Nu
is het mij niet precies duidelijk waar hij met die extreem-rechtse aanvallen op
doelt: op het actuele extreem-rechtse geweld zoals in Charlottesville of toch
ook op simpelweg alle discriminatoire uitlatingen van (extreem-)rechts. Ik
vermoed dat laatste want vanuit linkse hoek wordt nooit onderscheid gemaakt
tussen woorden en daden: reeds bv. kritiek op de islam wordt gezien als een
krenking en dus aanval of zelfs (psychische) mishandeling van in potentie alle
moslims (dus van bijna twee miljard individuen) die immers – in de woorden van
Balkenende – “in het diepst van hun ziel worden geraakt” bij elke aanval op hun
religie. Dat maakt voor veel linkse mensen reeds het bekritiseren van de islam
een kolossaal misdrijf dat niet onder doet voor de Holocaust (want dat is de onvermijdelijke
uitkomst als je het liberale onderscheid tussen woorden en daden verwerpt). “Woorden
hebben gevolgen” plegen linkse mensen te zeggen en dus is het volkomen logisch
en terecht dat iedereen die ook maar iets negatiefs zegt over andere etniciteiten
of religies de prijs voor zijn vrijheid van meningsuiting zal moeten betalen in
de vorm van bv. een confrontatie (“zelfverdediging”) met Antifa.
Het
liberale tegenargument tegen deze redenering van Dennis Bos en zijn Antifa is
de volgende. Om te beginnen is het onderscheid tussen woorden en daden bitter
noodzakelijk voor een vredelievende democratie. Het idee van een democratie is
dat geweld kan worden voorkomen doordat het gegeven van een plurale samenleving
van burgers met allemaal eigen belangen en meningen tot een vreedzame conclusie
kan worden gebracht doordat men elkaar met woorden probeert te overtuigen
waarna verkiezingen moeten uitwijzen wie de meeste draagvlak voor zijn mening
heeft verworven tot welk meerderheidsstandpunt de minderheden zich voegen in de
wetenschap dat zij deze vreedzame strijd hebben verloren (maar een volgende
keer krijgen ze een nieuwe kans: “we moeten het nog beter uitleggen” zoals de
PvdA dan zegt). Maar wel zal in deze woordenstrijd onvermijdelijk mensen worden
gekwetst: dat is de – in liberale ogen – kleine prijs die moet worden betaald voor
het uitsluiten van fysiek geweld. In de woorden van Wouter Bos: “democratie
vergt een dikke huid”.
Zowel
het socialisme als het fascisme verwerpen dit liberale principe op grond van
hun notie dat deze – in wezen competitieve en dus kapitalistische – liberale vorm
van democratie slechts zichzelf voortbrengt (namelijk meer kapitalisme en competitie)
en corrupt is omdat het de liberale elite aan de macht houdt – onder meer omdat
die elite de media in hun zak heeft en zo de publieke opinie bepaalt ten gunste
van zichzelf – en niet de ware belangen van het volk behartigt (zoals in het
kapitalisme grote bedrijven de consument misleiden tot onnodige aankopen door
middel van reclame en ander bedrog). Al zit er zeker waarheid in deze analyse,
het alternatief kan slechts politiek geweld zijn wat nu juist het probleem was
waartoe de liberale democratie de oplossing gaf.
En
dat dat een probleem is, illustreert Antifa zelf. Politiek gaat over vriendschap
en vijandschap, zei nazi-filosoof Schmitt, en ook links kan zich daar niet aan
onttrekken: voorheen waren de kapitalisten hun vijand en nu vooral ‘racisten’
en ander ‘xenofoob extreem-rechts’. En zoals Jezus al leerde leidt dat tot
slechts een escalatie van geweld als we niet leren de vijand lief te hebben. Zo
stelt Antifa dat rechts gewelddadig is waartegen zelfverdediging in de vorm van
meer geweld noodzakelijk is. Maar alle gewelddadige politieke groepen beweren
dat zij niet met het geweld zijn begonnen en dat zij slechts noodzakelijk
tegengeweld bieden tegen een gewelddadige vijand. Zo meenden de nazi’s dat de
Joden uit zelfverdediging andere volkeren tegen elkaar opzetten en tot oorlog
verleiden waarbij met name ook de Eerste Wereldoorlog door de Joden zou zijn
bekokstoofd. De Joden zouden alleen al met de Eerste Wereldoorlog dus zo’n 20
miljoen doden op hun geweten hebben: als Antifa rechtvaardiging ziet in wat
Trump of Baudet doen voor hun ‘tegengeweld’, hoeveel rechtvaardiging hadden de
nazi’s dan wel niet voor hun ‘tegengeweld’ jegens de Joden? De ironie is dan
ook dat Antifa precies doet wat ook de nazi’s deden: geweld toepassen vanuit
hun mening dat een ander is begonnen met geweld waartoe hun ‘tegengeweld’ een
proportionele en noodzakelijke reactie is bij wijze van ‘zelfverdediging’.
Merk
op dat de nazi’s nota bene meenden dat ook de Joden zelf uit zelfverdediging
hun dodelijk geweld jegens andere volkeren instigeerden: zoals bedoeld met mijn
Jezus-opmerking gaat het hier om een eindeloze vicieuze cirkel van geweld –
gelijk bloedwraak – die niet kan worden gestopt (c.q. de start ervan niet kan worden afgewend) zonder het liberale
principe in te roepen: wie jij ziet als de vijand is ook maar een mening
(hetgeen telkens weer blijkt uit de geschiedenis en waarschijnlijk zal menig
lezer ook hier zowel bij de opvatting van de nazi’s als bij de opvatting van Antifa over
wie begonnen is met het geweld zijn wenkbrauwen fronsen) en als er geweld nodig
is dan is daar een democratisch draagvlak voor nodig en de Staat, bij wie het
geweldsmonopolie dient te liggen, haar enige uitvoerder. Wat Antifa doet, en
wat door intellectuelen als Dennis Bos wordt verdedigd (ongetwijfeld op grond van een opvatting van democratische corruptie), is in wezen politieke
eigenrichting en net als bij juridische eigenrichting leidt dat alleen maar tot
meer onrecht en geweld (van beide kanten). Uiteindelijk zal zo radicaal-links hun grote vijand - extreem-rechts - de overwinning in de schoot werpen, want bij een escalatie van geweld zal de bevolking uiteindelijk democratisch extreem-rechts aan de macht brengen op basis van diens geëigende belofte van het herstellen van de orde en veiligheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten