Mijn blog heeft nauwelijks
bezoekers, maar blijkbaar wordt een enkele keer toch een artikeltje gelezen.
Tot mijn verbazing is de reactie dan dat het stuk ‘moeilijk’ is terwijl degene
die het moeilijk vond nota bene op een universiteit doceert dus gewend moet
zijn de moeilijkste teksten te lezen. Misschien schrijf ik gewoon slecht – dat kan
natuurlijk ook, maar ikzelf vind, zoals ik al eerder heb gezegd, dat ik me op
deze blog van mijn popiejopie-kant laat zien met populaire onderwerpen zoals
politiek en kunst en een toegankelijke, columnachtige stijl zonder bronvermelding e.d. (welke stijl ook
voor mij prettig is omdat het me zo weinig tijd kost artikeltjes te schrijven).
Voor de grap heb ik eens naar een paper gekeken die ik als bachelorstudent
schreef en het verbaasde me eigenlijk zelf hoeveel filosofische kennis,
diepgang en waarschijnlijk ook ‘moeilijkheid’ ik inmiddels ben kwijtgeraakt.
Misschien is het aardig om zo’n paper hier te plaatsen om mezelf zo ook eens
van mijn ‘serieuze’ kant te laten zien (waarbij ik dan wel helaas van mijn
voetnoten eindnoten heb moeten maken – ikzelf heb een hekel aan eindnoten omdat
die de tekst moeilijk leesbaar maken omdat je telkens heen en weer naar het
eind toe moet - en waarbij onder meer het inspringen bij de citaten overigens niet correct is overgekomen maar daar komen jullie wel uit). Deze paper gaat over de metafysica van Plato, zodat het
onderwerp belangwekkend is voor eenieder die in filosofie is geïnteresseerd:
wat mij betreft begint de filosofie met de voorsocratici zoals Pythagoras,
culminerend in Plato, en eindigt die in de 19de eeuw met onder meer
Hegel, culminerend in Nietzsche. Van alle filosofen moet je mijns inziens in
ieder geval met name Plato en Nietzsche - als zeg maar de alfa en de omega van een denktraditie - hebben begrepen als je iets van
filosofie wilt begrijpen (en ik geloof dat hier al een groot struikelblok ligt
voor de gemiddelde filosofiestudent). Over Nietzsche’s ethiek heb ik ook een paper
geschreven waarvan mijn docent erg onder de indruk was, dus misschien ga ik die
ook nog hier posten.
zondag 31 mei 2015
donderdag 28 mei 2015
Schrijvers en lezers
Ik begrijp niets van lezers. Ikzelf
hou niet van lezen, want ik schrijf veel liever. Voor mij is lezen een
noodzakelijk kwaad: om te kunnen schrijven, moet ik ideeën aangereikt krijgen
die ik kan jatten gebruiken of tegenspreken en daarvoor moet ik helaas
af en toe toch wat lezen. Mijn geest is – zoals elke geest die is als we de ‘tabula
rasa’-filosofen moeten geloven – als een machine die grondstof, dus input, nodig
heeft om te kunnen werken en ideeën te vormen. Daar staat dan wel tegenover dat
mijn geest een goede, productieve machine is: zodra ik iets lees dan gaan alle
radartjes bij mij werken, dan maak ik het gelezene me ‘eigen’, integreer ik het
in mijn totale wereldbeeld en voor ik het zelf weet heb ik weer een nieuw
epistel als product dus output geschreven als het resultaat van dit creatief
proces. Lezen is voor mij zeer inspirerend maar daarom ook erg vermoeiend.
woensdag 27 mei 2015
Hells Angels, Marokkanen en de bedreiging van de rechtsstaat
Op twitter reageer ik vaak op
gebeurtenissen en tweets door naar mijn artikelen hier te linken. Uiteraard doe
ik dat in de hoop om publiek naar deze blog te trekken, maar je kunt omgekeerd in die
actuele gebeurtenissen of tweets ook bevestigingen zien van wat ik hier al in mijn
artikelen schreef. Zo las ik dat de minister van V&J, Van der Steur, ten strijde trekt tegen de
Outlaw Motorcycle gangs (OMG’s) want hij laat “de rechtsstaat niet bedreigen”.
Maar in werkelijkheid is het Van der Steur zelf die de rechtsstaat bedreigt. Net
als zijn voorganger Opstelten wil Van der Steur alles wat hem niet zint “keihard
aanpakken”, hetgeen helaas altijd wel ten koste van de rechtsstaat gaat maar
dat maakt hem of de meerderheid van de Nederlanders niet uit: als ‘kleine’,
gedegenereerde mensen verlangen we naar veiligheid (en comfort) en willen
daarvoor graag al onze vrijheid inleveren (in tegenstelling tot de ‘echte’ mens
die naar zijn wezen – dat is de vrijheid – leeft en liever sterft dan dat hij in
een fluwelen slavernij wordt geleefd). Dit is zo’n voorbeeld dat bevestigt wat
ik http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/04/de-vernedering-van-de-rechtsstaat-en-de.html
al schreef. Zoals ik daar schrijf is de rechtsstaat een liberale liefhebberij
en is het conservatisme (en z'n ‘zwijgende meerderheid’) sowieso tegen de
rechtsstaat (omdat men orde en veiligheid belangrijker vindt dan de vrijheid en rechten die door de rechtsstaat worden beschermd), maar dat maakt het wel tot een gotspe dat nota bene een zeer
conservatieve minister meent de rechtsstaat te beschermen. Criminele motorclubleden overtreden de wet maar de steevast zeer conservatieve ministers van Veiligheid en Justitie treden telkens de rechtsstaat met voeten.
maandag 25 mei 2015
De vrijheidslezing van A.H.J. Dautzenberg: over waanzin en nationalisme
Inleiding
Joop.nl heeft de tekst van de vrijheidslezing die de schrijver Dautzenberg op vrijdag 22 mei 2015 uitsprak ook op de eigen website gepubliceerd: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32319_de_waanzin_schuilt_in_de_massa/
Wat opvalt aan de lezing is – zoals ook anderen op Joop.nl opmerken – dat Dautzenberg goede punten aanvoert maar die verschillende punten onnavolgbaar verbindt, alleen maar om tot de bekende linkse conclusies c.q. het bashen van de PVV (en de VVD als 'partner in crime') te kunnen komen, welke conclusies logisch gezien dan ook volstrekt willekeurig zijn hetgeen het uiteindelijk tot een buitengewoon zwak verhaal maakt. Met name de reageerder Pepijn Nostrinite slaat de spijker op de kop met zijn reactie:
Joop.nl heeft de tekst van de vrijheidslezing die de schrijver Dautzenberg op vrijdag 22 mei 2015 uitsprak ook op de eigen website gepubliceerd: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32319_de_waanzin_schuilt_in_de_massa/
Wat opvalt aan de lezing is – zoals ook anderen op Joop.nl opmerken – dat Dautzenberg goede punten aanvoert maar die verschillende punten onnavolgbaar verbindt, alleen maar om tot de bekende linkse conclusies c.q. het bashen van de PVV (en de VVD als 'partner in crime') te kunnen komen, welke conclusies logisch gezien dan ook volstrekt willekeurig zijn hetgeen het uiteindelijk tot een buitengewoon zwak verhaal maakt. Met name de reageerder Pepijn Nostrinite slaat de spijker op de kop met zijn reactie:
“Een mooie en ware verzameling van
feiten. Helaas zijn de verbanden ertussen slechts eigen interpretaties en
overtuigingen. Gaandeweg lees je de politieke overtuiging van de auteur en
glijdt het stuk weg van een bijna wetenschappelijk en objectieve waarneming
naar subjectieve aannames en politieke standpunten. Dat is wel zonde. Een
ketenredenering kan zo tot de gekste conclusies leiden.”
In feite laat Dautzenberg zien dat
hij zijn opinie vormt over zaken waar hij geen verstand van heeft en om die
reden de verkeerde verbanden legt, zoals ik zal laten zien.
maandag 18 mei 2015
Alle moderne kunst is romantisch en christelijk - een filosofische reflectie op moderne kunststromingen
Inleiding
Volgens de 19de eeuwse filosofen als Kant en Hegel – al verbind en simplificeer ik hier uiteraard wel hun opvattingen – is in wezen alle kunst ofwel klassiek, welke kunst typisch heidens is, ofwel romantisch, welke kunst typisch christelijk is. Volgens Hegel vormde de klassieke kunst het hoogtepunt van de kunstontwikkeling omdat zij het artistieke ideaal van eenheid van lichaam en geest (of object en subject) volmaakt realiseerde en is de romantische kunst die er (als een soort antithese) op volgde en die al in de middeleeuwen zou zijn ontstaan, het natuurlijke einde van de kunst omdat hier – onder invloed van het christendom – de geest het lichaam heeft overwonnen en zij daarmee de (artistieke) vrijheid volledig heeft gerealiseerd, resulterend in onder meer fantasie en poëzie als ultieme uitdrukking. Op de romantische kunst kan er nog slechts de uitdrukking van het geestelijke in haar eigen vorm dus in de vorm van de gedachte – de filosofie – volgen, zodat daarmee de zelfontwikkeling van de geest in een zuiver zelfbewustzijn is voltooid omdat het dan niet meer de omweg van haar uitdrukking in het lichamelijke dus het externe, dat de kunst kenmerkt, nodig heeft. Maar na de Romantiek is de kunst natuurlijk niet opgehouden te bestaan en zich te ontwikkelen. Evengoed denk ik dat Hegel gelijk heeft: wat wij ‘moderne’ kunst noemen is in wezen slechts de verdere ontplooiing van de Romantiek (en dus van het christendom in de kunst). Eerst zal ik een uiteenzetting geven van wat klassiek en romantisch van elkaar onderscheiden – waarbij ik hen aan Kants esthetische categorieën van het schone vs. het sublieme verbind – en daarna zal ik de belangrijkste moderne kunststromingen kort beschouwen.
Volgens de 19de eeuwse filosofen als Kant en Hegel – al verbind en simplificeer ik hier uiteraard wel hun opvattingen – is in wezen alle kunst ofwel klassiek, welke kunst typisch heidens is, ofwel romantisch, welke kunst typisch christelijk is. Volgens Hegel vormde de klassieke kunst het hoogtepunt van de kunstontwikkeling omdat zij het artistieke ideaal van eenheid van lichaam en geest (of object en subject) volmaakt realiseerde en is de romantische kunst die er (als een soort antithese) op volgde en die al in de middeleeuwen zou zijn ontstaan, het natuurlijke einde van de kunst omdat hier – onder invloed van het christendom – de geest het lichaam heeft overwonnen en zij daarmee de (artistieke) vrijheid volledig heeft gerealiseerd, resulterend in onder meer fantasie en poëzie als ultieme uitdrukking. Op de romantische kunst kan er nog slechts de uitdrukking van het geestelijke in haar eigen vorm dus in de vorm van de gedachte – de filosofie – volgen, zodat daarmee de zelfontwikkeling van de geest in een zuiver zelfbewustzijn is voltooid omdat het dan niet meer de omweg van haar uitdrukking in het lichamelijke dus het externe, dat de kunst kenmerkt, nodig heeft. Maar na de Romantiek is de kunst natuurlijk niet opgehouden te bestaan en zich te ontwikkelen. Evengoed denk ik dat Hegel gelijk heeft: wat wij ‘moderne’ kunst noemen is in wezen slechts de verdere ontplooiing van de Romantiek (en dus van het christendom in de kunst). Eerst zal ik een uiteenzetting geven van wat klassiek en romantisch van elkaar onderscheiden – waarbij ik hen aan Kants esthetische categorieën van het schone vs. het sublieme verbind – en daarna zal ik de belangrijkste moderne kunststromingen kort beschouwen.
vrijdag 15 mei 2015
Wie redt ons van de zesjescultuur?
Joop.nl houdt ervan de wereld op
z’n kop te zetten. Ditmaal betoogt docent en columnist Pascal Cuijpers dat –
samengevat – we in een prestatiecultuur leven (we “moeten uitblinken” en
“gewoon zijn” is een “ongeaccepteerd gegeven geworden”) waarbij
staatssecretaris Dekker “met het oog op de kenniseconomie” “niet schroomt om te
investeren in de top der excellentie” “ten koste van de grote massa onder de
metaforische wateroppervlakte”: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32158_de_nationale_grootheidswaan_van_het_moeten_uitblinken/. Niet alleen lees
ik hier een hoop onzin (en slecht Nederlands) maar er worden ook allerlei zaken
door elkaar gegooid die niets met elkaar te maken hebben. In werkelijkheid zijn
we afgegleden naar een bedroevende ‘zesjescultuur’ en dienen getalenteerden
juist meer mogelijkheden tot zelfontplooiing te krijgen.
zondag 10 mei 2015
Ex Machina: filmrecensie en uiteenzetting over kunstmatige intelligentie
Onderstaande is mijn filmrecensie van de film 'Ex Machina' (http://www.moviemeter.nl/film/98608) die momenteel in de bioscopen draait. Omdat het niet alleen een recensie maar ook vooral een uiteenzetting over kunstmatige intelligentie - het onderwerp van de film - is, heb ik besloten om het niet alleen op moviemeter.nl maar ook op deze blog te plaatsen.
zaterdag 9 mei 2015
Over drugs- en prostitutiebeleid: waarom links en rechts elkaar nooit zullen overtuigen
Inleiding
Wat mij altijd opvalt inzake de politieke discussies over drugs- en prostitutiewetgeving is dat de argumenten voor en tegen legalisatie in beide gevallen identiek zijn, maar dat links het desondanks presteert om bij beide kwesties de tegengestelde positie in te nemen op grond van de tegengestelde argumenten zodat links op het ene dossier precies de argumenten hanteert die het op het andere dossier verwerpt. Maar dit leert ons veel over de aard van politiek (en een wezenlijk verschil tussen links en rechts überhaupt), zoals ik met onderstaande analyse van de politiek inzake drugs- en prostitutiebeleid wil laten zien.
Wat mij altijd opvalt inzake de politieke discussies over drugs- en prostitutiewetgeving is dat de argumenten voor en tegen legalisatie in beide gevallen identiek zijn, maar dat links het desondanks presteert om bij beide kwesties de tegengestelde positie in te nemen op grond van de tegengestelde argumenten zodat links op het ene dossier precies de argumenten hanteert die het op het andere dossier verwerpt. Maar dit leert ons veel over de aard van politiek (en een wezenlijk verschil tussen links en rechts überhaupt), zoals ik met onderstaande analyse van de politiek inzake drugs- en prostitutiebeleid wil laten zien.
zaterdag 2 mei 2015
Wat is nou toch dat ‘neoliberalisme’ dat iedereen verkeerd begrijpt?
Op Joop.nl verschijnt een eindeloze
stroom artikelen waarin men groteske onzin over het liberalisme debiteert op
grond van een klaarblijkelijk universeel onbegrip over het ‘neoliberalisme’: telkens
wordt het neoliberalisme aangewezen als de bron van al het kwaad in de wereld
maar men begrijpt niets van de relatie ervan met het liberalisme of wat het
neoliberalisme (of liberalisme) überhaupt is. Zo meent bv. Caspar Visser ’t Hooft dat
liberalisme synoniem is met neoliberalisme en daarmee antidemocratisch is (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31926_de_democratie_ligt_voor_ons/)
en meent Theo Brand op omgekeerde wijze dat het liberalisme juist tegenover
kapitalisme staat en dat het socialisme het echte liberalisme is (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31951_hoelang_verwarren_we_liberalisme_nog_met_kapitalisme/).
Ik zal daarom uitleggen hoe het zit en als nu de auteurs van Joop.nl dit stukje
zouden lezen (quod non) dan zou dat de mate van onzin op Joop enorm kunnen doen
dalen (en dus de kwaliteit op Joop enorm kunnen doen stijgen).
zaterdag 18 april 2015
Het vooroordeel van anti-racisten, deel 2
Nina Jablonski is wetenschappelijk expert op het onderwerp, maar maakt mijns inziens toch een uitglijder met haar bizarre betoog op Joop.nl dat het begrip ras betekenisloos is geworden en dus beter kan worden afgeschaft met als enige argumentatie: “Weldra keurden invloedrijke wetenschappers onderzoek naar 'ras' af omdat de rassen zelf niet wetenschappelijk gedefinieerd konden worden. Als wetenschappers scherpe grenzen tussen groepen probeerden te ontdekken, konden ze die niet vinden.”
Het verschil tussen islam en christendom
Linkse mensen roepen altijd dat er geen wezenlijke verschillen bestaan tussen de religies – in de kern van de zaak zouden ze alle de wederkerigheid van de Gulden Regel (‘doe de ander niet wat je niet wilt dat de ander bij jou doet’) leren – en dat niet religies maar mensen doden waarbij religie dan altijd slechts als moreel-juridische legitimatie wordt gebruikt voor een in wezen werelds-politiek motief om de ander te doden, te onderwerpen of te verdrijven. Ook Han van der Horst sluit zich bij dit linkse koor aan: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31742_islam_christendom_en_geweld/
woensdag 15 april 2015
Het altruïsme van de terrorist
Wetenschapsjournalist Tor
Nørretranders heeft een slap verhaaltje over altruïsme op Joop gezet:
De kern van zijn verhaal – dat egoïsme
voor een sociaal wezen als de mens altruïsme impliceert – klopt wel maar hij
heeft veel te veel woorden nodig om deze open deur in te trappen. Het is ook geen nieuw, wetenschappelijk inzicht, zoals hij suggereert: vrijwel elke filosoof uit de hele geschiedenis formuleert dit inzicht al (misschien het bekendste voorbeeld is Hobbes die al de hele moraal reduceerde tot welbegrepen eigenbelang). Bovendien is
hij veel te generaliserend met “iedereen voelt zich beter wanneer het goed met
jou gaat, en jij voelt je beter wanneer het goed met iedereen gaat” en heeft zijn
artikeltje ook geen diepgang omdat hij niet naar het kwaad vraagt (immers,
wat is het kwaad dan nog als iedereen sociaal en altruïstisch is?).
zondag 12 april 2015
De vernedering van de rechtsstaat en de dialectiek van de seksuele moraal
Naar aanleiding van de eerste TV-uitzending van ‘De
Nationale Misdaadmeter’ van 7 april 2015, die over
zedenmisdrijven ging, wil ik commentaar leveren in de vorm van twee beschouwingen: de ondermijning van de rechtsstaat door de politiek en
media-uitzendingen als De Nationale Misdaadmeter en de ontwikkeling van
de seksuele moraal in de laatste decennia.
donderdag 9 april 2015
De ChristenUnie bepleit haar eigen verbod
Segers wil verbod op bepaalde groeperingen
Segers heeft zich en zijn partij, de
ChristenUnie, vandaag in het nieuws geprofileerd doordat hij bepaalde politieke
groeperingen wil kunnen verbieden. Ik ben even opzettelijk vaag over wat hij nu precies wil verbieden want heel duidelijk is de berichtgeving daar niet over.
Zo kopt de Volkskrant: “ChristenUnie: wijzig grondwet om anti-democratische
partijen te verbieden” (http://www.volkskrant.nl/binnenland/cu-verbied-anti-democratische-partijen~a3947087/),
maar in het artikel blijkt dat Segers het niet zozeer gaat om de bescherming
van de democratie maar om bescherming van de rechtsstaat (“Mensen hebben nu een
platte opvatting van democratie. Ze denken dat het betekent dat de helft plus
één zijn zin krijgt. Maar een democratische rechtsstaat, dat betekent dat de
minderheid dezelfde rechten heeft als de meerderheid.”). In een tweet – welke tweet
mij heeft verleid tot dit epistel – schreef Segers dat hij groeperingen wil
verbieden die vrijheid gebruiken om vrijheid om zeep te helpen, hetgeen ook in
de richting van de rechtsstaat wijst. In feite lijken zowel de Volkskrant als
Segers democratie en rechtsstaat te verwarren en niet te beseffen dat
democratie en rechtsstaat in wezen niets met elkaar te maken hebben en precies
daarom door het liberalisme zijn samengevoegd tot ‘democratische rechtsstaat’: precies
omdat het twee totaal verschillende maar allebei goede dingen zijn, moet je ze
allebei hebben in een combinatie. Weliswaar bijten ze elkaar (democratie en
rechtsstaat sluiten elkaar zelfs uiteindelijk uit), maar dat is voor het
liberalisme geen probleem omdat deze ideologie sowieso in een ‘balance of power’ gelooft:
macht mag nooit in één hand liggen en dus uit één bron komen (want dat geeft
dictatuur), maar moet worden verdeeld. In een democratische rechtsstaat zijn de
democratie (de wil van het volk c.q. meerderheid) en de rechtsstaat twee elkaar
beconcurrerende machten die elkaar in balans moeten zien te houden. En tot
overmaat van onduidelijkheid zag ik Segers voor de camera ook zeggen dat hij geen probleem
heeft met bv. fundamentalistische opvattingen maar dat de grens ligt bij
geweld: partijen die geweld gebruiken, oproepen tot geweld of - zo ik naar het CDA-voorstel aanneem - geweld verheerlijken moeten
worden verboden. Maar dat is weer iets anders! Ik zal niet in gaan op de
mogelijkheid dat Segers anti-democratische partijen wil verbieden (want dat
lijkt Segers niet te bedoelen) maar wel op de mogelijkheden dat Segers
anti-rechtsstatelijke en ‘gewelddadige’ partijen wil verbieden.
maandag 6 april 2015
Het gelijk van de genocideplegers
Inleiding
Geïnspireerd door het TV-programma Bloedbroeders en in aansluiting op mijn artikel http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/03/over-de-onweerstaanbare.html wil ik hier een bepaald patroon schetsen bij al dan niet vermeende genocides, van de Holocaust tot de volgens sommigen ‘genocidepolitiek’ van Israël zelf, dat een en ander kan verhelderen.
Het gelijk van de genocideplegers
donderdag 2 april 2015
Bonobo’s, mensen en de oorlog tussen de seksen
Feministe en wetenschapsjournaliste Asha
ten Broeke probeert op basis van allerlei psychologische studies aan te tonen
dat mannen en vrouwen weliswaar iets andere lichamen hebben (de bekende
primaire en secundaire geslachtskenmerken) maar dat mannen en vrouwen verder –
dus qua denken en gedrag (dus psychologisch) – hetzelfde zijn (of vrijwel
hetzelfde zijn) en slechts door de cultuur verschillende rolpatronen krijgen opgelegd. Nu ben ik geen expert in biologie of psychologie maar
levenservaring en gezond verstand (plus een beetje kennis van biologie) geven
mij de overtuiging dat het onmogelijk is dat de verschillen in gedrag tussen
mannen en vrouwen bijna zuiver cultureel en dus maakbaar zouden zijn. Overigens,
je zou denken dat na het fiasco van de seksuele revolutie (die vooral een
seksuele bevrijding voor de man was) en van David Reimer (http://en.wikipedia.org/wiki/David_Reimer),
een jongetje dat zijn penis verloor toen hij nog maar 7 maanden oud was en op
advies van zijn artsen en de tijdgeest (de linkse jaren ’60 toen wetenschappers
nog net zoals Asha dachten dat mannen en vrouwen louter lichamelijk verschillen)
als meisje werd opgevoed, in combinatie met de grote vooruitgang in biologische
kennis waarbij het ook geen taboe (of ‘fascisme’) meer is om
naar biologisch-genetische factoren van gedrag te zoeken, zelfs de feministen inmiddels
zouden zijn genezen van hun gelijkheidsgeloof, maar de meeste feministen blijken zeer
hardnekkig in het ontkennen van alle feiten. Ik zal proberen aan te tonen dat
Asha’s opvatting in strijd is met alle meest fundamentele denk- en
ervaringswetten. Als de mens werkelijk zou zijn zoals Asha beweert dat de mens
is, dan is de mens de ultieme biologische absurditeit – een absurditeit in het
kwadraat – die onmogelijk door of in de natuur kan bestaan: zelfs het
christelijk geloof – dat volgens Kierkegaard al dubbel absurd is – zou dan nog
begrijpelijker zijn. Asha’s opvatting berust dan ook op louter denkfouten en structurele
misinterpretatie van de feiten.
dinsdag 31 maart 2015
Autisme en de feminisering van de samenleving
Pascal Cuijpers betoogt in Joop.nl
dat autistische mensen moeten worden geaccepteerd zoals ze zijn zoals we ook
homo’s accepteren zoals ze zijn en dat het willen genezen van autisten net zo
intolerant en achterhaald is als het willen genezen van homo’s: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31460_autisme_genezen_is_barbaars_en_uit_de_tijd/
Het artikel en de reacties laten
vooral verwarring zien: blijkbaar denkt de een bij ‘autisme’ aan een zwaar
gehandicapt kind en de ander aan Einstein of een ander genie. In feite zie je
hier een telkens terugkerend patroon: het ‘gewone’ volk ontdekt een term uit de
wetenschap en gaat daarmee aan de haal (zo hebben bv. oorspronkelijk
filosofische termen als ‘materialisme’ en ‘idealisme’ ook een
geheel andere betekenis in de politiek gekregen).
maandag 30 maart 2015
De VVD als het toppunt van domheid en slechtheid
Op Joop.nl lijkt men aartsvijand Wilders
wel vergeten: de laatste tijd wordt elke dag de hele site volgespamd met uiterst
felle anti-VVD-artikelen. Alle pijlen zijn en blijven op de VVD gericht alsof
we nog steeds vlak voor de verkiezingen zitten (en sommige reageerders verklaren
dan ook plechtig dat de VVD niets beter is dan de PVV/nazi’s zoals ook Israël
nog erger dan IS of de nazi’s zou zijn). Eerst schoot iedereen op Joop van de
ene totale verontwaardiging in de andere totale verontwaardiging bij de lange
rij van langskomende frauderende VVD’ers (met ronkende titels van stukjes van
opiniemakers als ‘De VVD en het failliet van democratisch Nederland’) en daarna
werd vooral Zijlstra het mikpunt vanwege zijn twee proefballonnetjes inzake
asielbeleid en aanpak van dictaturen (met titels van stukjes van opiniemakers als
‘Asielplannen VVD raken kant noch wal’, ‘Opzichtige domheid van Halbe Zijlstra’, ‘Zijlstra helpt Al-Qaeda een handje’ en een 'nieuwsbericht' als 'Vriend van dictators'). Zeker bij de applausmachine der
reageerders lezen we steevast de opvatting dat elke VVD’er corrupt is, dat de
VVD door en door racistisch is (titel van een stuk van een opiniemaker: ‘Top 3
racistische uitglijders van Mark Rutte’) en alle buitenlanders dood wil en dat
de VVD zelf een dictatuur wil.
zaterdag 28 maart 2015
De religie van kunst
Op Joop recenseert Bart Juttmann
films. Of eigenlijk alleen films met een politieke lading die hij dan beoordeelt
of de boodschap van de film wel links genoeg is. Zo vond hij ‘American Sniper’
maar een zwakke film omdat de film onvoldoende de boodschap gaf dat de VS fout
bezig waren in Irak. Opvallend is dat in zijn recensies eigenlijk de hele
kwaliteit van de film afhangt van de politieke boodschap ervan. In zijn eigen
woorden naar aanleiding van de film ‘Timbuktu’: “Zoals grootse cinema dat kan,
is Timbuktu een film die onrecht zichtbaar maakt; onrecht dat heeft
plaatsgevonden in Mali en dat nog steeds elders in de wereld dagelijks
plaatsvindt.”
De relatie tussen kunst en politiek
is interessant. Het fascisme is in hoge mate voortgekomen uit de moderne kunst,
zodat het fascisme in wezen de politiek heeft geësthetiseerd. In reactie daarop
hebben socialisten het omgekeerde gedaan: zij hebben de kunst gepolitiseerd,
resulterend in sociaal of socialistisch realisme. Maar daarmee wordt kunst misbruikt
en gereduceerd tot propaganda. Een wezenlijkere relatie is die tussen kunst en
religie:
vrijdag 27 maart 2015
De moraal in de onderwereld: de boef als moderne held
Ik weet niet of het zin heeft om
met deze blog door te gaan (de website trekt geloof ik elke dag hooguit een
paar Amerikaanse bots aan) en Joop heeft momenteel alleen maar opiniestukken
die te dom zijn om er serieus op te willen reageren (zoals dat de
fraudegevallen bij de VVD zouden bewijzen dat het liberalisme heeft gefaald),
maar het nieuws rondom Holleeder (alsmede de films van Eastwood) inspireerde me
nog tot de volgende beschouwing omtrent de veranderende moraal.
De antieke held
Biologisch gezien is de man –
anders dan de vrouw en het kind – waardeloos: één man produceert genoeg zaad om
alle vrouwen te kunnen bevruchten en bij de meeste dieren is er dan ook een
strijd op leven en dood tussen de mannen om wie als enige met de vrouwen mag
paren en zo zijn genen kan doorgeven. In een samenleving die aanvallen van
buiten moet afslaan is het echter verstandiger om niet elkaar af te slachten
maar om de vijand van buiten af te slachten. In zo’n oorlogssituatie ontstaat
altijd een cultureel centrale rol voor de held, zoals we die ook in veel
Griekse en andere mythen zien. In de antieke maatschappij was (mannelijke)
politiek vooral buitenlandse politiek: om te overleven moest men veroveren en
aanvallen afslaan en waar vrouwen de maatschappij intern verzorgden hadden
mannen de taak de stam of volk als geheel te beschermen tegen de buitenwereld.
Krijgers en soldaten stonden daarom in hoog aanzien en vormden de aristocratie
van de samenleving.
vrijdag 20 maart 2015
Birdman: 'when you label me you negate me'
Vooralsnog lijk ik geen publiek te kunnen
trekken naar deze blog. Dan maar even uit een ander vaatje tappen: zoals ik in
de rechterkolom schrijf hou ik ook van kunst en wetenschap en toen ik zojuist
op Twitter bij @Nietzsche het citaat “what labels me, negates me” zag (hetgeen
overigens geen Nietzschecitaat is; aan Kierkegaard is wel het citaat “when you
label me, you negate me” en “once you label me, you negate me” toegeschreven en
ik denk dat beide denkers het hadden kunnen zeggen), moest ik aan de film
Birdman denken. Mensen die de film hebben gezien, zullen begrijpen waarom. En
mensen die de film nog niet hebben gezien, raad ik aan de film alsnog te gaan
zien (als je tenminste geniale kwaliteit of Kunst met hoofdletter K kunt
waarderen), want naar mijn mening is Birdman een echt geniale film en
waarschijnlijk zelfs de beste film ooit gemaakt! Op moviemeter ben ik trouwens actief
als De Filosoof en dit is mijn Top 10-lijstje van beste films aller tijden:
donderdag 19 maart 2015
Het vooroordeel van anti-racisme
Joop heeft ook altijd veel
antiracismeartikelen. Vandaag is het de beurt aan André Kajim en die bakt het
wel heel bruin (no pun intended): “Onze hele maatschappij is doordrenkt van
racisme” en “Racisme is niet iets irrationeels of iets gebaseerd op vage
emoties en gevoelens. Integendeel, racisme is een rationeel concept,
geïntroduceerd om ons kapitalistisch systeem vorm te geven en in stand te
houden.”
Waarom in een post-democratische wereld stemmen geen zin heeft
Han van der Horst schreef een goed artikeltje voor Joop http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/31300_de_burger_trekt_zijn_eigen_plan/ waarin hij op de olifant in de kamer wijst: het overgrote deel van het electoraat is op 18 maart 2015 thuisgebleven. Ik behoor tot die groep van niet-stemmers en in onderstaande analyse van de hedendaagse politiek geef ik mijn redenen om thuis te blijven.
Toen politiek nog democratisch,
ideologisch en politiek was en stemmen nog betekenis had
Ik ben opgegroeid tijdens de Koude Oorlog toen de politiek werd gedomineerd door de strijd tussen de twee ideologieën van enerzijds het liberalisme en kapitalisme en anderzijds het socialisme en communisme en eigenlijk ook tussen enerzijds de ideologieën van liberalisme en socialisme en anderzijds de anti-ideologie van het conservatisme. Deze strijd werd niet alleen in het parlement gestreden maar ook wel buiten het parlement waar onder meer anarchisten voor hun idealen streden. De politiek in mijn tijd was democratisch, ideologisch en politiek. Het was democratisch omdat de politieke krachten vanuit het volk kwamen: de ideologieën werden gedragen door de massa’s. De politieke strijd was de strijd van de bevolking en de uitkomsten van verkiezingen hadden de potentie de richting van de ontwikkeling van de maatschappij te veranderen. Het was ideologisch, omdat de strijd een strijd tussen grote verhalen betrof over wat de beste maatschappijvorm is, gebaseerd op doordachte opvattingen over de mens, maatschappij en politiek. Halve bibliotheken vol theorie ondersteunden de verschillende politieke richtingen. De inzet van de politieke strijd was niets minder dan idealen en de bestemming van de natie. Het was politiek omdat het een echte strijd was, parlementair en buitenparlementair, resulterend in grote betrokkenheid bij verkiezingen en zelfs terreur en oorlog, maar altijd gevoerd op inhoud want op basis van idealen en visie op het algemene belang.
Ik ben opgegroeid tijdens de Koude Oorlog toen de politiek werd gedomineerd door de strijd tussen de twee ideologieën van enerzijds het liberalisme en kapitalisme en anderzijds het socialisme en communisme en eigenlijk ook tussen enerzijds de ideologieën van liberalisme en socialisme en anderzijds de anti-ideologie van het conservatisme. Deze strijd werd niet alleen in het parlement gestreden maar ook wel buiten het parlement waar onder meer anarchisten voor hun idealen streden. De politiek in mijn tijd was democratisch, ideologisch en politiek. Het was democratisch omdat de politieke krachten vanuit het volk kwamen: de ideologieën werden gedragen door de massa’s. De politieke strijd was de strijd van de bevolking en de uitkomsten van verkiezingen hadden de potentie de richting van de ontwikkeling van de maatschappij te veranderen. Het was ideologisch, omdat de strijd een strijd tussen grote verhalen betrof over wat de beste maatschappijvorm is, gebaseerd op doordachte opvattingen over de mens, maatschappij en politiek. Halve bibliotheken vol theorie ondersteunden de verschillende politieke richtingen. De inzet van de politieke strijd was niets minder dan idealen en de bestemming van de natie. Het was politiek omdat het een echte strijd was, parlementair en buitenparlementair, resulterend in grote betrokkenheid bij verkiezingen en zelfs terreur en oorlog, maar altijd gevoerd op inhoud want op basis van idealen en visie op het algemene belang.
dinsdag 17 maart 2015
It’s the biology, stupid!
Joop besteedt aandacht aan de discussie tussen SGP-voorman Kees van der Staaij en Ingeborg Beugel en Helene Baayen in verband met het voorstel van Van der Staaij om – als tegenwicht tegen de reclames voor vreemdgaan – een campagne te voeren voor trouw blijven:
Uiteraard vraagt de liberaal zich
af waar de SGP zich mee bemoeit, maar het is nu eenmaal kenmerkend voor ‘perfectionistische’
partijen als de SGP dat het een ‘juiste’ moraal wil stimuleren. Het liberalisme
is daarentegen een ideologie van ‘the right’ in plaats van ‘the good’: wat het goede leven
is moet iedereen voor zichzelf uitmaken en de Staat moet zich daar vooral niet
mee bemoeien, maar moet slechts erop toezien dat de mensen zich aan de wet
houden welke wet in wezen slechts probeert te garanderen dat iedereen vrij en
ongehinderd door anderen de door hem of haar gewenste levenswijze kan
genieten.
De onweerstaanbare aantrekkingskracht van het antisemitisme op links
Linkse mensen komen altijd met de ‘zondeboktheorie’
om racisme en antisemitisme te verklaren. Zo kwam ook Timmermans in Buitenhof
weer met het verhaal dat in slechte tijden mensen nu eenmaal helaas naar
zondebokken zoeken en dat ze dan (om wellicht een mysterieuze reden) altijd de
Joden tot mikpunt van hun haat maken. Nu ben ik een groot aanhanger van de zondeboktheorie
van antropoloog Girard, vooral omdat hij naar mijn mening daarmee heel
geloofwaardig het fenomeen van de religie en het in wezen anti-religieuze
karakter van het christendom verklaart (daarover zal ik vast later eens meer
vertellen), maar de zondeboktheorie is niet erg bruikbaar om racisme en
antisemitisme te verklaren. Het verklaart immers niet waarom het altijd de
Joden zijn die worden gehaat. Maar dat vormt precies de aantrekkingskracht ervan
voor links: omdat de zondebok niet nader wordt bepaald kan dat alles zijn zodat
men de echte zorg van links, namelijk de zelf verzonnen ziekte ‘islamofobie’,
kan gelijkschakelen met antisemitisme zodat niemand meer kan ontkennen dat ook
islamofobie iets verschrikkelijks is. Maar de twee zaken zijn niet hetzelfde:
ze zijn zelfs elkaars tegenpolen zoals ik zal laten zien. En dan zullen we ook
begrijpen waarom juist linkse mensen altijd zo sterk naar antisemitisme neigen,
ook als ze dat proberen te verbergen achter een antizionisme en ander
Israël-gebash.
Abonneren op:
Posts (Atom)