zaterdag 18 april 2015
Het vooroordeel van anti-racisten, deel 2
Nina Jablonski is wetenschappelijk expert op het onderwerp, maar maakt mijns inziens toch een uitglijder met haar bizarre betoog op Joop.nl dat het begrip ras betekenisloos is geworden en dus beter kan worden afgeschaft met als enige argumentatie: “Weldra keurden invloedrijke wetenschappers onderzoek naar 'ras' af omdat de rassen zelf niet wetenschappelijk gedefinieerd konden worden. Als wetenschappers scherpe grenzen tussen groepen probeerden te ontdekken, konden ze die niet vinden.”
Het verschil tussen islam en christendom
Linkse mensen roepen altijd dat er geen wezenlijke verschillen bestaan tussen de religies – in de kern van de zaak zouden ze alle de wederkerigheid van de Gulden Regel (‘doe de ander niet wat je niet wilt dat de ander bij jou doet’) leren – en dat niet religies maar mensen doden waarbij religie dan altijd slechts als moreel-juridische legitimatie wordt gebruikt voor een in wezen werelds-politiek motief om de ander te doden, te onderwerpen of te verdrijven. Ook Han van der Horst sluit zich bij dit linkse koor aan: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31742_islam_christendom_en_geweld/
woensdag 15 april 2015
Het altruïsme van de terrorist
Wetenschapsjournalist Tor
Nørretranders heeft een slap verhaaltje over altruïsme op Joop gezet:
De kern van zijn verhaal – dat egoïsme
voor een sociaal wezen als de mens altruïsme impliceert – klopt wel maar hij
heeft veel te veel woorden nodig om deze open deur in te trappen. Het is ook geen nieuw, wetenschappelijk inzicht, zoals hij suggereert: vrijwel elke filosoof uit de hele geschiedenis formuleert dit inzicht al (misschien het bekendste voorbeeld is Hobbes die al de hele moraal reduceerde tot welbegrepen eigenbelang). Bovendien is
hij veel te generaliserend met “iedereen voelt zich beter wanneer het goed met
jou gaat, en jij voelt je beter wanneer het goed met iedereen gaat” en heeft zijn
artikeltje ook geen diepgang omdat hij niet naar het kwaad vraagt (immers,
wat is het kwaad dan nog als iedereen sociaal en altruïstisch is?).
zondag 12 april 2015
De vernedering van de rechtsstaat en de dialectiek van de seksuele moraal
Naar aanleiding van de eerste TV-uitzending van ‘De
Nationale Misdaadmeter’ van 7 april 2015, die over
zedenmisdrijven ging, wil ik commentaar leveren in de vorm van twee beschouwingen: de ondermijning van de rechtsstaat door de politiek en
media-uitzendingen als De Nationale Misdaadmeter en de ontwikkeling van
de seksuele moraal in de laatste decennia.
donderdag 9 april 2015
De ChristenUnie bepleit haar eigen verbod
Segers wil verbod op bepaalde groeperingen
Segers heeft zich en zijn partij, de
ChristenUnie, vandaag in het nieuws geprofileerd doordat hij bepaalde politieke
groeperingen wil kunnen verbieden. Ik ben even opzettelijk vaag over wat hij nu precies wil verbieden want heel duidelijk is de berichtgeving daar niet over.
Zo kopt de Volkskrant: “ChristenUnie: wijzig grondwet om anti-democratische
partijen te verbieden” (http://www.volkskrant.nl/binnenland/cu-verbied-anti-democratische-partijen~a3947087/),
maar in het artikel blijkt dat Segers het niet zozeer gaat om de bescherming
van de democratie maar om bescherming van de rechtsstaat (“Mensen hebben nu een
platte opvatting van democratie. Ze denken dat het betekent dat de helft plus
één zijn zin krijgt. Maar een democratische rechtsstaat, dat betekent dat de
minderheid dezelfde rechten heeft als de meerderheid.”). In een tweet – welke tweet
mij heeft verleid tot dit epistel – schreef Segers dat hij groeperingen wil
verbieden die vrijheid gebruiken om vrijheid om zeep te helpen, hetgeen ook in
de richting van de rechtsstaat wijst. In feite lijken zowel de Volkskrant als
Segers democratie en rechtsstaat te verwarren en niet te beseffen dat
democratie en rechtsstaat in wezen niets met elkaar te maken hebben en precies
daarom door het liberalisme zijn samengevoegd tot ‘democratische rechtsstaat’: precies
omdat het twee totaal verschillende maar allebei goede dingen zijn, moet je ze
allebei hebben in een combinatie. Weliswaar bijten ze elkaar (democratie en
rechtsstaat sluiten elkaar zelfs uiteindelijk uit), maar dat is voor het
liberalisme geen probleem omdat deze ideologie sowieso in een ‘balance of power’ gelooft:
macht mag nooit in één hand liggen en dus uit één bron komen (want dat geeft
dictatuur), maar moet worden verdeeld. In een democratische rechtsstaat zijn de
democratie (de wil van het volk c.q. meerderheid) en de rechtsstaat twee elkaar
beconcurrerende machten die elkaar in balans moeten zien te houden. En tot
overmaat van onduidelijkheid zag ik Segers voor de camera ook zeggen dat hij geen probleem
heeft met bv. fundamentalistische opvattingen maar dat de grens ligt bij
geweld: partijen die geweld gebruiken, oproepen tot geweld of - zo ik naar het CDA-voorstel aanneem - geweld verheerlijken moeten
worden verboden. Maar dat is weer iets anders! Ik zal niet in gaan op de
mogelijkheid dat Segers anti-democratische partijen wil verbieden (want dat
lijkt Segers niet te bedoelen) maar wel op de mogelijkheden dat Segers
anti-rechtsstatelijke en ‘gewelddadige’ partijen wil verbieden.
maandag 6 april 2015
Het gelijk van de genocideplegers
Inleiding
Geïnspireerd door het TV-programma Bloedbroeders en in aansluiting op mijn artikel http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/03/over-de-onweerstaanbare.html wil ik hier een bepaald patroon schetsen bij al dan niet vermeende genocides, van de Holocaust tot de volgens sommigen ‘genocidepolitiek’ van Israël zelf, dat een en ander kan verhelderen.
Het gelijk van de genocideplegers
donderdag 2 april 2015
Bonobo’s, mensen en de oorlog tussen de seksen
Feministe en wetenschapsjournaliste Asha
ten Broeke probeert op basis van allerlei psychologische studies aan te tonen
dat mannen en vrouwen weliswaar iets andere lichamen hebben (de bekende
primaire en secundaire geslachtskenmerken) maar dat mannen en vrouwen verder –
dus qua denken en gedrag (dus psychologisch) – hetzelfde zijn (of vrijwel
hetzelfde zijn) en slechts door de cultuur verschillende rolpatronen krijgen opgelegd. Nu ben ik geen expert in biologie of psychologie maar
levenservaring en gezond verstand (plus een beetje kennis van biologie) geven
mij de overtuiging dat het onmogelijk is dat de verschillen in gedrag tussen
mannen en vrouwen bijna zuiver cultureel en dus maakbaar zouden zijn. Overigens,
je zou denken dat na het fiasco van de seksuele revolutie (die vooral een
seksuele bevrijding voor de man was) en van David Reimer (http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer),
een jongetje dat zijn penis verloor toen hij nog maar 7 maanden oud was en op
advies van zijn artsen en de tijdgeest (de linkse jaren ’60 toen wetenschappers
nog net zoals Asha dachten dat mannen en vrouwen louter lichamelijk verschillen)
als meisje werd opgevoed, in combinatie met de grote vooruitgang in biologische
kennis waarbij het ook geen taboe (of ‘fascisme’) meer is om
naar biologisch-genetische factoren van gedrag te zoeken, zelfs de feministen inmiddels
zouden zijn genezen van hun gelijkheidsgeloof, maar de meeste feministen blijken zeer
hardnekkig in het ontkennen van alle feiten. Ik zal proberen aan te tonen dat
Asha’s opvatting in strijd is met alle meest fundamentele denk- en
ervaringswetten. Als de mens werkelijk zou zijn zoals Asha beweert dat de mens
is, dan is de mens de ultieme biologische absurditeit – een absurditeit in het
kwadraat – die onmogelijk door of in de natuur kan bestaan: zelfs het
christelijk geloof – dat volgens Kierkegaard al dubbel absurd is – zou dan nog
begrijpelijker zijn. Asha’s opvatting berust dan ook op louter denkfouten en structurele
misinterpretatie van de feiten.
dinsdag 31 maart 2015
Autisme en de feminisering van de samenleving
Pascal Cuijpers betoogt in Joop.nl
dat autistische mensen moeten worden geaccepteerd zoals ze zijn zoals we ook
homo’s accepteren zoals ze zijn en dat het willen genezen van autisten net zo
intolerant en achterhaald is als het willen genezen van homo’s: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31460_autisme_genezen_is_barbaars_en_uit_de_tijd/
Het artikel en de reacties laten
vooral verwarring zien: blijkbaar denkt de een bij ‘autisme’ aan een zwaar
gehandicapt kind en de ander aan Einstein of een ander genie. In feite zie je
hier een telkens terugkerend patroon: het ‘gewone’ volk ontdekt een term uit de
wetenschap en gaat daarmee aan de haal (zo hebben bv. oorspronkelijk
filosofische termen als ‘materialisme’ en ‘idealisme’ ook een
geheel andere betekenis in de politiek gekregen).
maandag 30 maart 2015
De VVD als het toppunt van domheid en slechtheid
Op Joop.nl lijkt men aartsvijand Wilders
wel vergeten: de laatste tijd wordt elke dag de hele site volgespamd met uiterst
felle anti-VVD-artikelen. Alle pijlen zijn en blijven op de VVD gericht alsof
we nog steeds vlak voor de verkiezingen zitten (en sommige reageerders verklaren
dan ook plechtig dat de VVD niets beter is dan de PVV/nazi’s zoals ook Israël
nog erger dan IS of de nazi’s zou zijn). Eerst schoot iedereen op Joop van de
ene totale verontwaardiging in de andere totale verontwaardiging bij de lange
rij van langskomende frauderende VVD’ers (met ronkende titels van stukjes van
opiniemakers als ‘De VVD en het failliet van democratisch Nederland’) en daarna
werd vooral Zijlstra het mikpunt vanwege zijn twee proefballonnetjes inzake
asielbeleid en aanpak van dictaturen (met titels van stukjes van opiniemakers als
‘Asielplannen VVD raken kant noch wal’, ‘Opzichtige domheid van Halbe Zijlstra’, ‘Zijlstra helpt Al-Qaeda een handje’ en een 'nieuwsbericht' als 'Vriend van dictators'). Zeker bij de applausmachine der
reageerders lezen we steevast de opvatting dat elke VVD’er corrupt is, dat de
VVD door en door racistisch is (titel van een stuk van een opiniemaker: ‘Top 3
racistische uitglijders van Mark Rutte’) en alle buitenlanders dood wil en dat
de VVD zelf een dictatuur wil.
zaterdag 28 maart 2015
De religie van kunst
Op Joop recenseert Bart Juttmann
films. Of eigenlijk alleen films met een politieke lading die hij dan beoordeelt
of de boodschap van de film wel links genoeg is. Zo vond hij ‘American Sniper’
maar een zwakke film omdat de film onvoldoende de boodschap gaf dat de VS fout
bezig waren in Irak. Opvallend is dat in zijn recensies eigenlijk de hele
kwaliteit van de film afhangt van de politieke boodschap ervan. In zijn eigen
woorden naar aanleiding van de film ‘Timbuktu’: “Zoals grootse cinema dat kan,
is Timbuktu een film die onrecht zichtbaar maakt; onrecht dat heeft
plaatsgevonden in Mali en dat nog steeds elders in de wereld dagelijks
plaatsvindt.”
De relatie tussen kunst en politiek
is interessant. Het fascisme is in hoge mate voortgekomen uit de moderne kunst,
zodat het fascisme in wezen de politiek heeft geësthetiseerd. In reactie daarop
hebben socialisten het omgekeerde gedaan: zij hebben de kunst gepolitiseerd,
resulterend in sociaal of socialistisch realisme. Maar daarmee wordt kunst misbruikt
en gereduceerd tot propaganda. Een wezenlijkere relatie is die tussen kunst en
religie:
vrijdag 27 maart 2015
De moraal in de onderwereld: de boef als moderne held
Ik weet niet of het zin heeft om
met deze blog door te gaan (de website trekt geloof ik elke dag hooguit een
paar Amerikaanse bots aan) en Joop heeft momenteel alleen maar opiniestukken
die te dom zijn om er serieus op te willen reageren (zoals dat de
fraudegevallen bij de VVD zouden bewijzen dat het liberalisme heeft gefaald),
maar het nieuws rondom Holleeder (alsmede de films van Eastwood) inspireerde me
nog tot de volgende beschouwing omtrent de veranderende moraal.
De antieke held
Biologisch gezien is de man –
anders dan de vrouw en het kind – waardeloos: één man produceert genoeg zaad om
alle vrouwen te kunnen bevruchten en bij de meeste dieren is er dan ook een
strijd op leven en dood tussen de mannen om wie als enige met de vrouwen mag
paren en zo zijn genen kan doorgeven. In een samenleving die aanvallen van
buiten moet afslaan is het echter verstandiger om niet elkaar af te slachten
maar om de vijand van buiten af te slachten. In zo’n oorlogssituatie ontstaat
altijd een cultureel centrale rol voor de held, zoals we die ook in veel
Griekse en andere mythen zien. In de antieke maatschappij was (mannelijke)
politiek vooral buitenlandse politiek: om te overleven moest men veroveren en
aanvallen afslaan en waar vrouwen de maatschappij intern verzorgden hadden
mannen de taak de stam of volk als geheel te beschermen tegen de buitenwereld.
Krijgers en soldaten stonden daarom in hoog aanzien en vormden de aristocratie
van de samenleving.
vrijdag 20 maart 2015
Birdman: 'when you label me you negate me'
Vooralsnog lijk ik geen publiek te kunnen
trekken naar deze blog. Dan maar even uit een ander vaatje tappen: zoals ik in
de rechterkolom schrijf hou ik ook van kunst en wetenschap en toen ik zojuist
op Twitter bij @Nietzsche het citaat “what labels me, negates me” zag (hetgeen
overigens geen Nietzschecitaat is; aan Kierkegaard is wel het citaat “when you
label me, you negate me” en “once you label me, you negate me” toegeschreven en
ik denk dat beide denkers het hadden kunnen zeggen), moest ik aan de film
Birdman denken. Mensen die de film hebben gezien, zullen begrijpen waarom. En
mensen die de film nog niet hebben gezien, raad ik aan de film alsnog te gaan
zien (als je tenminste geniale kwaliteit of Kunst met hoofdletter K kunt
waarderen), want naar mijn mening is Birdman een echt geniale film en
waarschijnlijk zelfs de beste film ooit gemaakt! Op moviemeter ben ik trouwens actief
als De Filosoof en dit is mijn Top 10-lijstje van beste films aller tijden:
donderdag 19 maart 2015
Het vooroordeel van anti-racisme
Joop heeft ook altijd veel
antiracismeartikelen. Vandaag is het de beurt aan André Kajim en die bakt het
wel heel bruin (no pun intended): “Onze hele maatschappij is doordrenkt van
racisme” en “Racisme is niet iets irrationeels of iets gebaseerd op vage
emoties en gevoelens. Integendeel, racisme is een rationeel concept,
geïntroduceerd om ons kapitalistisch systeem vorm te geven en in stand te
houden.”
Waarom in een post-democratische wereld stemmen geen zin heeft
Han van der Horst schreef een goed artikeltje voor Joop http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31300_de_burger_trekt_zijn_eigen_plan/ waarin hij op de olifant in de kamer wijst: het overgrote deel van het electoraat is op 18 maart 2015 thuisgebleven. Ik behoor tot die groep van niet-stemmers en in onderstaande analyse van de hedendaagse politiek geef ik mijn redenen om thuis te blijven.
Toen politiek nog democratisch,
ideologisch en politiek was en stemmen nog betekenis had
Ik ben opgegroeid tijdens de Koude Oorlog toen de politiek werd gedomineerd door de strijd tussen de twee ideologieën van enerzijds het liberalisme en kapitalisme en anderzijds het socialisme en communisme en eigenlijk ook tussen enerzijds de ideologieën van liberalisme en socialisme en anderzijds de anti-ideologie van het conservatisme. Deze strijd werd niet alleen in het parlement gestreden maar ook wel buiten het parlement waar onder meer anarchisten voor hun idealen streden. De politiek in mijn tijd was democratisch, ideologisch en politiek. Het was democratisch omdat de politieke krachten vanuit het volk kwamen: de ideologieën werden gedragen door de massa’s. De politieke strijd was de strijd van de bevolking en de uitkomsten van verkiezingen hadden de potentie de richting van de ontwikkeling van de maatschappij te veranderen. Het was ideologisch, omdat de strijd een strijd tussen grote verhalen betrof over wat de beste maatschappijvorm is, gebaseerd op doordachte opvattingen over de mens, maatschappij en politiek. Halve bibliotheken vol theorie ondersteunden de verschillende politieke richtingen. De inzet van de politieke strijd was niets minder dan idealen en de bestemming van de natie. Het was politiek omdat het een echte strijd was, parlementair en buitenparlementair, resulterend in grote betrokkenheid bij verkiezingen en zelfs terreur en oorlog, maar altijd gevoerd op inhoud want op basis van idealen en visie op het algemene belang.
Ik ben opgegroeid tijdens de Koude Oorlog toen de politiek werd gedomineerd door de strijd tussen de twee ideologieën van enerzijds het liberalisme en kapitalisme en anderzijds het socialisme en communisme en eigenlijk ook tussen enerzijds de ideologieën van liberalisme en socialisme en anderzijds de anti-ideologie van het conservatisme. Deze strijd werd niet alleen in het parlement gestreden maar ook wel buiten het parlement waar onder meer anarchisten voor hun idealen streden. De politiek in mijn tijd was democratisch, ideologisch en politiek. Het was democratisch omdat de politieke krachten vanuit het volk kwamen: de ideologieën werden gedragen door de massa’s. De politieke strijd was de strijd van de bevolking en de uitkomsten van verkiezingen hadden de potentie de richting van de ontwikkeling van de maatschappij te veranderen. Het was ideologisch, omdat de strijd een strijd tussen grote verhalen betrof over wat de beste maatschappijvorm is, gebaseerd op doordachte opvattingen over de mens, maatschappij en politiek. Halve bibliotheken vol theorie ondersteunden de verschillende politieke richtingen. De inzet van de politieke strijd was niets minder dan idealen en de bestemming van de natie. Het was politiek omdat het een echte strijd was, parlementair en buitenparlementair, resulterend in grote betrokkenheid bij verkiezingen en zelfs terreur en oorlog, maar altijd gevoerd op inhoud want op basis van idealen en visie op het algemene belang.
dinsdag 17 maart 2015
It’s the biology, stupid!
Joop besteedt aandacht aan de discussie tussen SGP-voorman Kees van der Staaij en Ingeborg Beugel en Helene Baayen in verband met het voorstel van Van der Staaij om – als tegenwicht tegen de reclames voor vreemdgaan – een campagne te voeren voor trouw blijven:
Uiteraard vraagt de liberaal zich
af waar de SGP zich mee bemoeit, maar het is nu eenmaal kenmerkend voor ‘perfectionistische’
partijen als de SGP dat het een ‘juiste’ moraal wil stimuleren. Het liberalisme
is daarentegen een ideologie van ‘the right’ in plaats van ‘the good’: wat het goede leven
is moet iedereen voor zichzelf uitmaken en de Staat moet zich daar vooral niet
mee bemoeien, maar moet slechts erop toezien dat de mensen zich aan de wet
houden welke wet in wezen slechts probeert te garanderen dat iedereen vrij en
ongehinderd door anderen de door hem of haar gewenste levenswijze kan
genieten.
De onweerstaanbare aantrekkingskracht van het antisemitisme op links
Linkse mensen komen altijd met de ‘zondeboktheorie’
om racisme en antisemitisme te verklaren. Zo kwam ook Timmermans in Buitenhof
weer met het verhaal dat in slechte tijden mensen nu eenmaal helaas naar
zondebokken zoeken en dat ze dan (om wellicht een mysterieuze reden) altijd de
Joden tot mikpunt van hun haat maken. Nu ben ik een groot aanhanger van de zondeboktheorie
van antropoloog Girard, vooral omdat hij naar mijn mening daarmee heel
geloofwaardig het fenomeen van de religie en het in wezen anti-religieuze
karakter van het christendom verklaart (daarover zal ik vast later eens meer
vertellen), maar de zondeboktheorie is niet erg bruikbaar om racisme en
antisemitisme te verklaren. Het verklaart immers niet waarom het altijd de
Joden zijn die worden gehaat. Maar dat vormt precies de aantrekkingskracht ervan
voor links: omdat de zondebok niet nader wordt bepaald kan dat alles zijn zodat
men de echte zorg van links, namelijk de zelf verzonnen ziekte ‘islamofobie’,
kan gelijkschakelen met antisemitisme zodat niemand meer kan ontkennen dat ook
islamofobie iets verschrikkelijks is. Maar de twee zaken zijn niet hetzelfde:
ze zijn zelfs elkaars tegenpolen zoals ik zal laten zien. En dan zullen we ook
begrijpen waarom juist linkse mensen altijd zo sterk naar antisemitisme neigen,
ook als ze dat proberen te verbergen achter een antizionisme en ander
Israël-gebash.
zondag 15 maart 2015
Het antisemitisme van Joop
Een van de meest nare aspecten van Joop.nl is het virulente
antisemitisme van opiniemakers en de meeste reageerders. Bijna elke dag wordt
er weer een nieuw rabiaat anti-Israel-artikel gepubliceerd waarin op hysterische
wijze alarmisme van de bedenkelijkste soort wordt beoefend met als eeuwige boodschap:
‘er moet nu direct worden opgetreden tegen het door en door misdadige Israel en
dat kan geen dag meer wachten!’. Weliswaar martelt en doodt iemand als Assad
honderden onschuldigen per dag, maar eerst moet Israel worden aangepakt want de “uitroeiingspolitiek” van Israel zou niet onder doen voor wat de nazi’s
deden en reageerder nadia benjida weet er nog aan toe te voegen dat “De
handelwijze van de zionisten is nog erger dan die van IS” (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/30984_druk_op_israel_nodig_ongeacht_uitslag/)!
zaterdag 14 maart 2015
Waarom links geen tegenspraak duldt
Een interessante vraag is waarom linkse blogs zoals Joop.nl
geen tegenspraak dulden. Je zou kunnen denken dat simpelweg omdat men zo zijn best heeft
gedaan op het uitvoerige betoog om het eigen gelijk te bewijzen dat men het niet
verdraagt dat iemand dat betoog omver schopt, zoals ook niemand het leuk vindt als
een ander zijn zorgvuldig opgebouwde zandkasteel omver loopt. Maar waarom bouwt links uberhaupt dat zandkasteel? Ik denk dat het antwoord ligt in wat Freek de Jonge eens zei in een oudjaarsconference: voor rechts is hun belang hun mening terwijl voor links hun mening hun belang is. Omdat de eigen mening het belang van links is, besteedt links er veel aandacht aan. Maar dit impliceert niet alleen
een kritiek op rechts (zoals Freek het uiteraard had bedoeld), maar evengoed
een aanval op links als je tenminste waarde hecht aan de vrijheid van meningsuiting.
Immers, elk mens verdraagt moeilijk een aantasting van zijn belang en als het
belang van links de eigen, linkse mening is, dan verklaart dit waarom links zo
moeilijk een weerwoord dus een aanval op de eigen, linkse mening verdraagt
waardoor in linkse gemeenschappen de vrijheid van meningsuiting altijd in het
gedrang komt.
Uiteindelijk heeft dit verschil tussen links en rechts te maken met een verschil dat terug gaat tot dat van minstens Plato en Aristoteles. Kenmerkend voor Plato’s kennistheorie is dat hij – in polemiek met de sofisten – het relativisme afwees en streefde naar het absolute standpunt: omdat bv. de zintuigen ons slechts een aldoor wisselend beeld van de werkelijkheid geven (zoals Heraclites had benadrukt volgens de hem toegeschreven spreuk: “alles stroomt en niets beklijft”), omdat dat beeld relatief is ten opzichte van het moment in tijd en in ruimte, is echte kennis slechts mogelijk als we weten op te stijgen naar het object dat niet verandert (en waarvan het zintuiglijke slechts een beeld is). Gelukkig hoeven we niet ver te zoeken, want de Idee als het object van ons denken uberhaupt is dat onbeweeglijke, absolute ‘Ding op zichzelf’ zoals Kant het later zou noemen. Aristoteles combineerde de opvattingen van Plato en de sofisten in een meer relativistische en wereldse kennistheorie: we kunnen dingen op verschillende manieren waarnemen en begrijpen en mensen hebben dan ook onvermijdelijk verschillende meningen, maar in plaats van die te overstijgen door een absolute, ‘goddelijke’ positie in te nemen, meent Aristoteles dat al die verschillende meningen iets waars bevatten en kunnen we door middel van een interne, kritische dialectiek tot kennis komen door wat waar is in de verschillende meningen samen te nemen en te verbinden.
Abonneren op:
Posts (Atom)