dit stukje
zouden lezen (quod non) dan zou dat de mate van onzin op Joop enorm kunnen doen
dalen (en dus de kwaliteit op Joop enorm kunnen doen stijgen).
Abonneren op:
Posts (Atom)