zaterdag 18 april 2015
Het vooroordeel van anti-racisten, deel 2
Nina Jablonski is wetenschappelijk expert op het onderwerp, maar maakt mijns inziens toch een uitglijder met haar bizarre betoog op Joop.nl dat het begrip ras betekenisloos is geworden en dus beter kan worden afgeschaft met als enige argumentatie: “Weldra keurden invloedrijke wetenschappers onderzoek naar 'ras' af omdat de rassen zelf niet wetenschappelijk gedefinieerd konden worden. Als wetenschappers scherpe grenzen tussen groepen probeerden te ontdekken, konden ze die niet vinden.”
Het verschil tussen islam en christendom
Linkse mensen roepen altijd dat er geen wezenlijke verschillen bestaan tussen de religies – in de kern van de zaak zouden ze alle de wederkerigheid van de Gulden Regel (‘doe de ander niet wat je niet wilt dat de ander bij jou doet’) leren – en dat niet religies maar mensen doden waarbij religie dan altijd slechts als moreel-juridische legitimatie wordt gebruikt voor een in wezen werelds-politiek motief om de ander te doden, te onderwerpen of te verdrijven. Ook Han van der Horst sluit zich bij dit linkse koor aan: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31742_islam_christendom_en_geweld/
woensdag 15 april 2015
Het altruïsme van de terrorist
Wetenschapsjournalist Tor
Nørretranders heeft een slap verhaaltje over altruïsme op Joop gezet:
De kern van zijn verhaal – dat egoïsme
voor een sociaal wezen als de mens altruïsme impliceert – klopt wel maar hij
heeft veel te veel woorden nodig om deze open deur in te trappen. Het is ook geen nieuw, wetenschappelijk inzicht, zoals hij suggereert: vrijwel elke filosoof uit de hele geschiedenis formuleert dit inzicht al (misschien het bekendste voorbeeld is Hobbes die al de hele moraal reduceerde tot welbegrepen eigenbelang). Bovendien is
hij veel te generaliserend met “iedereen voelt zich beter wanneer het goed met
jou gaat, en jij voelt je beter wanneer het goed met iedereen gaat” en heeft zijn
artikeltje ook geen diepgang omdat hij niet naar het kwaad vraagt (immers,
wat is het kwaad dan nog als iedereen sociaal en altruïstisch is?).
zondag 12 april 2015
De vernedering van de rechtsstaat en de dialectiek van de seksuele moraal
Naar aanleiding van de eerste TV-uitzending van ‘De
Nationale Misdaadmeter’ van 7 april 2015, die over
zedenmisdrijven ging, wil ik commentaar leveren in de vorm van twee beschouwingen: de ondermijning van de rechtsstaat door de politiek en
media-uitzendingen als De Nationale Misdaadmeter en de ontwikkeling van
de seksuele moraal in de laatste decennia.
donderdag 9 april 2015
De ChristenUnie bepleit haar eigen verbod
Segers wil verbod op bepaalde groeperingen
Segers heeft zich en zijn partij, de
ChristenUnie, vandaag in het nieuws geprofileerd doordat hij bepaalde politieke
groeperingen wil kunnen verbieden. Ik ben even opzettelijk vaag over wat hij nu precies wil verbieden want heel duidelijk is de berichtgeving daar niet over.
Zo kopt de Volkskrant: “ChristenUnie: wijzig grondwet om anti-democratische
partijen te verbieden” (http://www.volkskrant.nl/binnenland/cu-verbied-anti-democratische-partijen~a3947087/),
maar in het artikel blijkt dat Segers het niet zozeer gaat om de bescherming
van de democratie maar om bescherming van de rechtsstaat (“Mensen hebben nu een
platte opvatting van democratie. Ze denken dat het betekent dat de helft plus
één zijn zin krijgt. Maar een democratische rechtsstaat, dat betekent dat de
minderheid dezelfde rechten heeft als de meerderheid.”). In een tweet – welke tweet
mij heeft verleid tot dit epistel – schreef Segers dat hij groeperingen wil
verbieden die vrijheid gebruiken om vrijheid om zeep te helpen, hetgeen ook in
de richting van de rechtsstaat wijst. In feite lijken zowel de Volkskrant als
Segers democratie en rechtsstaat te verwarren en niet te beseffen dat
democratie en rechtsstaat in wezen niets met elkaar te maken hebben en precies
daarom door het liberalisme zijn samengevoegd tot ‘democratische rechtsstaat’: precies
omdat het twee totaal verschillende maar allebei goede dingen zijn, moet je ze
allebei hebben in een combinatie. Weliswaar bijten ze elkaar (democratie en
rechtsstaat sluiten elkaar zelfs uiteindelijk uit), maar dat is voor het
liberalisme geen probleem omdat deze ideologie sowieso in een ‘balance of power’ gelooft:
macht mag nooit in één hand liggen en dus uit één bron komen (want dat geeft
dictatuur), maar moet worden verdeeld. In een democratische rechtsstaat zijn de
democratie (de wil van het volk c.q. meerderheid) en de rechtsstaat twee elkaar
beconcurrerende machten die elkaar in balans moeten zien te houden. En tot
overmaat van onduidelijkheid zag ik Segers voor de camera ook zeggen dat hij geen probleem
heeft met bv. fundamentalistische opvattingen maar dat de grens ligt bij
geweld: partijen die geweld gebruiken, oproepen tot geweld of - zo ik naar het CDA-voorstel aanneem - geweld verheerlijken moeten
worden verboden. Maar dat is weer iets anders! Ik zal niet in gaan op de
mogelijkheid dat Segers anti-democratische partijen wil verbieden (want dat
lijkt Segers niet te bedoelen) maar wel op de mogelijkheden dat Segers
anti-rechtsstatelijke en ‘gewelddadige’ partijen wil verbieden.
maandag 6 april 2015
Het gelijk van de genocideplegers
Inleiding
Geïnspireerd door het TV-programma Bloedbroeders en in aansluiting op mijn artikel http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/03/over-de-onweerstaanbare.html wil ik hier een bepaald patroon schetsen bij al dan niet vermeende genocides, van de Holocaust tot de volgens sommigen ‘genocidepolitiek’ van Israël zelf, dat een en ander kan verhelderen.
Het gelijk van de genocideplegers
donderdag 2 april 2015
Bonobo’s, mensen en de oorlog tussen de seksen
Feministe en wetenschapsjournaliste Asha
ten Broeke probeert op basis van allerlei psychologische studies aan te tonen
dat mannen en vrouwen weliswaar iets andere lichamen hebben (de bekende
primaire en secundaire geslachtskenmerken) maar dat mannen en vrouwen verder –
dus qua denken en gedrag (dus psychologisch) – hetzelfde zijn (of vrijwel
hetzelfde zijn) en slechts door de cultuur verschillende rolpatronen krijgen opgelegd. Nu ben ik geen expert in biologie of psychologie maar
levenservaring en gezond verstand (plus een beetje kennis van biologie) geven
mij de overtuiging dat het onmogelijk is dat de verschillen in gedrag tussen
mannen en vrouwen bijna zuiver cultureel en dus maakbaar zouden zijn. Overigens,
je zou denken dat na het fiasco van de seksuele revolutie (die vooral een
seksuele bevrijding voor de man was) en van David Reimer (http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer),
een jongetje dat zijn penis verloor toen hij nog maar 7 maanden oud was en op
advies van zijn artsen en de tijdgeest (de linkse jaren ’60 toen wetenschappers
nog net zoals Asha dachten dat mannen en vrouwen louter lichamelijk verschillen)
als meisje werd opgevoed, in combinatie met de grote vooruitgang in biologische
kennis waarbij het ook geen taboe (of ‘fascisme’) meer is om
naar biologisch-genetische factoren van gedrag te zoeken, zelfs de feministen inmiddels
zouden zijn genezen van hun gelijkheidsgeloof, maar de meeste feministen blijken zeer
hardnekkig in het ontkennen van alle feiten. Ik zal proberen aan te tonen dat
Asha’s opvatting in strijd is met alle meest fundamentele denk- en
ervaringswetten. Als de mens werkelijk zou zijn zoals Asha beweert dat de mens
is, dan is de mens de ultieme biologische absurditeit – een absurditeit in het
kwadraat – die onmogelijk door of in de natuur kan bestaan: zelfs het
christelijk geloof – dat volgens Kierkegaard al dubbel absurd is – zou dan nog
begrijpelijker zijn. Asha’s opvatting berust dan ook op louter denkfouten en structurele
misinterpretatie van de feiten.
Abonneren op:
Posts (Atom)