Overigens,
Zizek in http://www.newstatesman.com/world/europe/2016/01/slavoj-zizek-cologne-attacks
heeft veel beter begrepen dat de Keulse aanranders echt geen slachtoffers van
een cultuurbotsing zijn, maar dat zij wel degelijk wisten dat zij een misdaad
begingen maar het precies daarom deden: de aanranders beoogden niets anders dan
het Westen te krenken en te vernederen. Ik voeg toe: het is altijd zo geweest
dat in een oorlog men de vijand bewust krenkt en vernedert door diens vrouwen
te verkrachten en de cynische waarheid is dan ook dat de aanranders niet eens
onze vrouwen hebben willen aanvallen maar slechts via hen de Europese mannen
wilden vernederen die immers zo slap zijn dat ze niet eens hun eigen vrouwen kunnen
of willen beschermen ‘hetgeen te bewijzen viel’. In die zin is het gebeuren in
Keulen inderdaad niet cultuurbepaald maar universeel. Maar dat maakt ook dat de
vergelijking met de autochtone verkrachter (of nog idioter: de autochtone hoerenloper)
als een tang op een varken slaat: die autochtoon beoogt helemaal niet het
Westen te krenken en te vernederen en vanwege de afwezigheid van zo’n politieke
dimensie handelt hij ook individueel. Omgekeerd heeft de Keulse
massa-aanranding niets met seks te maken (in die zin heeft links weer gelijk)
maar alles met politiek, zoals de massa-aanrandingen in Egypte en elders in de
moslimwereld ook puur politiek zijn. Dat links het politieke karakter ervan niet
ziet (of niet wil zien?) en zelfs de evidente link met vergelijkbare massa-aanrandingen
in de moslimwereld niet legt, maakt links onvoorstelbaar naïef en in de woorden
van Zizek “breath-taking stupid”. En als we naar die vergelijkbare
massa-aanrandingen in de moslimwereld kijken, dan was het doel daarvan steevast
puur antifeministisch c.q. de vernietiging van het westerse feminisme in de moslimwereld: zij werden georganiseerd door moslimfundamentalisten die
letterlijk door middel van dit geweld de vrouw achter ‘het aanrecht’ en ieder
geval achter de hoofddoek en achter de man probeerden te krijgen (en in die zin
is het wel weer cultuur- of religiebepaald). Dat het feminisme in Europa niet
alle alarmbellen heeft doen afgaan omdat dit politieke geweld tegen het
feminisme nu ook Europa heeft bereikt maar daarentegen de aanranders in
bescherming neemt, is zonder twijfel de grootste dwaling in de geschiedenis van
het feminisme. Een dwaling die haar duur kan komen te staan.
Om
te zien dat het Europese feminisme zelfs zo bizar dwaalt dat het nota bene zelf
in bed is gaan liggen met haar aanrander, wijs ik erop dat de feministen het
gebeuren op oudjaarsnacht telkens op twee wijzen breder trokken. Aan de ene
kant verwezen ze steevast naar de Oktoberfesten waar ook vele meisjes en
vrouwen betast zouden worden en dan vooral door (dronken) autochtonen. Aan de
andere kant verwezen ze steevast naar de legale prostitutie waar vrouwen
“legaal” zouden worden “verkracht”. Met andere woorden: we zijn hypocriet door
naar de allochtone aanranders in Keulen te wijzen, want wij protesteren ook niet
tegen de Oktoberfesten of tegen de “legale verkrachtingen” in alle bordelen.
Nu
zijn deze twee vergelijkingen voor een liberaal onbegrijpelijk. Menig lezer zal
zijn grootgebracht in het liberale tijdperk van de jaren ‘70/’80’90 en daarbij
qua seksuele voorlichting zich het liberale mantra ‘alles mag zolang het maar
vrijwillig gebeurt (c.q. met wederzijdse instemming)’ goed kunnen herinneren.
Vanwege die liberale opvatting achten we homo's gelijkwaardig, mogen vrouwen ‘halfnaakt’ over straat (zoals ook
mannen dat mogen) zonder angst te hoeven hebben om te worden verkracht (hitsige
mannen moeten zich maar leren beheersen) en hebben we prostitutie
gelegaliseerd, want zolang partijen volwassen zijn en de vrouw vrijwillig
seksuele diensten tegen betaling verleent dient de overheid een en ander te
tolereren en niet te verbieden. Dat er geen protesten zijn tegen Oktoberfesten
en bordelen, komt dan ook omdat de vrouwen er in beginsel instemmen met
eventuele handtastelijkheden; als dat niet zo is, dan wordt evengoed de wet
overtreden en dient de politie in actie te komen. Maar dat een enkele man zich
niet kan beheersen en de wet overtreedt, is geen reden om gelegenheden waar
mannen en vrouwen gezamenlijk feest vieren of om prostitutie te verbieden omdat
het uitgangspunt is dat wat er gebeurt op die feesten en in bordelen met de
volledige instemming van die vrouwen gebeurt (om die reden zijn prostituees bij
ons ZZP’ers want dan hebben ze geen werkgever maar zijn ze volledig eigen
baas). Zoals de liberaal van vrijheid houdt en dus alles tolereert wat
vrijwillig gebeurt, zo haat hij elke vorm van dwang of geweld: verkrachting is
precies datgene wat met geweld en/of onder dwang gebeurt en krijgt dus de
grootste afkeuring in het liberalisme. Voor een liberaal gaapt er dan ook een
diepe, onoverbrugbare kloof tussen enerzijds het vrijwillig vozen op een feest
of uit eigen keuze seksuele diensten verrichten tegen betaling en anderzijds
een aanranding of verkrachting.
Dat
feministen deze zaken wel gelijk achten en sowieso geen verschil maken tussen
een enkele dronken man die zijn handen niet kan thuishouden en een
georganiseerde massa-aanranding, legt een diepe extreem-rechtse gedachtengang
in het feminisme bloot, welke gedachtengang overigens - bovenop de marxistische onderstroom van het (radicale) feminisme - ongetwijfeld via het
multiculturalisme kon binnentreden. Voor de feministe doet het er blijkbaar
niet toe of een vrouw wel of geen toestemming geeft voor seks of
handtastelijkheden: immers, ook bij toestemming is seks waarbij de vrouw wordt ‘gebruikt’
ter bevrediging van de mannelijke lust vrouwvernederend en een vorm van geweld
tegen de vrouw. Dat maakt dat volgens de feministen de “legale verkrachtingen”
in bordelen – legaal omdat de vrouw er zelf voor heeft gekozen c.q. haar toestemming
geeft en we een liberaal rechtssysteem hebben – evengoed verkrachtingen. Wat
betreft de vergelijking met de Oktoberfesten e.d. lijkt me bovenal het verschil
in dimensie en omvang overweldigend: niet alleen lijkt het me veel minder
bedreigend of traumatiserend voor een vrouw als een toevallige passant zogenaamd
per ongeluk zijn elleboog tegen haar borsten stoot (Oktoberfest) dan wanneer
zij wordt ingesloten door een grote groep agressieve mannen waarbij zij
hulpeloos alles moet laten welgevallen wat die mannen met haar willen doen
(Keulen), maar het aantal aangiftes van aanranding/verkrachting op zo’n massaal
feest als Oktoberfest is bijna op één hand te tellen terwijl alleen al met
betrekking tot de zeer beperkte locatie in Keulen al vele honderden aangiftes
zijn ontvangen. Geheel anders dan wat er op Oktoberfesten e.d. gebeurt, is er
bij Keulen sprake van grootschalig en waarlijk seksueel geweld. Maar voor de feministen maakt dit niet uit: alles wat ‘vrouwonwaardig’
is zoals bv. een reclameposter met een vrouw in ondergoed, is volgens hen al
seksistisch geweld, zodat zij betogen dat onze autochtone cultuur net zo gewelddadig seksistisch is als die van de Keulse aanranders..
Het
is geen toeval dat in de politiek de feministen hun grootste bondgenoten vinden
bij de christenfundamentalistische – dus zeer rechtse – partijen die immers ook
aanstoot nemen aan vrouwen in ondergoed en bordelen. Maar bovenal praten
feministen tegenwoordig precies als de moslimfundamentalisten voor wie er ook
helemaal geen kloof bestaat tussen vrijwilligheid en dwang (zodat voor hen geweld
tegen vrouwen zoals bij de door hen georganiseerde massa-aanrandingen
gelegitimeerd kan zijn) en voor wie het ook totaal irrelevant is wat de vrouw
zelf denkt of wil – zoals ook het feminisme heel paternalistisch ‘weet’ dat
seksuele losbandigheid of prostitutie schadelijk is voor de vrouw ongeacht wat
die vrouw daar zelf over denkt. Dat het voor het liberalisme zo wezenlijke verschil
tussen vrijheid/recht en dwang/geweld voor zowel fundamentalisten als
feministen geen rol speelt, komt uiteraard doordat zij radicaal antiliberaal
zijn: zij hebben geen boodschap aan het liberale subjectivisme dat het subject
autonomie verleent en centraal stelt, maar zijn ‘objectief’ in hun oordelen
over goed en kwaad want gebaseerd op Allahs wil en inzicht (i.p.v. de
subjectief-menselijke wil of inzicht) resp. de wetenschap die objectief is
omdat het precies het subjectieve elimineert (zoals ook het verwante marxisme
zichzelf als wetenschappelijk presenteerde). Dat maakt de wil van het
individuele subject voor zowel religieuze fundamentalisten als de feministen irrelevant.
Daarbij sluiten de feministen zich ook steeds dichter aan bij de opvatting van
de moslimfundamentalisten: mannen zijn nu eenmaal verkrachters (‘allemaal!’ zou
GeenStijl provocerend-ironisch toevoegen maar feministen lijken het serieus te menen), zodat
de vrouw alleen maar kan worden beschermd - fysiek maar ook tegen de 'objectivering van de vrouw tot lustobject' in onze liberale cultuur - door slechts de straat op te mogen
als zij zich geheel heeft bedekt en onder de hoede van een (beschermende) man
verkeert. Als een vrouw alleen of niet geheel bedekt de straat op gaat, dan is
ze een domme doos die niet moet zeuren als ze wordt verkracht. En alle prostitutie en porno moeten worden verboden.
Het feminisme lijkt zich er niet voor te schamen aldus bij het multiculturele dus 'respectwaardige' islamofascisme aan te sluiten waarbij niet de islamitische maar onze liberale cultuur in de beklaagdenbank wordt gezet - meer in het bijzonder bij het 'islamtisch feminisme' dat betoogt dat het liberale Westen de vrouw ten prooi werpt aan de lustige mannen (hetgeen de aanranders in Keulen wilden aantonen) en dat alleen de islam de vrouw bescherming biedt - en verkeert daarbij bovendien in het waanidee dat men zo een vuist maakt tegen het (autochtone dus voor links het enige echte) fascisme van Wilders en Pegida.
Naschrift (of Deel 2):
Het feminisme lijkt zich er niet voor te schamen aldus bij het multiculturele dus 'respectwaardige' islamofascisme aan te sluiten waarbij niet de islamitische maar onze liberale cultuur in de beklaagdenbank wordt gezet - meer in het bijzonder bij het 'islamtisch feminisme' dat betoogt dat het liberale Westen de vrouw ten prooi werpt aan de lustige mannen (hetgeen de aanranders in Keulen wilden aantonen) en dat alleen de islam de vrouw bescherming biedt - en verkeert daarbij bovendien in het waanidee dat men zo een vuist maakt tegen het (autochtone dus voor links het enige echte) fascisme van Wilders en Pegida.
Naschrift (of Deel 2):
Vandaag
(25 januari 2016) zag ik een artikel in de NRC waarin ook feministe Simone van Saarloos de
massa-aanrandingen tijdens oudjaarsnacht misbruikt c.q. probeert te kapen om
een verbod van prostitutie te bepleiten: “Als prostitutie het oudste beroep ter
wereld is, dan is seksueel geweld tegen vrouwen het oudste probleem”. Zoals
alle anti-prostitutielobbyisten vereenzelvigt zij prostitutie met
geweld/mensenhandel, hetgeen uiteraard een leugenachtige vereenzelviging is,
zeker als men bovenstaand liberaal kader hanteert dat prostitutie niet
vereenzelvigt maar eerder als tegengesteld aan seksueel geweld stelt. In dat
verband: rechts beweert altijd dat Zweden bijna al de verkrachtingshoofdstad
van de wereld is geworden vanwege de grote instroom en gepamper van
moslimimmigranten, maar een deel van de opvallend hoge verkrachtingscijfers kan
ook worden verklaard doordat Zweden onder invloed van feministen als Simone van
Saarloos de prostitutie al heeft verboden: een verbod op prostitutie zal in
ieder geval het aantal verkrachtingen en aanrandingen zeker niet doen dalen
maar waarschijnlijk (explosief) doen stijgen, zoals Zweden laat zien.
Feministen
lijken wel een wedstrijd te houden wie elke zin met de grootst denkbare onzin kan
vullen: ene Laurie Penny met haar knettergekke http://www.newstatesman.com/politics/feminism/2016/01/after-cologne-we-cant-let-bigots-steal-feminism
is misschien de winnares, welk artikel vermeldingswaardig is omdat alle
feministen, ook die in Nederland, dit bizarre artikel de hemel in prijzen. Ik
pik er even één krankjoreme maar veelzeggende zin uit: “It’s a miracle!
Finally, the right wing cares about rape culture!” (hetgeen uiteraard sarcastisch
is bedoeld). Nu is het een gotspe om te veronderstellen dat rechts
verkrachtingen door autochtonen niet serieus zou nemen, want juist rechts
probeert al vele jaren nota bene de doodstraf her in te voeren voor
zedendelinquenten! En daarmee maakt rechts geen onderscheid tussen verkrachting
door een autochtoon en verkrachting door een allochtoon: het is sowieso altijd links
en nooit rechts die vindt dat allochtonen en autochtonen verschillend moeten
worden behandeld.
Maar
Laurie bedoelt uiteraard iets anders: ze meent dat rechts ‘onze
verkrachtingscultuur’ niet serieus neemt. En daarin heeft ze gelijk: ik ben
niet zo rechts (ik ben bv. tegen de doodstraf) maar zelfs ik geloof helemaal
niet dat wij een verkrachtingscultuur hebben, laat staan dat ik die cultuur
serieus kan nemen. Opnieuw gaat het hier niet om het wel of niet erkennen van
vrouwenrechten (want die vrouwenrechten worden door mij en door rechts minstens
zo gerespecteerd als door links) maar om een speciaal soort interpretatie van
de feiten waarin links en rechts wel verschillen. Over dat verschil in
interpretatie (of ideologie) heb ik hierboven al wat gezegd, maar ik wil er nog
iets meer over zeggen aan de hand van een ander aspect dat je in al die
doldwaze feministische artikeltjes over Keulen e.d. terugvindt: de teneur is
telkens dat mannen zouden denken dat je vrouwen mag betasten en aanranden – en dat is ook de grond van de
feministische stelling dat we een verkrachtingscultuur hebben – zodat de
oplossing moet worden gezocht in voorlichting aan mannen (of radicaler: in het
heropvoeden van mannen).
Eenieder
met enig verstand en ervaring – man èn vrouw – kan bij zoveel wereldvreemdheid
slechts meewarig zijn hoofd schudden: het feminisme maakt hier evident een
kolossale interpretatiefout. En opnieuw ontstaat die fout doordat het feminisme
weigert de natuur/biologie serieus te nemen. Misschien wel het belangrijkste
verschil tussen mannen en vrouwen is dat vrouwen neigen naar conformisme en dat
mannen daarentegen neigen naar grensoverschrijdend gedrag. Onderzoek wijst uit
dat grensoverschrijdend gedrag wordt uitgelokt door het hormoon testosteron en
laat dat nu precies het stofje zijn waarvan de man heel veel en de vrouw heel
weinig aanmaakt (daarom zitten de gevangenissen vol mannen). Evolutionair lijkt
het ook onvermijdelijk zo te moeten zijn. Immers, bij de meeste zoogdieren is
het zo – en ofschoon de mens een mix van ‘instincten’ lijkt te hebben, heeft de
mens ook dit oerinstinct – dat de mannetjes vechten en het sterkste mannetje
(het ‘alfamannetje’) alle vrouwen krijgt (ja, de vrouw is dus helaas al een
paar honderd miljoen jaar het ‘bezit’ van een man en precies op dit oerinstinct
zijn de massa-aanrandingen gebaseerd zoals hierboven uiteengezet). De eerste en
laatste regel die het alfamannetje aan de andere mannen geeft is dan ook: ‘blijf
uit de buurt van de vrouwen, want die zijn allemaal van mij want ik ben de
sterkste en alleen ik heb dus aanspraak op voortplanting’. Als die andere
mannen die regel of norm braaf zouden volgen, dan zouden ze zelf nooit kans
maken op voortplanting. Zodra een man zich sterk (of 'mannelijk') genoeg voelt, dan zal hij dus
de autoriteit uitdagen en daartoe de grenzen die de autoriteit heeft gesteld bewust
overschrijden. Op die manier zit grensoverschrijdend gedrag in de man
ingebakken (en omgekeerd heeft de vrouw daarentegen geen enkel belang bij het
overschrijden van de door de autoriteit gestelde gedragsnorm, want haar kan het
niets meer dan een pak slaag opleveren). De man is in die zin een
transcenderend wezen: elke norm dient als het ware te worden overtreden en elke
horizon dient te worden verlegd (en verboden vruchten zijn het interessants). Terzijde: hierop berust ook het vermeende probleem van de feminisering van het onderwijs c.q. het grote succes van de vrouwen in het huidige onderwijs. Meisjes zijn conformistisch ('braaf'), volgen dus de regels en opdrachten en zijn dus ijverig en makkelijk; jongens hebben juist de neiging de regels niet te volgen en de opdrachten niet te maken (maar willen dingen op hun eigen manier doen en zijn inventiever) zodat zij snel uitvallen als hun 'mannelijk' gedrag niet wordt begrepen.
Tegelijkertijd bestaat vrijheid en mannelijkheid uit zelfbeheersing (zie Naschrift van http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/08/de-mannelijke-wrok-en-de-onderdrukking.html). Het resultaat is dat de ontwikkeling van de man als het ware wordt beheerst door een lerend spel van afwisselend zelfbeheersing en bewust overschrijden (of aftasten) van grenzen. Zo rijdt bijna elke jongeman wel eens te hard auto; zeker als het een nieuwe auto is dan moet even worden getest hoe hard de auto precies kan. Nu weten die mannen echt wel dat overschrijding van de maximumsnelheid niet mag, zodat de feministische oplossing van betere voorlichting zinloos is, maar hun (over)moedige jongemanneninstinct doet hen de wet bewust even overtreden: daarvoor zijn het mannen. Het voelt namelijk ‘stoer’ en dus mannelijk om lak te (kunnen) hebben aan de wet. Daarin schuilt ook het gevaar van ‘foute vrienden’ of groepen mannen zoals hooligans: jongemannen hebben de neiging om elkaar op te jutten om de grenzen steeds verder te overtreden en zo snel richting echte criminaliteit af te glijden.
Tegelijkertijd bestaat vrijheid en mannelijkheid uit zelfbeheersing (zie Naschrift van http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/08/de-mannelijke-wrok-en-de-onderdrukking.html). Het resultaat is dat de ontwikkeling van de man als het ware wordt beheerst door een lerend spel van afwisselend zelfbeheersing en bewust overschrijden (of aftasten) van grenzen. Zo rijdt bijna elke jongeman wel eens te hard auto; zeker als het een nieuwe auto is dan moet even worden getest hoe hard de auto precies kan. Nu weten die mannen echt wel dat overschrijding van de maximumsnelheid niet mag, zodat de feministische oplossing van betere voorlichting zinloos is, maar hun (over)moedige jongemanneninstinct doet hen de wet bewust even overtreden: daarvoor zijn het mannen. Het voelt namelijk ‘stoer’ en dus mannelijk om lak te (kunnen) hebben aan de wet. Daarin schuilt ook het gevaar van ‘foute vrienden’ of groepen mannen zoals hooligans: jongemannen hebben de neiging om elkaar op te jutten om de grenzen steeds verder te overtreden en zo snel richting echte criminaliteit af te glijden.
Ik
denk dat vanuit dit mannenperspectief een korte ongewenste aanraking van een vrouwenborst
in de kroeg in dezelfde categorie valt als het even te hard rijden met de auto:
de mannen die dit doen weten heel goed dat het niet mag, zodat voorlichting
geen enkel nut heeft, maar ze kiezen ervoor om bewust zich even niet te
beheersen en om even bewust de door de maatschappij gestelde norm te
overtreden. Maar dat jongemannen de grenzen opzoeken en af en toe overschrijden
maakt nog geen verkrachtingscultuur: er is nogal een verschil tussen een
ongewenste aanraking en een verkrachting. Verkrachting gaat per definitie
gepaard met geweld en is zeer bedreigend, terwijl een ongewenste aanraking
precies dat is, dus een ongewenste aanraking, maar geen geweld of bedreiging
impliceert, hoe hard feministen dit verschil ook willen ontkennen. Alleen een
gewetenloze crimineel kan een vrouw verkrachten. Wat in Keulen zou zijn gebeurd
had een zeer gewelddadig en bedreigend karakter: vrouwen werden meegesleurd, de
kleren van hun lijf gerukt en door een grote groep mannen seksueel belaagd en
binnengedrongen. Dat is puur crimineel en niet te vergelijken met
grensoverschrijdend gedrag van een dronken en net iets te vrijpostige jongeman
in een kroeg. Wij hebben geen verkrachtingscultuur. En ook de moslims hebben
geen verkrachtingscultuur: wat dat betreft is het ook gewoon beledigend voor de
immigranten dat zij nu les krijgen over respectvolle omgang met vrouwen. De
daders van Keulen e.d. wisten immers heel goed dat zij crimineel bezig waren, want dat
was precies hun opzet.
Hoe waar, helaas. Ik snap niet hoe het komt dat mijn vriendinnen/feministen het bijna zelfs niet over deze gebeurtenissen in Keulen en elders (willen) hebben. En als het wel ter sprake komt, wordt het vergoelijkt. Maar dit betoog verduidelijkt voor mij een beetje hoe dit proces werkt.
BeantwoordenVerwijderenLeuk dat je hebt gereageerd, Simone, en fijn te horen dat mijn betoog enige nut heeft gehad. ;)
BeantwoordenVerwijderenGoed stuk, ook de andere artikelen zijn erg interessant om te lezen.
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te horen, Elsa! :)
BeantwoordenVerwijderen