vrijdag 17 november 2017
Betrokkenheid
Gelukkig
heb ik weinig met (huis)artsen en tandartsen te maken maar zelfs die sporadische
contacten hebben mij steeds wantrouwender ten aanzien van deze groep professionals
gemaakt.
donderdag 9 november 2017
Eigendom is diefstal!
Een discussie tussen een journalist/politicus, een wetenschapper met
activistisch trekje en een kapitalist
zondag 29 oktober 2017
Was will das Weib?
Campagnes
tegen seksuele intimidatie, zoals laatstelijk met #metoo, zijn uitstekende
initiatieven. Tegelijk bekruipt mij altijd een gevoel van onbehagen als ik
vrouwen c.q. feministen hoor spreken over de mannen in dergelijke campagnes:
wij mannen begrijpen weliswaar niets van vrouwen maar omgekeerd bemerk ik bij
dergelijke vrouwen en campagnes ook een diep onbegrip van vrouwen inzake de man
of eigenlijk inzake de complexiteit en getroubleerdheid van de
man/vrouw-verhouding. Steevast wordt de zaak zo helder als glas voorgesteld
(bv. “Het is heel simpel: als de vrouw het fysieke contact niet wil dan is het
foute boel”). De visie die uit dergelijke vrouwen en campagnes spreekt is in
wezen een typisch linkse visie, waarmee ik bedoel: uiterst abstract,
gesimplificeerd, geïdealiseerd en utopisch. Met andere woorden: je hoeft niet
heel cynisch te zijn om in te zien dat zodra deze ideeën ook maar enigszins de
werkelijkheid raken, ze als zeepbellen uit elkaar zullen spatten. Zodat ik
voorspel dat zo’n #metoo-campagne geen enkel (blijvend) effect zal sorteren.
Precies omdat ik wel wil dat zo’n campagne effect sorteert, vind ik het
belangrijk om te laten zien dat de werkelijkheid – de weerbarstige praktijk –
allesbehalve zo helder als water is maar eerder zo troebel als modder. Wil de
relatie tussen mannen en vrouwen verbeteren, dan zullen we een heel stuk
genuanceerder en dieper over de kwestie moeten nadenken dan er nu gebeurt of
zelfs wordt toegestaan bij de #metoo-campagne.
dinsdag 17 oktober 2017
Het verschil tussen veiligheid en rechtvaardigheid
Zoals
ik m’n recente artikeltje (http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2017/10/een-liberaal-theologische-verdediging.html)
schreef is het ideaal dat gedetineerden pas vrijkomen als ze geen gevaar meer
vormen voor de samenleving omdat ze hun leven hebben gebeterd. Ook in de NRC
wordt nu door drie professionals betoogd dat dat het nieuwe paradigma moet
vormen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/16/straf-anders-en-breng-recidive-daarmee-omlaag-13524963-a1577462
zaterdag 14 oktober 2017
Een liberaal-theologische verdediging van het Nederlandse recht
Inleiding
Telkens
als er een verschrikkelijke misdaad wordt gepleegd staat met name rechts
Nederland op z’n achterste benen te eisen dat de dader nooit meer vrijkomt (als
die dader al niet een gruwelijke marteldood moet sterven) en als het een
recidivist betreft is de woede en onbegrip over ons rechtssysteem helemaal niet
meer te peilen (‘welke idiote rechter heeft deze man ooit vrijgelaten?’). Al
zal iedereen de emotie van woede begrijpen heeft rechts kennelijk veel moeite
om de zaken rationeel in plaats van emotioneel te bekijken want ons
rechtssysteem zit beslist rationeel, doordacht en deugdelijk in elkaar. Ik denk
dat links hier gelijk heeft als het spreekt over de ‘onderbuikgevoelens’ van
rechts. Sterker, rechts lijkt op het gebied van rechtspraak veel meer te neigen
naar het islamitisch recht dan naar het christelijk-seculier recht, zodat het
in die zin wonderlijk is dat juist rechts zo’n weerzin heeft tegen de islam.
Maar het helpt niet om de rechtse geluiden alleen maar af te keuren: het is
denk ik sowieso hoog tijd geworden dat het bestaande ‘softe’ rechtssysteem eens
wordt uitgelegd en zelfs verdedigd welke taak ik hier op me neem (uiteraard op
mijn – filosofische – manier die aldus heel wat dieper zal gaan dan de
juridisch-politieke discussies die momenteel volop worden gevoerd). Daarbij zal
ik overigens ook linkse opvattingen bekritiseren wanneer ik een draai maak van
het recht naar de biologie (om van daaruit weer terug te keren naar het recht).
Bovenal zal ik laten zien hoe het huidige, liberale rechtssysteem voortkomt uit
onze joods-christelijk-humanistische traditie en waarom die traditie in ere
moet worden gehouden met – jawel – als consequentie dat zelfs de ergste
misdadigers een tweede kans verdienen.
zaterdag 23 september 2017
Een verdediging van het liberalisme tegen Dennis Bos en Antifa
Dennis
Bos verdedigt als expert van radicaal-links zijn studieobject Antifa op allerlei platformen. Laatstelijk
deed hij dat in Nieuwsuur hetgeen veel verontwaardiging gaf. Nu weet Dennis Bos
ook wel dat zijn verdediging van Antifa en andere radicaal-linkse groepen
controversieel want antiliberaal is: vooraf merkte hij dan ook op dat weliswaar
volgens het liberalisme al het geweld, ongeacht of dat van de rechter- of
linkerzijde komt, even onwenselijk is. Vervolgens gaf hij twee beweegredenen
van Antifa om toch geweld te gebruiken (en daarmee impliciet het liberalisme te
verwerpen): om te voorkomen dat extreem-rechts aan de macht komt (door te
voorkomen dat extreem-rechts zich kan organiseren) en dan opnieuw een genocide
pleegt en bij wijze van zelfverdediging tegen het reeds bestaande geweld van
extreem-rechts tegen bv. moslims.
donderdag 31 augustus 2017
Tegenartikel tegen 'Baudet is een nazi'
De
uitdrukking ‘linkse hobby’ is genoegzaam bekend: Wilders gebruikte ‘m om zaken
als kunstsubsidie te bekritiseren. De grootste linkse hobby is volgens mij het
speuren naar overeenkomsten tussen gehate (rechtse) politieke tegenstanders met
de nazi’s om bij elke overeenkomst triomfantelijk te roepen dat de rechtse
tegenstander is ‘ontmaskerd’ als nazi. En blijkbaar is dan de discussie ‘gewonnen’.
Waardoor dat einde van de discussie dan precies wordt bewerkstelligd blijft echter
altijd onopgehelderd: heeft men er vertrouwen in dat de achterban van de
rechtse politicus zich van hem zal afkeren, nu deze is ontmaskerd als nazi, of heeft
men er vertrouwen in dat er wel een Volkert zal opstaan die zal afrekenen met
deze ‘nazi’? In de praktijk stopt de discussie natuurlijk niet, maar nu de
rechtse politicus is ontmaskerd als nazi wordt wel de hele linkse achterban
impliciet opgeroepen om alle discussie te staken en de nazi en zijn achterban
voortaan alleen nog maar vuil aan te kijken en – als men op Twitter zit – alle
sympathisanten van de nazi onmiddellijk te blocken. Met een nazi en z’n aanhang
wil men als superieur ‘Gutmensch’ immers niets te maken hebben.
donderdag 29 juni 2017
Waarom de echte christenen van D66 geen regering zouden moeten vormen met de duivelaanbidders van de ChristenUnie
Inleiding
Met
betrekking tot de coalitiebesprekingen tussen het ‘motorblok’ (VVD, CDA en D66)
en de ChristenUnie gaat het in de media slechts over de medisch-ethische
kwesties als eventuele struikelblok en meer in het bijzonder over wat het
‘progressieve’ D66 op dit punt allemaal zou willen – verruiming euthanasie, onderzoek met
embryo’s e.d. – en dat bij de ‘conservatieve’ ChristenUnie op bezwaren zal
stuiten en is er opvallenderwijs geen aandacht voor wat de ChristenUnie in zedelijk-reactionaire
zin allemaal wil – simpel gezegd is dat het volledig terugdraaien van de
seksuele revolutie – zodat het ook een raadsel is in hoeverre D66 dat op zijn
beurt zal gaan blokkeren. Ik denk echter dat wat de ChristenUnie allemaal wil terugdraaien meer discussie verdient dan wat D66 wil bij wijze van vooruitgang, want is het niet vooral een brede maatschappelijke discussie waard of we de seksuele revolutie geruisloos moeten laten afvoeren? En wie zijn hier eigenlijk de echte christenen? Ik heb wat ik hier ga zeggen al vaker gezegd in
artikeltjes en/of tweets een of andere vorm, maar nu de ChristenUnie in de
regering dreigt te komen en hooguit D66 dwars gaat liggen, wil ik nogmaals
uiteenzetten waarom ik denk dat de gangbare ‘framing’ van dit conflict –
christenen (ChristenUnie) vs. seculieren (D66) – op z’n minst misleidend is. Op
basis van de inzichten van onder meer Nietzsche en Girard geloof ik dat je kunt
stellen dat juist D66 de ware christenen zijn en de ChristenUnie fundamenteel
antichristelijk in zijn vermenging van moraal en politiek.
zaterdag 20 mei 2017
Mijn feministische heldin: Simone de Beauvoir (toen het feminisme nog een serieus te nemen stroming was)
Feminisme
kent verschillende golven en vormen. Kort door de bocht kan men denk ik de volgende
bewegingen en opvattingen onderscheiden.
Vanaf
het einde van de 19de eeuw kwam de eerste feministische golf op bij
wijze van de in wezen liberale eis dat mannen en vrouwen gelijke rechten moeten
krijgen, resulterend in met name de uitbreiding van het kiesrecht zodat ook
vrouwen mogen stemmen en gekozen kunnen worden in politieke functies. Vrijwel
iedereen in het Westen onderschrijft inmiddels deze vrouwenemancipatie: hooguit religieuze
fanatici verzetten zich ertegen, zoals in Nederland de SGP nog een beetje, en
precies hier ligt ook een grote zorg van velen met betrekking tot de groeiende
invloed van de islam in het Westen.
vrijdag 28 april 2017
Casanova, Don Juan en de femme fatale (een decadent relaas over seksuele roofdieren)
“In my study of
communist societies, I came to the conclusion that the purpose of communist
propaganda was not to persuade or convince, not to inform, but to humiliate;
and therefore, the less it corresponded to reality the better. When people are
forced to remain silent when they are being told the most obvious lies, or even
worse when they are forced to repeat the lies themselves, they lose once and
for all their sense of probity. To assent to obvious lies is...in some small
way to become evil oneself. One's standing to resist anything is thus eroded,
and even destroyed. A society of emasculated liars is easy to control. I think
if you examine political correctness, it has the same effect and is intended
to.”
(Theodore Dalrymple)
Inleiding
Nergens
liggen de leugens er zo dik bovenop en daarmee is nergens de totalitaire dwang
zo sterk als in de linkse subdiscipline van het (gelijkheids)feminisme.
vrijdag 21 april 2017
De terroristische rechtvaardiging van terreur
Terreuraanslagen
door moslims beheersen al een tijdje het nieuws in het Westen. Maar met het
fenomeen van terrorisme zijn we langer vertrouwd, nu terrorisme in wezen bijna
een typisch Westerse traditie is: alleen werden ze voorheen vooral door
anarchisten en andere extreem-linkse groeperingen gepleegd. Toch denk ik dat de
mind set van een moslimterrorist en een anarchist voor een groot deel dezelfde
is (de moslimterroristen plaatsen zich aldus ironisch genoeg in een Westerse
traditie met hun anti-Westerse aanslagen en omgekeerd leerde bv. de RAF de
kneepjes van het vak door in de leer te gaan bij Palestijnse terroristen zodat
er een duidelijke verbinding tussen beide groepen bestaat), zodat het
interessant is om die algemene terroristische mind set eens nadere aandacht te
schenken: wat motiveert de terrorist en wat denkt hij met terreur te bereiken?
Het is makkelijk en sowieso politiek correct om niet verder te gaan dan de
primaire gevoelens van afschuw, maar als filosoof/intellectueel wil ik graag de
ander, inclusief de terrorist, begrijpen, te meer nu ik het idee heb dat er
überhaupt weinig wordt nagedacht over wat terroristen drijft – zelfs niet in de
huidige golf van terroristisch geweld – en dat veel van wat er wel wordt
gedacht op misvattingen berust.
zondag 2 april 2017
Een cultuurrelativistische beschouwing van ‘islamofobie’
Inleiding
Velen
vatten de Europese weerzin tegen de islam op als een vorm van xenofobie of
racisme. Vaak zijn het zelfs (zelfverklaarde) intellectuelen die daarmee mijns
inziens hun intellectueel faillissement laten zien want deze ‘analyse’ is zo plat als een dubbeltje en onjuist bovendien. De
opvatting van islamofobie als xenofobie of racisme getuigt in feite van een
totaal gebrek aan analyse. Nu is er – in een soort Nietzscheaanse traditie –
wel een racistisch argument te maken dat weerzin tegen de islam het symptoom
van een heimelijke xenofobie of racisme is, maar dat argument vind je juist
weer nooit ergens terug. Ik zal dat argument hier ontwikkelen.
zaterdag 25 februari 2017
De Zweedse verkrachtingsgolf
Al
jaren spreken de rechtse media over een verkrachtingsgolf in Zweden die zijn oorzaak
zou hebben in de moslimimmigratie. Naar aanleiding van Trump’s obscure
opmerking over Zweden waar iets aan de hand zou zijn, zien we linkse media nu
opeens die vermeende Zweedse verkrachtingsgolf door immigranten ‘debunken’ als ‘fake
news’. Er zou helemaal geen verkrachtingsgolf zijn, maar de stijging in de
cijfers zou moeten worden verklaard omdat in het ‘feministische’ Zweden “de
definitie van seksueel geweld is dankzij een nieuwe wet verruimd en vrouwen
worden aangespoord aangifte te doen”.
zondag 12 februari 2017
Reactie op mijn nieuwe bans (en is filosoferen hetzelfde als trollen?)
De
laatste tijd heb ik niet meer veel aandacht aan Twitter of deze blog gegeven, omdat ik
ervoor in de plaats reacties leverde eerst op de site van historicus Jona
Lendering (https://mainzerbeobachter.com/) en daarna op
Sargasso (waar Jona ook een auteur is). Inmiddels ben ik op beide sites geband
waarbij Sargasso als reden heeft opgegeven dat ik een ‘trol’ ben. Nu is dat
‘trol’-ding voor mij nog altijd een wat onduidelijk begrip. Maar voor ik daar
iets over zeg, eerst iets over mijn ervaringen op die twee – erg linkse –
websites en hoe mijn pessimisme over de toekomst is gegroeid. Wat ik
interessant vond aan Jona Lendering en Sargasso is dat we hier te maken hebben
met zogenaamde intellectuelen, in ieder geval academici, aan de (uiterst) linkse
kant van het politieke spectrum die als zodanig de elite van Nederland
vertegenwoordigen. Ik hoopte met hen de dialoog te kunnen voeren om zodoende
uit de impasse c.q. polarisatie tussen elite en volk/populisten te kunnen
komen. Maar ik werd teleurgesteld.
vrijdag 30 september 2016
Het religieuze respect voor het Lot: het kapitalisme bij socialisten
Dit
artikel in de NRC, http://www.nrc.nl/nieuws/2016/09/29/zoals-de-banen-verdeeld-worden-zo-worden-ook-de-meisjes-verdeeld-4520246-a1523978,
prikkelde me tot de volgende vraag: waarom strijden socialisten wel voor zoiets
oppervlakkigs als een gelijke (‘eerlijke’) verdeling van geld/inkomen maar niet
voor zoiets levenswezenlijks als een gelijke (‘eerlijke’) verdeling van liefde?
De grondgedachte is immers dat elk mens – als mens – respect en geluk verdient
en zelfs in gelijke mate en in ieder geval in voldoende mate: waar rechts de
natuurlijke ongelijkheid zegent, wil links die natuurlijke ongelijkheid als
onrechtvaardig corrigeren in de vorm van moraal e.d. op grond waarvan iedereen
gelijk wordt behandeld en een gelijke portie aan levensgeluk ontvangt. Maar er
schuilt iets van waarheid in bekende clichés als dat geld niet gelukkig maakt
en dat de waardevolle dingen in het leven onbetaalbaar zijn: waarom richt het
socialisme zich dan vrijwel louter op dat geld – dat banale goed dat niet gelukkig
maakt – en eigenlijk nooit op de liefde (of andere waardevolle zaken) waarvan de
meesten zullen vinden dat dat belangrijker is voor ons geluk en welzijn dan
geld?
zaterdag 25 juni 2016
Tip aan de media en eurofielen: verander je strategie (want zo ga je niet winnen)!
Keer
op keer incasseren de EU en haar massale aanhang onder journalisten en
hoogopgeleiden verlies bij referenda. Ik geloof in de universele rede, zodat
als de eurofiele deskundigen werkelijk deskundig zijn zij de anderen zouden
moeten kunnen overtuigen dat het Europese project een goede zaak is (en ik
geloof niet dat iets te moeilijk voor de gemiddelde persoon is: zoals Einstein
al wist betekent dat je iets niet kunt uitleggen aan de leek slechts dat je het
zelf nog niet voldoende hebt begrepen). Ik acht ook zeker niet uitgesloten dat
de eurofielen gelijk hebben in hun opvatting dat we beter af zijn met de EU dan
zonder EU, zelfs als we daarbij meenemen dat zij als hoogopgeleiden sowieso de
winnaars van de mondialisering zijn zodat ze geneigd zijn te makkelijk over het
hoofd te zien dat er ook verliezers van de mondalisering zijn en dat precies die
mensen aan de onderkant in referenda tegen elk verdrag van de EU stemmen. Maar waarom
overtuigt de boodschap van de geleerde eurofielen dan niet?
zondag 12 juni 2016
Het fascisme van de PVV
Inleiding
Het
is vanuit linkse kring een vaste gewoonte dat men de PVV racistisch of
fascistisch noemt of dat men zelfs Wilders met Hitler vergelijkt. Uit die
vergelijkingen blijkt altijd vooral dat men geen idee heeft wat het fascisme of
nazisme behelsde. Evengoed is de PVV in mijn ogen wel een enigszins
fascistische beweging maar om geheel andere redenen dan wat je altijd leest.
donderdag 26 mei 2016
De ondemocratische tendensen van de sociaal-democratie
Democratie
als middel
De
sociaal-democratie is ontstaan als een democratische poging tot revolutie vanuit
de gedachte dat de meerderheid altijd arm is en dus wel voor het socialisme zal
stemmen zodat het socialisme geen gewelddadige revolutie nodig heeft om aan de
macht te komen (vergelijk dit met het huidige islamisme dat eveneens om
tactische redenen de democratie omarmt vanuit de gedachte dat de meerderheid
van een moslimland moslim is en dus toch wel op de islampartij zal stemmen). Er
is dan geen sprake van een principiële omarming van de democratie en zelfs van een
spanning zoals ook bij het islamisme dat de democratie openlijk opvat als een
trein die je neemt om op je bestemming te komen maar die je eenmaal aangekomen weer
verlaat (omdat de wetten van Allah altijd beter zijn dan de wetten die mensen
c.q. de meerderheid der mensen wil).
zondag 15 mei 2016
Waarom alleen een rechts feminisme de vrouwenemancipatie kan doen slagen
Inleiding
Vaak
ontstaan er interessante ‘links/rechts’-discussies qua oorzaken en dus ook qua
oplossingen van algemeen erkende problemen. Zo is iedereen het er wel over eens
dat het financiële systeem niet goed functioneert, maar waar links de oorzaak
in marktwerking ziet en dus meer overheidsregulatie wil, ziet rechts de oorzaak
juist in een gemankeerde marktwerking en ziet het de oplossing in ‘echte’
marktwerking. Zo ook wil iedereen de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt
verbeteren maar waar links de oorzaak in discriminatie en de oplossing in
positieve discriminatie van minderheden (en de bestraffing van 'negatieve' discriminatie) ziet, ziet rechts de oorzaak in juist
te veel overheidsgepamper en de oplossing in het ‘jezelf invechten’ door
minderheden. In het verlengde hiervan zal ik een ‘rechtse’ oorzaak en oplossing
presenteren van het verwante probleem van een halfslachtige vrouwenemancipatie:
meer dan op andere terreinen hoor je hier alleen maar het linkse perspectief (feminisme
is zeg maar een ultiem ‘linkse hobby’) terwijl volgens mij het rechtse
perspectief dat ik hier zal ontwikkelen veel sterker is zodat ik de feministen
toch aanraad dit perspectief – dat ik vooral aan Plato zal ontlenen – eens in
beschouwing te nemen. Bovendien kan dit perspectief verklaren waarom het
inwilligen van alle eisen van feministen de vrouwen evengoed geen echte
vrijheid of gelijkheid heeft gebracht, zodat het feminisme in een crisis is
gekomen: men beseft dat de vrouwenemancipatie nog niet af is maar men weet zelf
niet goed meer wat dan nog het probleem is en/of wat er nog zou moeten
gebeuren.
woensdag 27 april 2016
De relevantie van links en rechts voor dieren en andere politieke kwesties
De
Koude Oorlog en het einde van ideologie
De
meesten zijn gewend de termen ‘links’ en ‘rechts’ te associëren met de Koude
Oorlog tussen de Sovjet-Unie of het Oosten (socialisme) en de VS of het Westen
(het liberaal-kapitalisme), zodat men zich dan afvraagt of de termen nog
betekenis hebben na de Val van de Muur en het einde van die Oorlog. Maar tot op
zekere hoogte verloren deze termen reeds ten tijde van die Oorlog al veel van
hun betekenis in de hier bedoelde zin doordat men ideologisch steeds meer naar
elkaar toe groeide en zeker ook de intellectuelen bewust een middenweg zochten
tussen de twee rivaliserende systemen (bv. bij de invloedrijke filosoof Rawls
en er is zelfs betoogd dat juist het Westen na de Tweede Wereldoorlog het
communistisch paradijs in hoge mate heeft gerealiseerd in de vorm van de
welvaarts- en verzorgingsstaat). Precies om die reden schreef Bell al in 1960
zijn beroemde boek ‘The End of Ideology’. Sterker nog, het Amerikaanse
liberaal-kapitalisme en het Sovjet-socialisme waren in wezen eigenlijk al vanaf
het begin beide links want ‘progressief’ om welke reden ze elkaar heel goed
konden begrijpen en elkaar ook zo heftig konden beconcurreren qua onder meer de
technologie waaronder de wapenwedloop. De VS en de Sovjet-Unie streefden
dezelfde progressieve doelen van welvaart, vrijheid en vooruitgang alsmede een vernietiging van de oude standenmaatschappij/wereld van kerk en koning na en
beconcurreerden elkaar om de titel ‘kampioen van de vooruitgang’ (die de VS
leken te hebben gewonnen met hun bemande maanlanding): hun strijd ging slechts
om de vraag naar de juiste middelen om hetzelfde doel te bereiken.
zaterdag 23 april 2016
De bron van het kwaad op de snelwegen (of waarom subjectiviteit de waarheid is)
Een
verdrievoudiging van het aantal verkeersdoden
Vandaag
verscheen het bericht in de media dat het aantal verkeersdoden is
verdriedubbeld op de snelwegen waar de maximumsnelheid is verhoogd naar 130
km/u (bv. http://www.volkskrant.nl/binnenland/aantal-verkeersslachtoffers-op-130-wegen-verdrievoudigd~a4287791/?hash=7ebe41ef2e7f573b5a7852231b6b0122394d8a43).
Linkse partijen en ‘deskundigen’ zien dit als een bevestiging van hun standpunt
dat hogere maximumsnelheid leidt tot meer doden, zodat die verhoging een foute
beslissing van de verantwoordelijke minister was, terwijl die minister nog geen
conclusies wil trekken omdat alleen daar de maximumsnelheid is verhoogd op
grond van rapporten die uit hebben gewezen dat daar de maximumsnelheid kan worden
verhoogd zonder een verhoogd risico op ongelukken. Op grond van mijn ervaring
als automobilist (plus mijn denkkracht) wil ik echter wel conclusies trekken
maar die zijn onder meer dat de wetenschappers geen gelijk hebben en dat
Schultz dus gelijk heeft in de zin dat de oorzaak niet – althans niet de
primaire oorzaak – de verhoogde maximumsnelheid is.
donderdag 21 april 2016
Op naar het Zweedse model
De
export van het christenfundamentalisme uit de VS
De
ChristenUnie acht het de christelijke kern van haar politieke taak om zwakkeren
te helpen. Het onderscheidt zich echter van andere linkse partijen – die uiteraard ook voor de zwakkeren willen
opkomen – doordat de ChristenUnie qua zeden en normen conservatief is, zodat in
de combinatie ervan de ChristenUnie een opvallende aandacht voor de prostituee
heeft: de prostituee is bij uitstek de ‘zwakkere’ die de ChristenUnie wil
‘redden’ van haar ‘destructief’ losbandig bestaan in een ‘criminogeen’ milieu
(hetgeen ongetwijfeld met Jezus’ voorbeeld in de Bijbel te maken zal hebben: boven
alles wordt Jezus er geportretteerd als iemand die tollenaars en hoeren niet
uitstootte maar redde van hun dwaalweg). Eerder al heb ik er op gewezen dat
vanuit de VS een christenfundamentalisme is geëxporteerd naar de rest van de
wereld: in Afrika voert deze een opvallend succesvolle strijd tegen
homoseksualiteit en in Europa een opvallend succesvolle strijd tegen
prostitutie. De ChristenUnie is in wezen het Nederlandse filiaal van dit
Amerikaanse en onverdraagzame protestants fundamentalisme.
zondag 17 april 2016
Een geschiedenisje van hippiedom en onmaatschappelijkheid
Inleiding
Er
zijn twee redenen waarom de repressie jegens drugs, prostitutie e.d. me zo stoort (waardoor ik er veel over schrijf): die repressie is betuttelend dus antiliberaal
(ik geloof in ‘baas in eigen brein c.q. over het eigen lichaam’) en de gegeven argumenten
– met name de zo dominant geworden betuttelende argumenten – zijn oneigenlijk
waardoor er niet eens een eerlijk debat over deze zaken plaatsvindt. In plaats
van een ideologische analyse (die ik hier al heb gemaakt: http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2015/05/over-drugs-en-prostitutiebeleid-waarom.html) zal ik in dit
artikel vooral een historische analyse maken.
donderdag 7 april 2016
Waarom geluk zich niet laat dwingen (pleidooi om ongelukkig te mogen zijn)
In
de oudheid betekende vrijheid burgerschap en burgerschap betekende democratische
participatie in de macht. In de moderne tijd is het een illusie voor de gewone burger te
denken dat hij politieke invloed kan uitoefenen: zijn vrijheid is zijn recht
met rust gelaten te worden door een overheid die zich door middel van politie
en moderne technologie met alle details van het leven van elke burger wil bemoeien
(vroeger waren alle ogen gericht op de koning; in de moderne tijd keerde zich
dat om en heeft men de politie ingevoerd als alom aanwezige ogen en oren van de
koning). Maar de totalitaire neiging van de moderne Staat laat zich hooguit
afremmen maar niet stoppen: het probeert zich in onze tijd te legitimeren door
een ‘goede’ totalitaire Staat te zijn die ervoor zorgt dat elke burger een inkomen
en - door alle nieuwste wetenschappelijke en technische inzichten - in
toenemende mate ook gezondheid en geluk kan verwerven.
vrijdag 1 april 2016
Hoe slecht zijn onze journalisten?
NB.
Dit was eigenlijk bedoeld als mijn reactie op de reactie van Sven Snijer op
mijn http://gebandvanjoop.blogspot.nl/2016/01/de-dissidente-mening-als-spam-over-de.html.
Omdat het wat lang is geworden, publiceer ik het hier als een apart artikeltje.
De
luie journalist
Terecht
wordt wel gesteld dat de hedendaagse journalisten – al dan niet noodgedwongen
vanwege krimpende budgetten – lui zijn geworden en zelfs niet meer over de
inhoud berichten maar louter nog over de politieke poppetjes: minister A zei
dit en fractievoorzitter B vond dat maar dom waarop partijgenoot C van A boos
werd op B etc. Zulk ‘nieuws’ is immers supermakkelijk, snel en goedkoop te
maken. Over de inhoud verslag doen is veel moeilijker en als dat al gebeurt
wordt maar al te vaak de verantwoordelijke minister, het OM of een vertrouwde
deskundige geciteerd zonder dit te interpreteren of zelfs maar een weerwoord op
dit verhaal op te zoeken.
Abonneren op:
Posts (Atom)