In
aansluiting op mijn laatste artikel over de ‘pseudowetenschap’ der psychologie
alsmede de huidige viering van Einsteins (algemene) relativiteitstheorie, wil
ik in dit artikeltje enkele basisconcepten van de wetenschapsfilosofie
overbrengen. Ik zal me beperken tot Popper en Kuhn (en een beetje positivisme):
hun theorieën zijn niet alleen zeer belangwekkend en tevens geschikt om de
waarde van Einsteins werk te verhelderen, maar ook heerlijk om te vertellen
omdat ze zo simpel zijn en zich zo goed lenen voor een sterk anekdotisch en
fascinerend verhaal.
zondag 30 augustus 2015
Enige wetenschapsfilosofie in het licht van de viering van 100 jaar relativiteitstheorie
Labels:
Duhem,
Einstein,
Gestalt,
Hegel,
inductieprobleem,
klimaatalarmisme,
klimaatwetenschap,
Kuhn,
Mach,
Marx,
paradigma,
Popper,
positivisme,
psychoanalyse,
wetenschapsfilosofie
maandag 24 augustus 2015
Waarom het feminismedebat metawetenschappelijk moet worden gevoerd
Asha
ten Broeke vindt mij geen serieuze gesprekspartner: volgens haar toont
psychologisch onderzoek aan dat vrouwen en mannen – in tegenstelling tot wat
het plebs gelooft – in eigenlijk niets verschillen en ik lever geen
psychologisch onderzoek dat het tegendeel bewijst. Zoals Melkert op Fortuyn
reageerde, zo reageert Asha op mijn stukjes: “waar zijn uw voetnoten,
‘professor’?”.
vrijdag 21 augustus 2015
De sadistische overheid
Eerst
hadden we de Valkenburgse zedenzaak en nu de Schiedamse zedenzaak. Opnieuw
verbaast het me dat publiek en media helemaal niet stilstaan bij de onrechtsstatelijke
en zonder meer gekke en dubieuze wet waarvoor de klanten terechtstaan. Anders
gezegd: als men vergelijkbare wetten zou maken voor gedragingen die de gemiddelde
Nederlander zou betreffen, dan weet ik wel zeker dat Nederland zou ontploffen
van woede. Alleen omdat het nu slechts een marginale groep van ‘vieze’
hoerenlopers betreft, haalt iedereen onverschillig zijn schouders op bij de
grove ondermijning van de rechtsstaat.
zaterdag 15 augustus 2015
Waarom rechts dom maar links fout is
Waarom
rechts dom is
Politiek wordt wel opgedeeld in levensbeschouwelijke en ethische kwesties (zeg maar zaken betreffende rechten en plichten) aan de ene kant en economische kwesties (zeg maar zaken betreffende generatie en rechtvaardige verdeling van welvaart) aan de andere kant (waarbij het een kenmerk van de moderniteit is dat de economische kwesties de kern van de politiek zijn gaan vormen, hetgeen voor de oude Grieken een ongerijmdheid zou zijn geweest: economie ofwel huishoudkunde is als het ‘huis’ betreffende per definitie privé en dus geen publieke dus politieke zaak, maar al bij de Romeinen werd de keizer dominus, dus ‘heer des huizes’, welke titel daarna ook aan Christus werd gegeven zodat de politiek en zelfs de religie opeens juist over het privédomein ging). Ikzelf ben meer geïnteresseerd in de levensbeschouwelijke en ethische kwesties, zoals de rechtsstaat en de in Nederland verworven liberale vrijheden zoals abortus, euthanasie, drugs, prostitutie en homoseksualiteit. Die kwesties zijn ook toegankelijker voor de leek of zelfs inherent belangwekkend voor de filosoof (de studie van ethiek is een filosofische discipline), terwijl het moeilijk is om met economische kwesties mee te praten als je zelf geen econoom bent.
Politiek wordt wel opgedeeld in levensbeschouwelijke en ethische kwesties (zeg maar zaken betreffende rechten en plichten) aan de ene kant en economische kwesties (zeg maar zaken betreffende generatie en rechtvaardige verdeling van welvaart) aan de andere kant (waarbij het een kenmerk van de moderniteit is dat de economische kwesties de kern van de politiek zijn gaan vormen, hetgeen voor de oude Grieken een ongerijmdheid zou zijn geweest: economie ofwel huishoudkunde is als het ‘huis’ betreffende per definitie privé en dus geen publieke dus politieke zaak, maar al bij de Romeinen werd de keizer dominus, dus ‘heer des huizes’, welke titel daarna ook aan Christus werd gegeven zodat de politiek en zelfs de religie opeens juist over het privédomein ging). Ikzelf ben meer geïnteresseerd in de levensbeschouwelijke en ethische kwesties, zoals de rechtsstaat en de in Nederland verworven liberale vrijheden zoals abortus, euthanasie, drugs, prostitutie en homoseksualiteit. Die kwesties zijn ook toegankelijker voor de leek of zelfs inherent belangwekkend voor de filosoof (de studie van ethiek is een filosofische discipline), terwijl het moeilijk is om met economische kwesties mee te praten als je zelf geen econoom bent.
maandag 10 augustus 2015
De mannelijke wrok en de onderdrukking van de vrouw
Nog
eens een stukje van mij over het feminisme, maar ditmaal wil ik de feministen niet zozeer
bekritiseren maar de vrouwen uitleggen waarom zij worden onderdrukt door
mannen. Ik wil de feministen dus helpen te begrijpen waar het probleem eigenlijk
vandaan komt. En omdat de man er slecht van afkomt, zou je het zelfs als een
feministisch stuk kunnen betitelen.
zaterdag 8 augustus 2015
Nietzsches ethiek achter en voorbij zijn immoralisme
Zoals al aangekondigd bij http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/05/de-mathematisering-van-de-ideeen.html is hier nog de paper over Nietzsche's ethiek die ik tijdens mijn studie schreef.
vrijdag 7 augustus 2015
Een lesje in theodicee en christelijkheid
Kan de christelijke God een mens bevelen zijn kind te doden?*
Een belangwekkende religieuze of theologische kwestie is het Bijbelverhaal van Abraham die van God zijn kind moet offeren. Zeker het christendom ziet God als goed (als moreel goed of als liefde) zodat dan de vraag rijst hoe we zo’n bevel – aangenomen dat God werkelijk dat bevel heeft gegeven – moeten rijmen met het idee dat God goed is. In feite is dit het scherpste geval waarvoor we een theodicee moeten zoeken: in het algemeen wordt gevraagd hoe God al het kwaad in de wereld kan toestaan (met Epicurus' paradox dreigend op de achtergrond) waarop het antwoord er dan meestal op neerkomt dat God niet almachtig is in de zin dat God wel alles kan wat mogelijk is maar dat hij niet het onmogelijke kan (zelfs God kan geen vierkante cirkel tekenen) en dat de ideale wereld helaas onmogelijk is en/of dat hij opzettelijk zijn macht heeft beperkt om de mens het grotere goed van vrijheid te geven waardoor de mens dan wel kan kiezen om kwaad kan doen. Deze uitwegen zijn in Abrahams geval niet meer mogelijk: hier heeft God zijn handen er niet vanaf moeten trekken maar beveelt hij zelf tot het kwade. Is hier een theodicee mogelijk? Ik denk dat we daarvoor moeten onderzoeken wat we eigenlijk bedoelen met ‘God is goed’.
Een belangwekkende religieuze of theologische kwestie is het Bijbelverhaal van Abraham die van God zijn kind moet offeren. Zeker het christendom ziet God als goed (als moreel goed of als liefde) zodat dan de vraag rijst hoe we zo’n bevel – aangenomen dat God werkelijk dat bevel heeft gegeven – moeten rijmen met het idee dat God goed is. In feite is dit het scherpste geval waarvoor we een theodicee moeten zoeken: in het algemeen wordt gevraagd hoe God al het kwaad in de wereld kan toestaan (met Epicurus' paradox dreigend op de achtergrond) waarop het antwoord er dan meestal op neerkomt dat God niet almachtig is in de zin dat God wel alles kan wat mogelijk is maar dat hij niet het onmogelijke kan (zelfs God kan geen vierkante cirkel tekenen) en dat de ideale wereld helaas onmogelijk is en/of dat hij opzettelijk zijn macht heeft beperkt om de mens het grotere goed van vrijheid te geven waardoor de mens dan wel kan kiezen om kwaad kan doen. Deze uitwegen zijn in Abrahams geval niet meer mogelijk: hier heeft God zijn handen er niet vanaf moeten trekken maar beveelt hij zelf tot het kwade. Is hier een theodicee mogelijk? Ik denk dat we daarvoor moeten onderzoeken wat we eigenlijk bedoelen met ‘God is goed’.
maandag 3 augustus 2015
De transcendente afpersing
Naar
aanleiding van dit stukje http://onrust.2fd.eu/2015/05/a-scary-view-on-the-roots-of-anti-semitism/
op de blog van Victor Onrust wil ik opnieuw iets (filosofisch) zeggen over
antisemitisme. Wat daar wordt gesteld is inderdaad een oude theorie en kan door
mij in een meer filosofisch kader worden geplaatst waarbij ik vooral de visie
van Nietzsche zal uiteenzetten zoals met name door Josef Simon in z’n artikel
‘Nietzsche on Judaism and Europe’ is verduidelijkt. Het intrigerende ervan is
dat hieruit volgt dat het jodendom de grootste revolutie in de menselijke
geschiedenis en daarmee ook in zekere zin de grootste ‘bedreiging’ voor de
mensheid heeft bewerkstelligd – waarvoor (dat is: voor de sublieme "grootse morele stijl") Nietzsche de joden overigens alleen
maar bewonderde (“wij artiesten onder de filosofen zijn de joden daarvoor
dankbaar”) maar dat tot ongenoegen van Nietzsche ook de grond van het
antisemitisme vormt.
zaterdag 1 augustus 2015
De religieuze onverdraagzaamheid jegens homoseksualiteit
Alle
drie abrahamische religies hebben met elkaar gemeen dat ze onverdraagzaam
jegens homoseksuelen zijn (met hierin toch ook wel onderlinge verschillen
zoals we zullen zien). Christenen willen geen actieve homo’s voor de klas,
moslims gooien homo’s van daken of hangen ze op en joden moeten ze ook niet
blijkens de recente steekpartij bij de Gay Pride Parade in Jeruzalem (althans de fundamentalisten onder hen). Uiteraard zijn ook veel (conservatieve) ongelovigen tegen homoseksualiteit
of achten ze die inferieur (niet voor niets is ‘homo’ nog altijd een breed gebruikt scheldwoord). Als liberale
atheïst heb ik me altijd afgevraagd waarom iemand intolerant jegens
homoseksualiteit zou zijn: wat kan jou het schelen waar een ander zijn seksueel
plezier aan ontleent (zolang die ander daarvoor niets tegen de wil van derden
doet)? Overigens, veel socialisten achten het homofoob als je persoonlijk liever
geen kussende mannen ziet, maar dat lijkt me doorgeslagen egalitarisme dat (het
recht op) persoonlijke smaak en preferentie miskent: iemand die niet homo is
zal homoseksualiteit onsmakelijk vinden (uiteindelijk is alle seks dus
intimiteit onsmakelijk maar is lust – het verlangen naar intimiteit – een
wonderlijke kracht die afkeer in genot verandert). Een liberaal wil echter zijn
persoonlijke smaak en preferentie niet aan anderen opleggen, zodat de
heteroseksuele liberaal het voor hem onsmakelijke beeld van kussende mannen
tolereert. Zoals bekend waren de oude Grieken allesbehalve homofoob, dus ‘homofobie’
lijkt een typisch kenmerk van de abrahamische religies te zijn. Zeker acht de
Bijbel homoseksualiteit een grote zonde (in het Oude Testament strafwaardig met
de dood en in het Nieuwe Testament meer een doodzonde waardoor de zondaar niet de
hemel in zal gaan bij geen berouw). De felle onverdraagzaamheid of zelfs haat
van joden, christenen en moslims tegen homoseksualiteit kan echter niet
simpelweg worden verklaard op grond van deze Bijbelpassages: er staat van alles
in de Bijbel dat men simpelweg negeert maar op een of andere manier is de
homohaat zo verbonden met het geloof als zodanig dat het om die reden niet kan
worden genegeerd. Ik hoor joden, christenen of moslims echter nooit helder
uitleggen wat hun probleem met homoseksualiteit is (geloof is immers ook gebaseerd op blinde gehoorzaamheid in plaats van filosofisch inzicht), zodat ik zelf een poging
zal wagen om het fenomeen te verklaren.
zaterdag 25 juli 2015
De ongehoorde aanval van Segers (CU) op de rechtsstaat
Het
beeld dat de media vanaf het begin schetsten van de ‘Valkenburgse zedenzaak’ is
dat van een minderjarig meisje dat door een brute pooier werd gedwongen tot
prostitutie en haar klanten als ‘vieze pedo’s’ zijn die erop kickten een
minderjarig, weerloos meisje te verkrachten. Logisch dus dat half Nederland
stond te juichen bij elke zelfmoord onder die tot verdachten gemaakte klanten.
zondag 19 juli 2015
Het postmaterialisme van GroenLinks
Er
is al veel geschreven over de ‘intellectuele leegte’ bij links vanwege de val
de Muur – en daarmee het failliet van het communisme – en de in het Westen reeds
gerealiseerde verzorgingsstaat. Ook heeft links enorm gefaald inzake de
groeiende onvrede over het Europese project dat geen democratie lijkt te kunnen
verdragen: links heeft het in wezen liberale project van de EU omarmd vanwege
haar geloof in samenwerking in plaats van (de liberale) competitie (het
liberalisme heeft echter de grenzen simpelweg afgeschaft om grote
internationaal opererende bedrijven meer winsten te kunnen laten maken) en
heeft tegenstanders – zoals te doen gebruikelijk bij links – tot
nationalistische nazi’s gedemoniseerd zodat men niet meer op haar schreden kan
terugkeren (de ironie is dat juist de nazi’s een zeer vergelijkbare “noodzaak”
tot een ‘verenigd’ Europa te berde brachten als bv. D’66 dat nu doet: vanwege
de opkomende supermachten – nu onder meer China en toen de VS en de Sovjet-Unie
– kan Europa alleen ‘overleven’ als het zich verenigt (onder een dominerend
Duitsland) want ‘kleintjes worden opgegeten door de groten’ en ‘samen staan we
sterk’ (het adagium van het fascisme); het verschil is slechts dat de tanks zijn
vervangen door de euro). Toch is er een nieuw links elan mogelijk en Jesse
Klaver lijkt die te hebben gevonden, al lijkt dat meer een intuïtie van hem te zijn (en
de historische kern van GroenLinks überhaupt) dan de uitkomst van een
analyse. Sowieso lijken de huidige politici en het Nederlandse volk nauwelijks
nog op de hoogte van de ideologische, filosofische en historische context van
hun opvattingen (hetgeen overigens ook historisch past bij het Nederlandse
‘postpolitieke’ poldermodel dat weinig ruimte geeft aan ideologieën) en ik zie
het als mijn bijdrage aan het publieke debat om hetgene wat politici zeggen en
doen te verklaren door ze in de juiste ideologische, filosofische en
historische context te plaatsen. Wat het standpunt van Jesse Klaver en dat van
zijn partij GroenLinks kenmerkt is dat de economie en geld er niet toe doen,
zoals met name Jesse Klaver heel sterk naar voren brengt, hetgeen politicologen
‘postmaterialisme’ noemen. Ik zal het hoe en waarom van dat postmaterialisme
uitleggen.
zaterdag 11 juli 2015
De intellectuele lafheid van het feminisme
Elke
intellectueel die een feministe hoort zeggen dat mannen en vrouwen fundamenteel
gelijk zijn, zal de vraag stellen: ‘Maar hoe zit het dan met de biologie die
hele bibliotheken vol heeft staan met wetenschappelijk bewijs van fundamentele
ongelijkheid tussen man en vrouw?’ Ik heb het dan niet zozeer over de controversiële neurologische kwestie van verschillende hersenen (waarbij vanwege de plasticiteit van de hersenen eventuele verschillen altijd ook verworven kunnen zijn) maar de simpele observatie dat andere dieren, waaronder ook de mensapen die het meest op ons lijken, hele duidelijke verschillen laten zien tussen het gedrag van mannetjes en van vrouwtjes die 'heel toevallig' ook precies de verschillen zijn in mannelijk en vrouwelijk gedrag bij de mens. Zo kent Nederland bv. Asha ten Broeke van haar kruistocht tegen verschillend speelgoed voor jongens en meisjes omdat volgens haar daarmee jongens en meisjes de verschillen in rolpatronen wordt aangeleerd in plaats van dat die voorkeuren aangeboren zijn, maar bij apen blijken de jongens ook vrijwel alleen maar met auto's en de meisjes vrijwel alleen met poppen te willen spelen als men auto's en poppen in de groep gooit terwijl daar toch geen culturele beïnvloeding kan meespelen. Voor zover ik weet ‘lossen’ feministen dit
probleem op door deze vraag c.q. de waarnemingen van de biologie gewoonweg te negeren. Dat is uiteraard
een laffe en intellectueel onbevredigende oplossing en de reden waarom geen
enkele intellectueel het gelijkheidsfeminisme serieus kan nemen (er is
overigens ook een postmodern differentiatiefeminisme dat juist uitgaat van
fundamentele verschillen tussen man en vrouw maar daar hoor je weinig over en
alle feministen die in de media en politiek verschijnen blijken nog ouderwetse
gelijkheidsfeministen). Wil het gelijkheidsfeminisme serieus genomen worden,
dan zal het uiteindelijk de moed zien te vergaren een heldere en consistente positie
in te nemen ten opzichte van de biologie. Logischerwijs kan het daarbij kiezen
uit twee mogelijkheden:
zaterdag 27 juni 2015
Over biologie als tautologie en het christendom als haar ontkenning
In
het eerdere artikel over het verschil tussen mannen en vrouwen (http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/04/bonobos-mensen-en-de-oorlog-tussen-de.html)
schreef ik dat wat feministen zoals Asha ten Broeke beweren “in strijd is met
alle meest fundamentele denk- en ervaringswetten”. Misschien is het goed om nog
eens te verhelderen wat ik daarmee bedoel. Zoals ik zal laten zien is wat deze
feministen beweren namelijk niet alleen in strijd met alle biologische feiten,
maar ook met de wetten der logica want een boeiend aspect van de biologie is
dat wat zij vindt in hoge mate logisch noodzakelijk is: in zekere zin is de
biologie ‘tautologisch’ (eigenlijk: analytisch) en haar feiten niet contingent
maar noodzakelijk (zoals overigens Aristoteles ook meende). Ook zal ik in dit
verband laten zien dat het eveneens geen toeval is dat christenfundamentalisten
en de meeste socialisten/feministen het vaak roerend eens zijn (zoals bv. in hun
opvatting dat prostitutie zou moeten worden verboden en hun – al dan niet
impliciete – ontkenning van de evolutie en haar bekendste theorie): de reden
daarvoor is niet het hoefijzermodel (extreem-rechts en extreem-links komen samen)
maar de christelijke en daarmee de (logica- en) natuurontkennende kern van het
socialisme zodat de twee ideologieën in wezen identiek zijn (zoals reeds
Nietzsche niet moe werd te benadrukken).
zaterdag 13 juni 2015
Enkele filosofische overpeinzingen met betrekking tot muziek
De
oorsprong en wezen van muziek
Muziek is zonder twijfel de meest bijzondere kunstvorm: waarom zouden geluiden zonder betekenis (zoals woorden en beelden betekenis hebben) ons überhaupt kunnen raken en waarom raakt juist muziek ons zelfs zo diep dat – anders dan alle andere kunstvormen – we ons niet eens kunnen voorstellen dat er mensen zijn die geen enkele muziek graag horen (ik weet ook niet of dergelijke mensen überhaupt bestaan anders dan bij wijze van conditionering door bv. iemand telkens te martelen zodra er muziek klinkt). Mijn intuïtieve theorie is dat muziek ons zo diep raakt omdat muziek precies alle betekenis weg laat en zo de diepere waarde van communicatie naar voren haalt: we communiceren niet alleen om bewuste ideeën over te brengen maar ook om ‘verbinding te maken’ en één te worden met de ander. Als men naar een ander luistert, dan volgt men niet alleen zijn verhaal maar ook zijn melodische en ritmische ‘flow’: je beweegt als het ware met de ander mee.
Muziek is zonder twijfel de meest bijzondere kunstvorm: waarom zouden geluiden zonder betekenis (zoals woorden en beelden betekenis hebben) ons überhaupt kunnen raken en waarom raakt juist muziek ons zelfs zo diep dat – anders dan alle andere kunstvormen – we ons niet eens kunnen voorstellen dat er mensen zijn die geen enkele muziek graag horen (ik weet ook niet of dergelijke mensen überhaupt bestaan anders dan bij wijze van conditionering door bv. iemand telkens te martelen zodra er muziek klinkt). Mijn intuïtieve theorie is dat muziek ons zo diep raakt omdat muziek precies alle betekenis weg laat en zo de diepere waarde van communicatie naar voren haalt: we communiceren niet alleen om bewuste ideeën over te brengen maar ook om ‘verbinding te maken’ en één te worden met de ander. Als men naar een ander luistert, dan volgt men niet alleen zijn verhaal maar ook zijn melodische en ritmische ‘flow’: je beweegt als het ware met de ander mee.
zondag 7 juni 2015
Het einde van de wiskunde: doorbraken in de getaltheorie en het bewijsprobleem
Onderstaande is een tekst die ik in 2013 op filosofie.be heb geplaatst (http://filosofie.be/blog/porphyrios/3544/doorbraken-in-de-getaltheorie-en-het-bewijsprobleem/), maar ik besloot om 'm ook hier te plaatsen in verband met een tweet over de grenzen van de fysica hetgeen mij eraan herinnerde dat we in een bijzondere tijd leven waarin op zo ongeveer alle terreinen het einde is betoogd door iemand: het
einde van de wetenschap (bv. door Horgan), het einde van de geschiedenis
(Hegel, Marx, Fukuyama), het einde van de mens (Foucault), het einde van de filosofie
(Rorty), het einde van het denken (Finkielkraut), het einde van de vooruitgang
(Stent), het einde der natuurkunde (Lindley), het einde van de kunst (Hegel, Seubold),
etc. En toen herinnerde ik me ook onderstaande tekst waarin ik min of meer het einde van de wiskunde betoog (en recentelijk heb ik hier ook uitvoerig het einde van de kunst betoogd), ook al lijkt wiskunde als 'denken wat kan worden gedacht' (wat overigens een typisch moderne opvatting van wiskunde is) - vergelijk trouwens filosofie als 'het denken van het denken' - schier onuitputtelijk. Ikzelf geloof dan ook in al deze 'einde van'-stellingen: niet als een apocalyptisch einde der tijden, maar wel in de zin dat elke ontwikkeling op een gegeven moment is uitgeput dan wel dat de ontwikkelde complexiteit zo groot is geworden dat we de greep erover kwijt raken zodat het systeem in chaos en onvoorspelbaarheid vervalt (men kan hier de chaostheorie invoegen) en gedoemd lijkt in te storten waarna we opnieuw de beschaving moeten opbouwen op basis van veel simpelere en meer natuurlijke regels (men kan hier de ideologie van het anarchisme invoegen). Hiervan lijkt ook sprake in ons economisch-financieel systeem (supercomputers op de beurs kopen en verkopen in nanoseconden en niemand heeft nog controle over het geheel) en de effecten ervan op het klimaat. We hebben onze productiviteit tot haar uiterste eindpunt gebracht - zowel qua denken als qua economische productie - en zo een kantelpunt in ons bestaan op Aarde bereikt.
PS. Op filosofie.be ben ik kort actief geweest en heb daar toen 21 artikelen geplaatst: http://filosofie.be/blog/4144/porphyrios/.
PS. Op filosofie.be ben ik kort actief geweest en heb daar toen 21 artikelen geplaatst: http://filosofie.be/blog/4144/porphyrios/.
vrijdag 5 juni 2015
Het fenomeen Islamitische Staat (verklaard)
De snelle en schijnbaar onstuitbare
opmars van de Islamitische Staat (IS) is een fenomeen, niet alleen omdat IS zo
wreed is, maar ook omdat niemand deze opmars voor mogelijk hield. Dus hoe is
dit eigenlijk mogelijk? En wat is IS eigenlijk?
donderdag 4 juni 2015
De filosofie van de gedwongen prostitutie
Op 3 juni 2015 kraakten de wetenschappers
verbonden aan het Centre for Information & Research on Organised Crime
(Ciroc), in dit geval een samenwerkingsverband tussen de UU en de EUR, de
sluiting van alle bordelen aan het Zandpad te Utrecht op grond van wat elk kind
al kon zien aankomen voor de sluiting: door honderden prostituees uit hun
veilige, elke dag met camera’s, politie en hulpverleners bewaakte, werkplekken
te gooien om ze zo naar minder veilige werkplekken te dwingen,
speel je de mensenhandel alleen maar in de kaart (het idee was
misschien dat de prostituees zouden stoppen, maar de huren moeten wel worden
betaald en als ZZP’er krijgen prostituees geen WW als ze op straat zijn gezet). De gemeente en de politie
hebben in feite geen idee waar de vrouwen gebleven zijn (dat interesseert ze
ook niet), maar de wetenschappers weten dat de vrouwen nu vaak illegaal moeten
zijn gaan werken en er zowel fysiek als financieel slechter aan toe zijn: http://destadutrecht.nl/geen-categorie/sluiting-zandpad-was-ondoordacht-en-overhaast/. De titel van het
rapport heeft dan ook als titel: “Bordelen sluiten is ogen sluiten”.
zondag 31 mei 2015
De mathematisering van de Ideeën
Mijn blog heeft nauwelijks
bezoekers, maar blijkbaar wordt een enkele keer toch een artikeltje gelezen.
Tot mijn verbazing is de reactie dan dat het stuk ‘moeilijk’ is terwijl degene
die het moeilijk vond nota bene op een universiteit doceert dus gewend moet
zijn de moeilijkste teksten te lezen. Misschien schrijf ik gewoon slecht – dat kan
natuurlijk ook, maar ikzelf vind, zoals ik al eerder heb gezegd, dat ik me op
deze blog van mijn popiejopie-kant laat zien met populaire onderwerpen zoals
politiek en kunst en een toegankelijke, columnachtige stijl zonder bronvermelding e.d. (welke stijl ook
voor mij prettig is omdat het me zo weinig tijd kost artikeltjes te schrijven).
Voor de grap heb ik eens naar een paper gekeken die ik als bachelorstudent
schreef en het verbaasde me eigenlijk zelf hoeveel filosofische kennis,
diepgang en waarschijnlijk ook ‘moeilijkheid’ ik inmiddels ben kwijtgeraakt.
Misschien is het aardig om zo’n paper hier te plaatsen om mezelf zo ook eens
van mijn ‘serieuze’ kant te laten zien (waarbij ik dan wel helaas van mijn
voetnoten eindnoten heb moeten maken – ikzelf heb een hekel aan eindnoten omdat
die de tekst moeilijk leesbaar maken omdat je telkens heen en weer naar het
eind toe moet - en waarbij onder meer het inspringen bij de citaten overigens niet correct is overgekomen maar daar komen jullie wel uit). Deze paper gaat over de metafysica van Plato, zodat het
onderwerp belangwekkend is voor eenieder die in filosofie is geïnteresseerd:
wat mij betreft begint de filosofie met de voorsocratici zoals Pythagoras,
culminerend in Plato, en eindigt die in de 19de eeuw met onder meer
Hegel, culminerend in Nietzsche. Van alle filosofen moet je mijns inziens in
ieder geval met name Plato en Nietzsche - als zeg maar de alfa en de omega van een denktraditie - hebben begrepen als je iets van
filosofie wilt begrijpen (en ik geloof dat hier al een groot struikelblok ligt
voor de gemiddelde filosofiestudent). Over Nietzsche’s ethiek heb ik ook een paper
geschreven waarvan mijn docent erg onder de indruk was, dus misschien ga ik die
ook nog hier posten.
donderdag 28 mei 2015
Schrijvers en lezers
Ik begrijp niets van lezers. Ikzelf
hou niet van lezen, want ik schrijf veel liever. Voor mij is lezen een
noodzakelijk kwaad: om te kunnen schrijven, moet ik ideeën aangereikt krijgen
die ik kan jatten gebruiken of tegenspreken en daarvoor moet ik helaas
af en toe toch wat lezen. Mijn geest is – zoals elke geest die is als we de ‘tabula
rasa’-filosofen moeten geloven – als een machine die grondstof, dus input, nodig
heeft om te kunnen werken en ideeën te vormen. Daar staat dan wel tegenover dat
mijn geest een goede, productieve machine is: zodra ik iets lees dan gaan alle
radartjes bij mij werken, dan maak ik het gelezene me ‘eigen’, integreer ik het
in mijn totale wereldbeeld en voor ik het zelf weet heb ik weer een nieuw
epistel als product dus output geschreven als het resultaat van dit creatief
proces. Lezen is voor mij zeer inspirerend maar daarom ook erg vermoeiend.
woensdag 27 mei 2015
Hells Angels, Marokkanen en de bedreiging van de rechtsstaat
Op twitter reageer ik vaak op
gebeurtenissen en tweets door naar mijn artikelen hier te linken. Uiteraard doe
ik dat in de hoop om publiek naar deze blog te trekken, maar je kunt omgekeerd in die
actuele gebeurtenissen of tweets ook bevestigingen zien van wat ik hier al in mijn
artikelen schreef. Zo las ik dat de minister van V&J, Van der Steur, ten strijde trekt tegen de
Outlaw Motorcycle gangs (OMG’s) want hij laat “de rechtsstaat niet bedreigen”.
Maar in werkelijkheid is het Van der Steur zelf die de rechtsstaat bedreigt. Net
als zijn voorganger Opstelten wil Van der Steur alles wat hem niet zint “keihard
aanpakken”, hetgeen helaas altijd wel ten koste van de rechtsstaat gaat maar
dat maakt hem of de meerderheid van de Nederlanders niet uit: als ‘kleine’,
gedegenereerde mensen verlangen we naar veiligheid (en comfort) en willen
daarvoor graag al onze vrijheid inleveren (in tegenstelling tot de ‘echte’ mens
die naar zijn wezen – dat is de vrijheid – leeft en liever sterft dan dat hij in
een fluwelen slavernij wordt geleefd). Dit is zo’n voorbeeld dat bevestigt wat
ik http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/04/de-vernedering-van-de-rechtsstaat-en-de.html
al schreef. Zoals ik daar schrijf is de rechtsstaat een liberale liefhebberij
en is het conservatisme (en z'n ‘zwijgende meerderheid’) sowieso tegen de
rechtsstaat (omdat men orde en veiligheid belangrijker vindt dan de vrijheid en rechten die door de rechtsstaat worden beschermd), maar dat maakt het wel tot een gotspe dat nota bene een zeer
conservatieve minister meent de rechtsstaat te beschermen. Criminele motorclubleden overtreden de wet maar de steevast zeer conservatieve ministers van Veiligheid en Justitie treden telkens de rechtsstaat met voeten.
maandag 25 mei 2015
De vrijheidslezing van A.H.J. Dautzenberg: over waanzin en nationalisme
Inleiding
Joop.nl heeft de tekst van de vrijheidslezing die de schrijver Dautzenberg op vrijdag 22 mei 2015 uitsprak ook op de eigen website gepubliceerd: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32319_de_waanzin_schuilt_in_de_massa/
Wat opvalt aan de lezing is – zoals ook anderen op Joop.nl opmerken – dat Dautzenberg goede punten aanvoert maar die verschillende punten onnavolgbaar verbindt, alleen maar om tot de bekende linkse conclusies c.q. het bashen van de PVV (en de VVD als 'partner in crime') te kunnen komen, welke conclusies logisch gezien dan ook volstrekt willekeurig zijn hetgeen het uiteindelijk tot een buitengewoon zwak verhaal maakt. Met name de reageerder Pepijn Nostrinite slaat de spijker op de kop met zijn reactie:
Joop.nl heeft de tekst van de vrijheidslezing die de schrijver Dautzenberg op vrijdag 22 mei 2015 uitsprak ook op de eigen website gepubliceerd: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32319_de_waanzin_schuilt_in_de_massa/
Wat opvalt aan de lezing is – zoals ook anderen op Joop.nl opmerken – dat Dautzenberg goede punten aanvoert maar die verschillende punten onnavolgbaar verbindt, alleen maar om tot de bekende linkse conclusies c.q. het bashen van de PVV (en de VVD als 'partner in crime') te kunnen komen, welke conclusies logisch gezien dan ook volstrekt willekeurig zijn hetgeen het uiteindelijk tot een buitengewoon zwak verhaal maakt. Met name de reageerder Pepijn Nostrinite slaat de spijker op de kop met zijn reactie:
“Een mooie en ware verzameling van
feiten. Helaas zijn de verbanden ertussen slechts eigen interpretaties en
overtuigingen. Gaandeweg lees je de politieke overtuiging van de auteur en
glijdt het stuk weg van een bijna wetenschappelijk en objectieve waarneming
naar subjectieve aannames en politieke standpunten. Dat is wel zonde. Een
ketenredenering kan zo tot de gekste conclusies leiden.”
In feite laat Dautzenberg zien dat
hij zijn opinie vormt over zaken waar hij geen verstand van heeft en om die
reden de verkeerde verbanden legt, zoals ik zal laten zien.
maandag 18 mei 2015
Alle moderne kunst is romantisch en christelijk - een filosofische reflectie op moderne kunststromingen
Inleiding
Volgens de 19de eeuwse filosofen als Kant en Hegel – al verbind en simplificeer ik hier uiteraard wel hun opvattingen – is in wezen alle kunst ofwel klassiek, welke kunst typisch heidens is, ofwel romantisch, welke kunst typisch christelijk is. Volgens Hegel vormde de klassieke kunst het hoogtepunt van de kunstontwikkeling omdat zij het artistieke ideaal van eenheid van lichaam en geest (of object en subject) volmaakt realiseerde en is de romantische kunst die er (als een soort antithese) op volgde en die al in de middeleeuwen zou zijn ontstaan, het natuurlijke einde van de kunst omdat hier – onder invloed van het christendom – de geest het lichaam heeft overwonnen en zij daarmee de (artistieke) vrijheid volledig heeft gerealiseerd, resulterend in onder meer fantasie en poëzie als ultieme uitdrukking. Op de romantische kunst kan er nog slechts de uitdrukking van het geestelijke in haar eigen vorm dus in de vorm van de gedachte – de filosofie – volgen, zodat daarmee de zelfontwikkeling van de geest in een zuiver zelfbewustzijn is voltooid omdat het dan niet meer de omweg van haar uitdrukking in het lichamelijke dus het externe, dat de kunst kenmerkt, nodig heeft. Maar na de Romantiek is de kunst natuurlijk niet opgehouden te bestaan en zich te ontwikkelen. Evengoed denk ik dat Hegel gelijk heeft: wat wij ‘moderne’ kunst noemen is in wezen slechts de verdere ontplooiing van de Romantiek (en dus van het christendom in de kunst). Eerst zal ik een uiteenzetting geven van wat klassiek en romantisch van elkaar onderscheiden – waarbij ik hen aan Kants esthetische categorieën van het schone vs. het sublieme verbind – en daarna zal ik de belangrijkste moderne kunststromingen kort beschouwen.
Volgens de 19de eeuwse filosofen als Kant en Hegel – al verbind en simplificeer ik hier uiteraard wel hun opvattingen – is in wezen alle kunst ofwel klassiek, welke kunst typisch heidens is, ofwel romantisch, welke kunst typisch christelijk is. Volgens Hegel vormde de klassieke kunst het hoogtepunt van de kunstontwikkeling omdat zij het artistieke ideaal van eenheid van lichaam en geest (of object en subject) volmaakt realiseerde en is de romantische kunst die er (als een soort antithese) op volgde en die al in de middeleeuwen zou zijn ontstaan, het natuurlijke einde van de kunst omdat hier – onder invloed van het christendom – de geest het lichaam heeft overwonnen en zij daarmee de (artistieke) vrijheid volledig heeft gerealiseerd, resulterend in onder meer fantasie en poëzie als ultieme uitdrukking. Op de romantische kunst kan er nog slechts de uitdrukking van het geestelijke in haar eigen vorm dus in de vorm van de gedachte – de filosofie – volgen, zodat daarmee de zelfontwikkeling van de geest in een zuiver zelfbewustzijn is voltooid omdat het dan niet meer de omweg van haar uitdrukking in het lichamelijke dus het externe, dat de kunst kenmerkt, nodig heeft. Maar na de Romantiek is de kunst natuurlijk niet opgehouden te bestaan en zich te ontwikkelen. Evengoed denk ik dat Hegel gelijk heeft: wat wij ‘moderne’ kunst noemen is in wezen slechts de verdere ontplooiing van de Romantiek (en dus van het christendom in de kunst). Eerst zal ik een uiteenzetting geven van wat klassiek en romantisch van elkaar onderscheiden – waarbij ik hen aan Kants esthetische categorieën van het schone vs. het sublieme verbind – en daarna zal ik de belangrijkste moderne kunststromingen kort beschouwen.
vrijdag 15 mei 2015
Wie redt ons van de zesjescultuur?
Joop.nl houdt ervan de wereld op
z’n kop te zetten. Ditmaal betoogt docent en columnist Pascal Cuijpers dat –
samengevat – we in een prestatiecultuur leven (we “moeten uitblinken” en
“gewoon zijn” is een “ongeaccepteerd gegeven geworden”) waarbij
staatssecretaris Dekker “met het oog op de kenniseconomie” “niet schroomt om te
investeren in de top der excellentie” “ten koste van de grote massa onder de
metaforische wateroppervlakte”: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/32158_de_nationale_grootheidswaan_van_het_moeten_uitblinken/. Niet alleen lees
ik hier een hoop onzin (en slecht Nederlands) maar er worden ook allerlei zaken
door elkaar gegooid die niets met elkaar te maken hebben. In werkelijkheid zijn
we afgegleden naar een bedroevende ‘zesjescultuur’ en dienen getalenteerden
juist meer mogelijkheden tot zelfontplooiing te krijgen.
zondag 10 mei 2015
Ex Machina: filmrecensie en uiteenzetting over kunstmatige intelligentie
Onderstaande is mijn filmrecensie van de film 'Ex Machina' (http://www.moviemeter.nl/film/98608) die momenteel in de bioscopen draait. Omdat het niet alleen een recensie maar ook vooral een uiteenzetting over kunstmatige intelligentie - het onderwerp van de film - is, heb ik besloten om het niet alleen op moviemeter.nl maar ook op deze blog te plaatsen.
zaterdag 9 mei 2015
Over drugs- en prostitutiebeleid: waarom links en rechts elkaar nooit zullen overtuigen
Inleiding
Wat mij altijd opvalt inzake de politieke discussies over drugs- en prostitutiewetgeving is dat de argumenten voor en tegen legalisatie in beide gevallen identiek zijn, maar dat links het desondanks presteert om bij beide kwesties de tegengestelde positie in te nemen op grond van de tegengestelde argumenten zodat links op het ene dossier precies de argumenten hanteert die het op het andere dossier verwerpt. Maar dit leert ons veel over de aard van politiek (en een wezenlijk verschil tussen links en rechts überhaupt), zoals ik met onderstaande analyse van de politiek inzake drugs- en prostitutiebeleid wil laten zien.
Wat mij altijd opvalt inzake de politieke discussies over drugs- en prostitutiewetgeving is dat de argumenten voor en tegen legalisatie in beide gevallen identiek zijn, maar dat links het desondanks presteert om bij beide kwesties de tegengestelde positie in te nemen op grond van de tegengestelde argumenten zodat links op het ene dossier precies de argumenten hanteert die het op het andere dossier verwerpt. Maar dit leert ons veel over de aard van politiek (en een wezenlijk verschil tussen links en rechts überhaupt), zoals ik met onderstaande analyse van de politiek inzake drugs- en prostitutiebeleid wil laten zien.
Abonneren op:
Posts (Atom)