Het
beeld dat de media vanaf het begin schetsten van de ‘Valkenburgse zedenzaak’ is
dat van een minderjarig meisje dat door een brute pooier werd gedwongen tot
prostitutie en haar klanten als ‘vieze pedo’s’ zijn die erop kickten een
minderjarig, weerloos meisje te verkrachten. Logisch dus dat half Nederland
stond te juichen bij elke zelfmoord onder die tot verdachten gemaakte klanten.
zaterdag 25 juli 2015
zondag 19 juli 2015
Het postmaterialisme van GroenLinks
Er
is al veel geschreven over de ‘intellectuele leegte’ bij links vanwege de val
de Muur – en daarmee het failliet van het communisme – en de in het Westen reeds
gerealiseerde verzorgingsstaat. Ook heeft links enorm gefaald inzake de
groeiende onvrede over het Europese project dat geen democratie lijkt te kunnen
verdragen: links heeft het in wezen liberale project van de EU omarmd vanwege
haar geloof in samenwerking in plaats van (de liberale) competitie (het
liberalisme heeft echter de grenzen simpelweg afgeschaft om grote
internationaal opererende bedrijven meer winsten te kunnen laten maken) en
heeft tegenstanders – zoals te doen gebruikelijk bij links – tot
nationalistische nazi’s gedemoniseerd zodat men niet meer op haar schreden kan
terugkeren (de ironie is dat juist de nazi’s een zeer vergelijkbare “noodzaak”
tot een ‘verenigd’ Europa te berde brachten als bv. D’66 dat nu doet: vanwege
de opkomende supermachten – nu onder meer China en toen de VS en de Sovjet-Unie
– kan Europa alleen ‘overleven’ als het zich verenigt (onder een dominerend
Duitsland) want ‘kleintjes worden opgegeten door de groten’ en ‘samen staan we
sterk’ (het adagium van het fascisme); het verschil is slechts dat de tanks zijn
vervangen door de euro). Toch is er een nieuw links elan mogelijk en Jesse
Klaver lijkt die te hebben gevonden, al lijkt dat meer een intuïtie van hem te zijn (en
de historische kern van GroenLinks überhaupt) dan de uitkomst van een
analyse. Sowieso lijken de huidige politici en het Nederlandse volk nauwelijks
nog op de hoogte van de ideologische, filosofische en historische context van
hun opvattingen (hetgeen overigens ook historisch past bij het Nederlandse
‘postpolitieke’ poldermodel dat weinig ruimte geeft aan ideologieën) en ik zie
het als mijn bijdrage aan het publieke debat om hetgene wat politici zeggen en
doen te verklaren door ze in de juiste ideologische, filosofische en
historische context te plaatsen. Wat het standpunt van Jesse Klaver en dat van
zijn partij GroenLinks kenmerkt is dat de economie en geld er niet toe doen,
zoals met name Jesse Klaver heel sterk naar voren brengt, hetgeen politicologen
‘postmaterialisme’ noemen. Ik zal het hoe en waarom van dat postmaterialisme
uitleggen.
zaterdag 11 juli 2015
De intellectuele lafheid van het feminisme
Elke
intellectueel die een feministe hoort zeggen dat mannen en vrouwen fundamenteel
gelijk zijn, zal de vraag stellen: ‘Maar hoe zit het dan met de biologie die
hele bibliotheken vol heeft staan met wetenschappelijk bewijs van fundamentele
ongelijkheid tussen man en vrouw?’ Ik heb het dan niet zozeer over de controversiële neurologische kwestie van verschillende hersenen (waarbij vanwege de plasticiteit van de hersenen eventuele verschillen altijd ook verworven kunnen zijn) maar de simpele observatie dat andere dieren, waaronder ook de mensapen die het meest op ons lijken, hele duidelijke verschillen laten zien tussen het gedrag van mannetjes en van vrouwtjes die 'heel toevallig' ook precies de verschillen zijn in mannelijk en vrouwelijk gedrag bij de mens. Zo kent Nederland bv. Asha ten Broeke van haar kruistocht tegen verschillend speelgoed voor jongens en meisjes omdat volgens haar daarmee jongens en meisjes de verschillen in rolpatronen wordt aangeleerd in plaats van dat die voorkeuren aangeboren zijn, maar bij apen blijken de jongens ook vrijwel alleen maar met auto's en de meisjes vrijwel alleen met poppen te willen spelen als men auto's en poppen in de groep gooit terwijl daar toch geen culturele beïnvloeding kan meespelen. Voor zover ik weet ‘lossen’ feministen dit
probleem op door deze vraag c.q. de waarnemingen van de biologie gewoonweg te negeren. Dat is uiteraard
een laffe en intellectueel onbevredigende oplossing en de reden waarom geen
enkele intellectueel het gelijkheidsfeminisme serieus kan nemen (er is
overigens ook een postmodern differentiatiefeminisme dat juist uitgaat van
fundamentele verschillen tussen man en vrouw maar daar hoor je weinig over en
alle feministen die in de media en politiek verschijnen blijken nog ouderwetse
gelijkheidsfeministen). Wil het gelijkheidsfeminisme serieus genomen worden,
dan zal het uiteindelijk de moed zien te vergaren een heldere en consistente positie
in te nemen ten opzichte van de biologie. Logischerwijs kan het daarbij kiezen
uit twee mogelijkheden:
Abonneren op:
Posts (Atom)