De
aanslag van ‘incel’ Alek Minassian in Toronto die daarmee een antifeministische
opstand heeft willen uitlokken laat met terugwerkende kracht zien dat die
opstand in feite al is begonnen met de verkiezing van Trump. Ik wil in dit
artikel laten zien dat en hoe het feminisme z’n tegenhanger heeft opgeroepen en
dat deze nieuwe beweging serieuzer moet worden genomen dan dat zij tot nu toe ten
deel is gevallen.
De
verrassing en verklaring van Trumps verkiezingsoverwinning
Zoals bekend zagen de meeste media en anderen de verkiezingsoverwinning van Trump niet aankomen. Er is enorm veel geschreven teneinde deze overwinning te verklaren en daarbij lijkt consensus te bestaan dat het vooral te maken heeft met de veronachtzaming van de blanke onderklasse. Die blanke onderklasse stemde traditioneel links (in de VS op de Democratische Partij; in Nederland op de PvdA) maar voelt zich door links verraden sinds links – die zijn bestaansreden ziet in het opkomen voor slachtoffers c.q. de onderliggende partij – de immigranten en moslims heeft omarmd als hun nieuwe knuffelslachtoffers. Niet alleen acht de blanke onderklasse dit onrechtvaardig, nu nieuwkomers niet de eerste rechten verdienen (maar ‘eigen volk eerst’), maar er is ook een diepe rancune ten aanzien van de linkse partijen ontstaan doordat die de blanke onderklasse nog eens hard natrapt terwijl die onderklasse als de grote verliezers van de laatste golf van globalisering al op de grond ligt: de blanke onderklasse met z’n ‘eigen volk eerst’-standpunt wordt door links weggezet als racisten (en door Hillary Clinton bv. als ‘deplorables’), hetgeen een zware belediging is. Op z’n minst wordt de blanke ‘white privilege’ verweten hetgeen pijnlijk misplaatst is voor een blanke die bv. alles – huis, vrouw en kinderen – heeft verloren door de economische crisis. Dat verklaart waarom de blanke onderklasse op een willekeurige politicus is gaan stemmen die a) de problemen van de blanke onderklasse wel serieus neemt en b) even hard terugtrapt naar links in de vorm van onder meer politiek incorrecte uitvallen naar links en z’n multiculturele idealen.
Zoals bekend zagen de meeste media en anderen de verkiezingsoverwinning van Trump niet aankomen. Er is enorm veel geschreven teneinde deze overwinning te verklaren en daarbij lijkt consensus te bestaan dat het vooral te maken heeft met de veronachtzaming van de blanke onderklasse. Die blanke onderklasse stemde traditioneel links (in de VS op de Democratische Partij; in Nederland op de PvdA) maar voelt zich door links verraden sinds links – die zijn bestaansreden ziet in het opkomen voor slachtoffers c.q. de onderliggende partij – de immigranten en moslims heeft omarmd als hun nieuwe knuffelslachtoffers. Niet alleen acht de blanke onderklasse dit onrechtvaardig, nu nieuwkomers niet de eerste rechten verdienen (maar ‘eigen volk eerst’), maar er is ook een diepe rancune ten aanzien van de linkse partijen ontstaan doordat die de blanke onderklasse nog eens hard natrapt terwijl die onderklasse als de grote verliezers van de laatste golf van globalisering al op de grond ligt: de blanke onderklasse met z’n ‘eigen volk eerst’-standpunt wordt door links weggezet als racisten (en door Hillary Clinton bv. als ‘deplorables’), hetgeen een zware belediging is. Op z’n minst wordt de blanke ‘white privilege’ verweten hetgeen pijnlijk misplaatst is voor een blanke die bv. alles – huis, vrouw en kinderen – heeft verloren door de economische crisis. Dat verklaart waarom de blanke onderklasse op een willekeurige politicus is gaan stemmen die a) de problemen van de blanke onderklasse wel serieus neemt en b) even hard terugtrapt naar links in de vorm van onder meer politiek incorrecte uitvallen naar links en z’n multiculturele idealen.
Trumps
misogynie en de terreurdaden van Alek Minassian en Anders Breivik
Daarbij
hebben de media veel stampij gemaakt over Trumps vrouwenhaat, waarbij zij dit
seksisme vooral opvatten als een bewijs wat voor nare man die Trump ook als
mens is. Maar dit seksisme is niet slechts een afkeuringswaardige karaktertrek
van Trump maar loopt volledig parallel aan z’n ‘racisme’, welke politieke
dimensie nog weinig wordt (h)erkend. Waarschijnlijk meer dan in Europa zijn in
de VS en Canada de media al wel deze nieuwe politieke beweging op het spoor
gekomen naar aanleiding van de controverse die de zogeheten Incel-beweging (‘incel’
staat voor involuntary celibacy) er
op het world wide web veroorzaakte en
de op 24 april 2018 in Toronto gepleegde terreurdaad van Alek Minassian die
hiermee een Incel-opstand lijkt te hebben willen veroorzaken. De politie van
Toronto lijkt overigens van mening te zijn dat het niet bewezen zal kunnen
worden dat Minassian vanuit een ideologisch motief handelde zodat de aanklacht
geen terrorisme zal bevatten, maar mijn betoog hier is er juist op gericht geloofwaardig
te maken dat de Incel-beweging wel een ideologische beweging is (en de
moordpartij van Minassian dus wel een terreurdaad is). De terreurdaad van
Minassian lijkt overigens sterk op die van Anders Breivik die wel is
veroordeeld wegens terrorisme voor zijn moordpartij op leden van de jeugdafdeling
van de Noorse PvdA: het verschil is alleen dat Minassian er een
antifeministische opstand en Breivik vooral een anti-multiculturalistische opstand mee
wilde uitlokken.
Het
linkse opkomen voor de ‘ander’
Links
kwam op voor de zwakkeren – in de 19de eeuw de (blanke)
arbeidersklasse – maar heeft conform een in zwang geraakte filosofie van na de
Tweede Wereldoorlog bewust het ‘eigene’ van zich vervreemd ten gunste van de ‘ander’,
hetgeen de termen zijn die met name de Franse filosofie graag gebruikt
(vermeldingswaardig is hier dat reeds Simone de Beauvoir in haar geniaal werk
‘De tweede sekse’ die vrouwelijke ‘tweede’ sekse fundamenteel beschrijft als
‘de Ander’). De ‘Ander’ is wat wordt uitgesloten en onderdrukt, zodat links
zich met name is gaan bekommeren om alles en iedereen die zich als ‘de Ander’
laat kwalificeren: de vreemdeling, de allochtoon, de moslim en – in navolging
van De Beauvoir – de vrouw, kortom alle ‘minderheden’ die zouden worden
onderdrukt door de meerderheid die wordt gevormd door het ‘eigene’, dat is de
blanke man. Links omarmde het feminisme dat leert dat we in een patriarchaat
leven met de man als de dominante, onderdrukkende klasse en de vrouw als
onderdrukte. Maar precies als bij de blanke onderklasse als verliezers van de
globalisering doet deze theorie geen recht aan de werkelijkheid: de meeste
mensen die sneuvelen in oorlog of omkomen door geweld en ongelukken zijn man,
de meeste mensen die dakloos of verslaafd zijn of zelfmoord plegen zijn man, et
cetera, kortom de meeste mensen die het meest urgent hulp nodig hebben omdat ze
het niet redden zijn geen vrouwen maar mannen. De feministen en in hun kielzog
de linkse partijen zien wel dat de meerderheid aan de top man is maar zijn
blind voor het feit dat de meerderheid aan de onderkant – de groep die als
eerste zou moeten opvallen bij de linkse partijen die zeggen op te komen voor
de zwakkeren – ook man is.
De
seksistische rancune jegens links
Deze
meerderheid van mannen aan de onderkant heeft hetzelfde lot ondergaan als de
blanke arbeidersklasse: niet alleen hebben de linkse partijen hen in de steek
gelaten maar ze krijgen ook nog een trap na omdat zij als man deel zouden
uitmaken van het patriarchaat dat de vrouw onderdrukt. In plaats van een
helpende hand krijgen deze mannen de #metoo-campagne om hun oren geslagen die
mannen aanspreekt op hun seksueel vrijpostig gedrag hetgeen zo ongeveer nog het
enige was wat mannen aan de onderkant nog hadden. Dus ook hier ontstaat
dezelfde onvrede en opstand maar dan gericht tegen het feminisme in plaats van
het multiculturalisme.
Het
rechtse opkomen voor het eigene
Het
fascisme is van oudsher de politieke beweging die de ‘eigen’ verliezers
onderdak geeft: net als het (reguliere) socialisme komt het fascisme op voor de
verliezers maar in tegenstelling tot de linkse partijen die de ‘Ander’ boven
het eigene zijn gaan stellen, zit het rechtse van het fascisme erin dat het het eigene
boven het vreemde stelt dat vooral aantrekkelijk is voor blanke mannen die
verliezers zijn van de liberale en sociaal-democratische politiek van onder
meer globalisering en feminisme. Een verklaring voor het antisemitisme van het
interbellum is dat de bevolking – zeker ook de Duitse bevolking – toen vrij
massaal tot armoede verviel: men was verliezer van zowel de oorlog als de
financiële crisis en de enige trots die men nog kon hebben is dat men in ieder
geval geen Jood was dus dat men – hoe diep men ook was gevallen – moreel en qua
afkomst per definitie superieur aan de verachtelijke Jood was. Nu is een
dergelijk superioriteitsdenken vaak (nog) niet aan de orde bij de huidige ontevreden
blanke mannen: voldoende is dat de partij aan wie ze hun steun geven hen ziet
staan en hulp biedt. Voldoende is dat ze bevestiging krijgen dat ze als blanke
en als man überhaupt mogen bestaan en respect krijgen als degenen die hun leven
lang voltijds (‘hard’) hebben gewerkt en het land hebben opgebouwd. En
belangrijk voor deze mannen is dat de linkse partijen een aframmeling krijgen
omdat die deze blanke mannen hun respectwaardigheid ontkennen en als
“tweederangs burger in eigen land” hebben behandeld.
De
zelfbevestiging van de blanke man
De
linkse partijen lijken niet in te zien hoezeer ze de verliezende blanke mannen
(Clinton’s ‘deplorables’) vernederen en hoe sterk of gevaarlijk de
(fascistische) backlash kan zijn die ze daarmee hebben opgeroepen. De
verliezers van de globalisering en de feminisering voelen zich in hun bestaan
bedreigd nu bovenop hun ellende ook nog de linkse partijen oorlog tegen hen
lijken te voeren. Hun tegenreactie is de (zelf)bevestiging van blankheid en mannelijkheid
als een positieve eigenschap waaraan (hun enige) trots wordt ontleend: dat
impliceert niet dat gekleurden en vrouwen minderwaardig zijn, al dreigt die
escalatie wel aldoor als gevolg van de politieke polarisatie, maar dat men zich
als blanke of als man niet wenst te laten verdringen door de allochtoon of
de vrouw.
Het
feminisme en de opkomst van involuntary
celibates
De
Incel-beweging van ‘onvrijwillige maagden’, die op internet ook verkrachting
zou hebben gepromoot om zo vrouwen te dwingen tot seksuele toegang, is een
radicale en ogenschijnlijk bizarre uitwas van het hier beschreven ontstane
rechtse antifeminisme (als reactie op het linkse feminisme), maar zo bizar is
zij niet (radicaal is zij natuurlijk wel). In de eerste plaats heeft het
feminisme onder de hoede van de sociaal-democratie vrouwen in hoge mate aan het
werk gekregen en daarmee financieel onafhankelijk gemaakt (en zelfs als vrouwen
geen inkomsten hebben krijgen zij in de eveneens sociaal-democratische verzorgingsstaat
een bestaansminimum aan uitkering). Dit heeft de verhouding tussen man en vrouw
fundamenteel veranderd: eeuwenlang konden mannen in ieder geval verwachten een
vrouw te krijgen door kostwinnaar te worden (hetzij door uithuwelijking hetzij
doordat vrouwen zelf mannen met financiële middelen aantrekkelijk vinden en selecteren).
In onze samenleving met flexcontracten, waardoor steeds meer jonge mannen geen
vast inkomen meer hebben, en financieel onafhankelijke vrouwen is dit systeem min
of meer opgeblazen: geld – in de Amerikaanse cultuur vaak in de vorm van een
eigen auto – is niet meer de principale vrouwenmagneet (tenzij je als man heel
veel geld hebt misschien). Er wordt wel op gewezen dat hierom mannen opeens
veel aandacht aan hun uiterlijk zijn gaan geven, want gelijk vrouwen moeten ook
mannen nu er aantrekkelijk uitzien om partners te verwerven (een eigen auto
maakt geen indruk meer op vrouwen). Maar waar (bijna) elke man in staat was om
een inkomen te verwerven en zo aan de vrouw te komen, is het niet zo makkelijk
voor elke man om er aantrekkelijk uit te zien c.q. op dat gebied te moeten
concurreren met andere mannen. Tel daarbij het individualisme van het
liberalisme op waardoor relaties – die verder gaan dan een zakelijk contract
van geven en nemen – per definitie problematisch zijn geworden en zeker vrouwen
de liefdesmarkt benaderen met uitgebreide eisenlijstjes waar de man aan moet
voldoen en het is duidelijk dat veel mannen niet meer aan de vrouw komen.
Tegelijkertijd staat de emancipatie relatievorming in de weg: in de moderne
relatie moeten partners gelijkwaardig zijn maar dat staat op gespannen voet met
de biologie die geen gelijkheid kent. Zo wensen vrouwen ondanks alle
emancipatie nog steeds een man die in elk opzicht haar meerdere is (hij moet
langer zijn, meer inkomen hebben, haar kunnen leiden, etc) zodat haar
beklimming van de sociale ladder meebrengt dat de poel van aantrekkelijke
mannen (die machtiger, rijker, etc zijn dan zijzelf) voor haar steeds kleiner
wordt en de groep van afgewezen mannen steeds groter. Om nog maar te zwijgen
van de verwarring die dit alles bij die afgewezen man geeft: moet hij nou
gelijkheid of dominantie nastreven om een vrouw aan te trekken?
De
verliezende man
Zoals
de economische globalisering veel verliezers onder juist blanken heeft
veroorzaakt (met de gekleurden als de winnaars), heeft de linkse politiek veel
verliezers onder mannen op de liefdesmarkt veroorzaakt. De linkse partijen
zeggen dat dit alles de blanke man niet onderdrukt maar dat er een meer gelijk
speelveld is ontstaan met gekleurden en vrouwen waarbij blanke mannen slechts
hun traditionele ‘privileges’ hebben moeten opgeven. Maar zeker qua de liefdesmarkt
is dit dubieus: elke bioloog weet dat bij dieren altijd het vrouwtje de partner
kiest en dus de seksuele selectie doet (waarbij veel mannetjesdieren zelfs op
leven en dood met elkaar moeten vechten om te bepalen wie wel en wie niet mag
paren), hetgeen bij de mens niet anders is. Qua seks is het altijd de vrouw
geweest die de privileges had (zij bepaalt wie in haar bed slaapt, nu
verkrachting in ieder geval voor gewone mannen altijd strafbaar is geweest; zie voorts http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/08/de-mannelijke-wrok-en-de-onderdrukking.html). De
man had hooguit het privilege ‘rond te mogen neuken’ maar voor zover vrouwen
dit ook willen heeft het liberalisme daarvoor alle obstakels opgeruimd. Het
verschil is vooral dat vrouwen meestal zelf hun aantal bedpartners kunnen
kiezen: mannen pakken veel meer wat ze kunnen pakken hetgeen voor de Casanova’s
honderden vrouwen maar voor andere mannen nul vrouwen kan opleveren (als vrouwen een probleem met seks hebben is het dat ze wel kunnen maar niet willen; als mannen een probleem met seks hebben is het dat ze wel willen maar niet kunnen). De huidige vrije liefdesmarkt geeft vooral voor mannen extreme ongelijkheid in uitkomsten (en dus veel basis voor frustratie en wrok: http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2016/09/het-religieuze-respect-voor-het-lot-het.html). Voor het
verliezende deel der mannen was er altijd de uitweg van het bezoeken van
prostituees, maar het feminisme sluit ook deze uitweg steeds meer af:
prostitutie wordt steeds meer verboden of verbannen als een vorm van
mensenhandel of op z’n minst als vrouwonterend en dus onwenselijk.
PS. Na huwelijksontbinding, welk fenomeen te maken heeft met bovengenoemd liberalisme, krijgt meestal de vrouw de kinderen toegewezen. Ook op alle andere gebieden in de maatschappij lijkt inmiddels - omgekeerd aan de wereld van De Beauvoir - de vrouw de norm en de man de tweede sekse te zijn geworden, zoals bij de veelbesproken 'feminisering' van het onderwijs waardoor veel jongens vroegtijdig de school verlaten en de meerderheid van studerenden aan de universiteit vrouw is.
PS. Na huwelijksontbinding, welk fenomeen te maken heeft met bovengenoemd liberalisme, krijgt meestal de vrouw de kinderen toegewezen. Ook op alle andere gebieden in de maatschappij lijkt inmiddels - omgekeerd aan de wereld van De Beauvoir - de vrouw de norm en de man de tweede sekse te zijn geworden, zoals bij de veelbesproken 'feminisering' van het onderwijs waardoor veel jongens vroegtijdig de school verlaten en de meerderheid van studerenden aan de universiteit vrouw is.
Conclusie
Zo
ontstaat er misschien wel voor het eerst in de wereldgeschiedenis een grote
groep mannen die ‘gedwongen maagd’ moet blijven. Feministen zien daar geen
probleem in, maar ik denk dat dit wel een probleem zal worden, nu seks de
diepste biologische drijfveer is voor mannen: als de toegang tot seks voor
mannen wordt afgesloten zullen die mannen nieuwe uitwegen zoeken en daarbij
soms ook het geweld niet schuwen. Er zijn de bekende theorieën van bv. Heinsohn
dat migratiestromen, kolonialisme en oorlogen voortkomen uit jongemannenoverschotten
doordat jonge mannen desnoods met geweld een plaats onder de zon – huisje,
boompje, beestje – bemachtigen als hun samenleving daarvoor geen ruimte biedt.
Maar dat huisje, boompje, beestje begint met toegang tot vrouwen: als die er niet
is moet men rekening houden met grensoverschrijdend gedrag dat sowieso het
mannelijke wezen vormt (de dominante oudere alfaman in een groep dieren stelt
de regels op, waaronder gehoorzaamheid jegens het alfamannetje en het afblijven
van de vrouwen, waartegen de jonge mannen wel moeten rebelleren om toegang tot
de toppositie en daarmee toegang tot de vrouwen te kunnen verwerven). Uiteraard
is dat maatschappelijk onacceptabel (want de maatschappij stelt de regels c.q.
grenzen op die niet mogen worden overschreden zoals het gebod van non-geweld),
maar het lijkt me inherent aan de biologie van de man die regels te overtreden
als het zijn eigen bestaan of voortplanting betreft. De terreurdaad van
Minassian is grotesk en hopelijk incidenteel (zoals ook Breiviks massamoord
geen navolging kreeg) maar de onderliggende Incel-beweging en haar vrouwenhaat moet
serieus worden genomen want zal een blijvertje kunnen blijken. Er is geen reden
te denken dat zij minder incidenteel is dan het ‘racisme’ van Trump: zijn
aantrekkingskracht voor blanke mannen is niet alleen zijn opkomen voor de
blanke onderklasse maar ook zijn opkomen voor de man c.q. voor seksuele toegang
tot vrouwen. ‘Grab them by the pussy’ is niet slechts een opmerking van een
seksist maar de uiting van een nieuwe, antifeministische ideologie.
Beste Alexander , je hebt me geinspireerd om ook een blog te beginnen. Mijn visie over dit item komt enigzins overeen met de jouwe. Hopelijk vind het het wat
BeantwoordenVerwijderenhttp://geestvanshockley.blogspot.nl/
Leuk te horen dat ik je heb geïnspireerd tot een eigen (web)blog. Ik heb je blog gelezen en het is een waardevolle aanvulling op mijn blog.
BeantwoordenVerwijderenIk wens je veel succes met je blog!
Beste Alexander, ik heb al een tijdje geen artikelen meer van je gelezen, maar dit is weer een pareltje. Ik zou verschillende delen ervan willen becommentariëren (bevestigen met nog meer voorbeelden), maar dat wordt ondoenlijk. Je scherpe, maar objectieve analyses van maatschappelijke ontwikkelingen vormen inderdaad een inspiratie.
BeantwoordenVerwijderenTrouwens, als je wilt lachen om een vrouw die wel erkent dat het opheffen van de sociaaleconomische ongelijkheid van vrouwen voor nieuwe problemen zorgt, vooral voor henzelf bij het vinden van een geschikte partner (die steeds kleiner wordende poel waar je over schrijft), dan kan ik je standup comedian Iliza Shlesinger aanraden “Elder Milenial”:
It’s very attractive when a woman is vulnerable and needs help. And that’s historically always been that way. I didn’t make that up. That’s why the term is… “damsel in distress”. Not “overly opinionated dyke who needs a fucking hand, man!” That’s why. If a woman can do it herself, it’s not as attractive. Put it this way. If we’re all animals, okay? And men are… lions. And women are, like, gazelles. What’s a lion, if he’s hungry, more likely to go after? The gazelle, running at 90, unencumbered by a self-esteem issue? Like, I own my home and have a Ph.D. I enjoy witty banter, I just put a down payment on a boat, and I don’t hate my daddy. Onward! Or… remember he’s hungry. Or… the gazelle with the broken hoof, like, “Help, how does basketball work?” Like, what? An easier meal. Side note. I am aware that it’s the lioness not the lion that does the hunting. Let’s pretend that lion was a bachelor and hadn’t met his wife yet. Okay, so… We got the zoologist questions out of the way.
Dank voor het compliment, Sven!
BeantwoordenVerwijderen