vrijdag 17 november 2017
Betrokkenheid
Gelukkig
heb ik weinig met (huis)artsen en tandartsen te maken maar zelfs die sporadische
contacten hebben mij steeds wantrouwender ten aanzien van deze groep professionals
gemaakt.
donderdag 9 november 2017
Eigendom is diefstal!
Een discussie tussen een journalist/politicus, een wetenschapper met
activistisch trekje en een kapitalist
zondag 29 oktober 2017
Was will das Weib?
Campagnes
tegen seksuele intimidatie, zoals laatstelijk met #metoo, zijn uitstekende
initiatieven. Tegelijk bekruipt mij altijd een gevoel van onbehagen als ik
vrouwen c.q. feministen hoor spreken over de mannen in dergelijke campagnes:
wij mannen begrijpen weliswaar niets van vrouwen maar omgekeerd bemerk ik bij
dergelijke vrouwen en campagnes ook een diep onbegrip van vrouwen inzake de man
of eigenlijk inzake de complexiteit en getroubleerdheid van de
man/vrouw-verhouding. Steevast wordt de zaak zo helder als glas voorgesteld
(bv. “Het is heel simpel: als de vrouw het fysieke contact niet wil dan is het
foute boel”). De visie die uit dergelijke vrouwen en campagnes spreekt is in
wezen een typisch linkse visie, waarmee ik bedoel: uiterst abstract,
gesimplificeerd, geïdealiseerd en utopisch. Met andere woorden: je hoeft niet
heel cynisch te zijn om in te zien dat zodra deze ideeën ook maar enigszins de
werkelijkheid raken, ze als zeepbellen uit elkaar zullen spatten. Zodat ik
voorspel dat zo’n #metoo-campagne geen enkel (blijvend) effect zal sorteren.
Precies omdat ik wel wil dat zo’n campagne effect sorteert, vind ik het
belangrijk om te laten zien dat de werkelijkheid – de weerbarstige praktijk –
allesbehalve zo helder als water is maar eerder zo troebel als modder. Wil de
relatie tussen mannen en vrouwen verbeteren, dan zullen we een heel stuk
genuanceerder en dieper over de kwestie moeten nadenken dan er nu gebeurt of
zelfs wordt toegestaan bij de #metoo-campagne.
dinsdag 17 oktober 2017
Het verschil tussen veiligheid en rechtvaardigheid
Zoals
ik m’n recente artikeltje (http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2017/10/een-liberaal-theologische-verdediging.html)
schreef is het ideaal dat gedetineerden pas vrijkomen als ze geen gevaar meer
vormen voor de samenleving omdat ze hun leven hebben gebeterd. Ook in de NRC
wordt nu door drie professionals betoogd dat dat het nieuwe paradigma moet
vormen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/16/straf-anders-en-breng-recidive-daarmee-omlaag-13524963-a1577462
zaterdag 14 oktober 2017
Een liberaal-theologische verdediging van het Nederlandse recht
Inleiding
Telkens
als er een verschrikkelijke misdaad wordt gepleegd staat met name rechts
Nederland op z’n achterste benen te eisen dat de dader nooit meer vrijkomt (als
die dader al niet een gruwelijke marteldood moet sterven) en als het een
recidivist betreft is de woede en onbegrip over ons rechtssysteem helemaal niet
meer te peilen (‘welke idiote rechter heeft deze man ooit vrijgelaten?’). Al
zal iedereen de emotie van woede begrijpen heeft rechts kennelijk veel moeite
om de zaken rationeel in plaats van emotioneel te bekijken want ons
rechtssysteem zit beslist rationeel, doordacht en deugdelijk in elkaar. Ik denk
dat links hier gelijk heeft als het spreekt over de ‘onderbuikgevoelens’ van
rechts. Sterker, rechts lijkt op het gebied van rechtspraak veel meer te neigen
naar het islamitisch recht dan naar het christelijk-seculier recht, zodat het
in die zin wonderlijk is dat juist rechts zo’n weerzin heeft tegen de islam.
Maar het helpt niet om de rechtse geluiden alleen maar af te keuren: het is
denk ik sowieso hoog tijd geworden dat het bestaande ‘softe’ rechtssysteem eens
wordt uitgelegd en zelfs verdedigd welke taak ik hier op me neem (uiteraard op
mijn – filosofische – manier die aldus heel wat dieper zal gaan dan de
juridisch-politieke discussies die momenteel volop worden gevoerd). Daarbij zal
ik overigens ook linkse opvattingen bekritiseren wanneer ik een draai maak van
het recht naar de biologie (om van daaruit weer terug te keren naar het recht).
Bovenal zal ik laten zien hoe het huidige, liberale rechtssysteem voortkomt uit
onze joods-christelijk-humanistische traditie en waarom die traditie in ere
moet worden gehouden met – jawel – als consequentie dat zelfs de ergste
misdadigers een tweede kans verdienen.
zaterdag 23 september 2017
Een verdediging van het liberalisme tegen Dennis Bos en Antifa
Dennis
Bos verdedigt als expert van radicaal-links zijn studieobject Antifa op allerlei platformen. Laatstelijk
deed hij dat in Nieuwsuur hetgeen veel verontwaardiging gaf. Nu weet Dennis Bos
ook wel dat zijn verdediging van Antifa en andere radicaal-linkse groepen
controversieel want antiliberaal is: vooraf merkte hij dan ook op dat weliswaar
volgens het liberalisme al het geweld, ongeacht of dat van de rechter- of
linkerzijde komt, even onwenselijk is. Vervolgens gaf hij twee beweegredenen
van Antifa om toch geweld te gebruiken (en daarmee impliciet het liberalisme te
verwerpen): om te voorkomen dat extreem-rechts aan de macht komt (door te
voorkomen dat extreem-rechts zich kan organiseren) en dan opnieuw een genocide
pleegt en bij wijze van zelfverdediging tegen het reeds bestaande geweld van
extreem-rechts tegen bv. moslims.
donderdag 31 augustus 2017
Tegenartikel tegen 'Baudet is een nazi'
De
uitdrukking ‘linkse hobby’ is genoegzaam bekend: Wilders gebruikte ‘m om zaken
als kunstsubsidie te bekritiseren. De grootste linkse hobby is volgens mij het
speuren naar overeenkomsten tussen gehate (rechtse) politieke tegenstanders met
de nazi’s om bij elke overeenkomst triomfantelijk te roepen dat de rechtse
tegenstander is ‘ontmaskerd’ als nazi. En blijkbaar is dan de discussie ‘gewonnen’.
Waardoor dat einde van de discussie dan precies wordt bewerkstelligd blijft echter
altijd onopgehelderd: heeft men er vertrouwen in dat de achterban van de
rechtse politicus zich van hem zal afkeren, nu deze is ontmaskerd als nazi, of heeft
men er vertrouwen in dat er wel een Volkert zal opstaan die zal afrekenen met
deze ‘nazi’? In de praktijk stopt de discussie natuurlijk niet, maar nu de
rechtse politicus is ontmaskerd als nazi wordt wel de hele linkse achterban
impliciet opgeroepen om alle discussie te staken en de nazi en zijn achterban
voortaan alleen nog maar vuil aan te kijken en – als men op Twitter zit – alle
sympathisanten van de nazi onmiddellijk te blocken. Met een nazi en z’n aanhang
wil men als superieur ‘Gutmensch’ immers niets te maken hebben.
donderdag 29 juni 2017
Waarom de echte christenen van D66 geen regering zouden moeten vormen met de duivelaanbidders van de ChristenUnie
Inleiding
Met
betrekking tot de coalitiebesprekingen tussen het ‘motorblok’ (VVD, CDA en D66)
en de ChristenUnie gaat het in de media slechts over de medisch-ethische
kwesties als eventuele struikelblok en meer in het bijzonder over wat het
‘progressieve’ D66 op dit punt allemaal zou willen – verruiming euthanasie, onderzoek met
embryo’s e.d. – en dat bij de ‘conservatieve’ ChristenUnie op bezwaren zal
stuiten en is er opvallenderwijs geen aandacht voor wat de ChristenUnie in zedelijk-reactionaire
zin allemaal wil – simpel gezegd is dat het volledig terugdraaien van de
seksuele revolutie – zodat het ook een raadsel is in hoeverre D66 dat op zijn
beurt zal gaan blokkeren. Ik denk echter dat wat de ChristenUnie allemaal wil terugdraaien meer discussie verdient dan wat D66 wil bij wijze van vooruitgang, want is het niet vooral een brede maatschappelijke discussie waard of we de seksuele revolutie geruisloos moeten laten afvoeren? En wie zijn hier eigenlijk de echte christenen? Ik heb wat ik hier ga zeggen al vaker gezegd in
artikeltjes en/of tweets een of andere vorm, maar nu de ChristenUnie in de
regering dreigt te komen en hooguit D66 dwars gaat liggen, wil ik nogmaals
uiteenzetten waarom ik denk dat de gangbare ‘framing’ van dit conflict –
christenen (ChristenUnie) vs. seculieren (D66) – op z’n minst misleidend is. Op
basis van de inzichten van onder meer Nietzsche en Girard geloof ik dat je kunt
stellen dat juist D66 de ware christenen zijn en de ChristenUnie fundamenteel
antichristelijk in zijn vermenging van moraal en politiek.
zaterdag 20 mei 2017
Mijn feministische heldin: Simone de Beauvoir (toen het feminisme nog een serieus te nemen stroming was)
Feminisme
kent verschillende golven en vormen. Kort door de bocht kan men denk ik de volgende
bewegingen en opvattingen onderscheiden.
Vanaf
het einde van de 19de eeuw kwam de eerste feministische golf op bij
wijze van de in wezen liberale eis dat mannen en vrouwen gelijke rechten moeten
krijgen, resulterend in met name de uitbreiding van het kiesrecht zodat ook
vrouwen mogen stemmen en gekozen kunnen worden in politieke functies. Vrijwel
iedereen in het Westen onderschrijft inmiddels deze vrouwenemancipatie: hooguit religieuze
fanatici verzetten zich ertegen, zoals in Nederland de SGP nog een beetje, en
precies hier ligt ook een grote zorg van velen met betrekking tot de groeiende
invloed van de islam in het Westen.
vrijdag 28 april 2017
Casanova, Don Juan en de femme fatale (een decadent relaas over seksuele roofdieren)
“In my study of
communist societies, I came to the conclusion that the purpose of communist
propaganda was not to persuade or convince, not to inform, but to humiliate;
and therefore, the less it corresponded to reality the better. When people are
forced to remain silent when they are being told the most obvious lies, or even
worse when they are forced to repeat the lies themselves, they lose once and
for all their sense of probity. To assent to obvious lies is...in some small
way to become evil oneself. One's standing to resist anything is thus eroded,
and even destroyed. A society of emasculated liars is easy to control. I think
if you examine political correctness, it has the same effect and is intended
to.”
(Theodore Dalrymple)
Inleiding
Nergens
liggen de leugens er zo dik bovenop en daarmee is nergens de totalitaire dwang
zo sterk als in de linkse subdiscipline van het (gelijkheids)feminisme.
vrijdag 21 april 2017
De terroristische rechtvaardiging van terreur
Terreuraanslagen
door moslims beheersen al een tijdje het nieuws in het Westen. Maar met het
fenomeen van terrorisme zijn we langer vertrouwd, nu terrorisme in wezen bijna
een typisch Westerse traditie is: alleen werden ze voorheen vooral door
anarchisten en andere extreem-linkse groeperingen gepleegd. Toch denk ik dat de
mind set van een moslimterrorist en een anarchist voor een groot deel dezelfde
is (de moslimterroristen plaatsen zich aldus ironisch genoeg in een Westerse
traditie met hun anti-Westerse aanslagen en omgekeerd leerde bv. de RAF de
kneepjes van het vak door in de leer te gaan bij Palestijnse terroristen zodat
er een duidelijke verbinding tussen beide groepen bestaat), zodat het
interessant is om die algemene terroristische mind set eens nadere aandacht te
schenken: wat motiveert de terrorist en wat denkt hij met terreur te bereiken?
Het is makkelijk en sowieso politiek correct om niet verder te gaan dan de
primaire gevoelens van afschuw, maar als filosoof/intellectueel wil ik graag de
ander, inclusief de terrorist, begrijpen, te meer nu ik het idee heb dat er
überhaupt weinig wordt nagedacht over wat terroristen drijft – zelfs niet in de
huidige golf van terroristisch geweld – en dat veel van wat er wel wordt
gedacht op misvattingen berust.
zondag 2 april 2017
Een cultuurrelativistische beschouwing van ‘islamofobie’
Inleiding
Velen
vatten de Europese weerzin tegen de islam op als een vorm van xenofobie of
racisme. Vaak zijn het zelfs (zelfverklaarde) intellectuelen die daarmee mijns
inziens hun intellectueel faillissement laten zien want deze ‘analyse’ is zo plat als een dubbeltje en onjuist bovendien. De
opvatting van islamofobie als xenofobie of racisme getuigt in feite van een
totaal gebrek aan analyse. Nu is er – in een soort Nietzscheaanse traditie –
wel een racistisch argument te maken dat weerzin tegen de islam het symptoom
van een heimelijke xenofobie of racisme is, maar dat argument vind je juist
weer nooit ergens terug. Ik zal dat argument hier ontwikkelen.
zaterdag 25 februari 2017
De Zweedse verkrachtingsgolf
Al
jaren spreken de rechtse media over een verkrachtingsgolf in Zweden die zijn oorzaak
zou hebben in de moslimimmigratie. Naar aanleiding van Trump’s obscure
opmerking over Zweden waar iets aan de hand zou zijn, zien we linkse media nu
opeens die vermeende Zweedse verkrachtingsgolf door immigranten ‘debunken’ als ‘fake
news’. Er zou helemaal geen verkrachtingsgolf zijn, maar de stijging in de
cijfers zou moeten worden verklaard omdat in het ‘feministische’ Zweden “de
definitie van seksueel geweld is dankzij een nieuwe wet verruimd en vrouwen
worden aangespoord aangifte te doen”.
zondag 12 februari 2017
Reactie op mijn nieuwe bans (en is filosoferen hetzelfde als trollen?)
De
laatste tijd heb ik niet meer veel aandacht aan Twitter of deze blog gegeven, omdat ik
ervoor in de plaats reacties leverde eerst op de site van historicus Jona
Lendering (https://mainzerbeobachter.com/) en daarna op
Sargasso (waar Jona ook een auteur is). Inmiddels ben ik op beide sites geband
waarbij Sargasso als reden heeft opgegeven dat ik een ‘trol’ ben. Nu is dat
‘trol’-ding voor mij nog altijd een wat onduidelijk begrip. Maar voor ik daar
iets over zeg, eerst iets over mijn ervaringen op die twee – erg linkse –
websites en hoe mijn pessimisme over de toekomst is gegroeid. Wat ik
interessant vond aan Jona Lendering en Sargasso is dat we hier te maken hebben
met zogenaamde intellectuelen, in ieder geval academici, aan de (uiterst) linkse
kant van het politieke spectrum die als zodanig de elite van Nederland
vertegenwoordigen. Ik hoopte met hen de dialoog te kunnen voeren om zodoende
uit de impasse c.q. polarisatie tussen elite en volk/populisten te kunnen
komen. Maar ik werd teleurgesteld.
Abonneren op:
Posts (Atom)